Hej,
Tvåplanshus från -76 med självdrag.
För två år sedan renoverades köket och befintlig avluftning från fläkt pluggades igen. Fläkten ersattes av kolfilter-dito med återcirkulation.

Tidigare när man duschade så immade hela badrummet på övervåningen igen så för ca två år sedan satte jag in en badrumsfläkt på befintlig avluftning från badrumvilket absolut avhjälpte fukten.
Hade förhoppning om en i övrigt bättre cirkulation inomhus iochmed att denna fläkt sattes in men det kan jag inte påstå att vi upplever.

På nedervåningen finns två avluftningar, tvättstuga och angränsande badrum.
Har under det senaste året upplevt att tvätten torkar sämre och sämre i tvättstugan och funderade då även på att sätta en fläkt nere och började kolla på avluftningen nere för att mäta rör etc då jag upptäcker att draget därifrån är sensationellt dåligt.
Jag höll en bit toalettpapper i röret samtidigt som jag stängde av badrumsfläkten uppe och då vaknar draget till liv 😵‍💫

Så med detta är jag tillbaka på ruta ett.

Uppenbarligen funkar självdraget nere bättre utan fläkt på övervåningen. Är jag då hjälpt av att montera en badrumsfläkt i tvättstugan också eller kommer dom då ”jobba mot varandra” istället för att jobba med varandra?

Det är ohållbart med all fukt i badrummet på övervåningen så någon slags förstärkt avluftning krävs där.

Innan ni börjar prata FTX eller andra kostsamma lösningar så finns inte ekonomin för detta just nu utan det är absolut något som ligger i planerna om några år men just nu är det en billig, fungerande lösning som krävs 😊

Tack på förhand fortsatt trevlig helg!
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
I sådana här fall så brukar man sätta en kåpa över de utgående avlufts pipor på taket och sedan en takfläkt. Kåpa brukar plåtslagare göra och takfläkt finns lätt och få tag på. Takfläkt en bör också kompletteras med en vartalsregulator.
 
  • Gilla
lutorm och 2 till
  • Laddar…
Hur många tilluftsventiler har du i huset? Samt, kolla så att luften kan ta sig fram vid dörrbladet i badrum och tvättstuga.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många tilluftsventiler har du i huset? Samt, kolla så att luften kan ta sig fram vid dörrbladet i badrum och tvättstuga.
Närapå varenda rum på entrévåningen där tvättstugan är.
På övervåningen är det ca 50% täckning men i gengäld gamla otäta fönster 😂
 
J JonJon78 skrev:
Närapå varenda rum på entrévåningen där tvättstugan är.
På övervåningen är det ca 50% täckning men i gengäld gamla otäta fönster 😂
Ok, det är någon obalans i luftflödet, svårt att säga hur det ska lösas utan att kunna mäta på plats.
 
BirgitS
J JonJon78 skrev:
För två år sedan renoverades köket och befintlig avluftning från fläkt pluggades igen. Fläkten ersattes av kolfilter-dito med återcirkulation.
Även när man har en kolfilterfläkt i köket så bör man ha en frånluftskanal som tar hand om ånga och det som kolfiltret släpper igenom. Det är inte bra när vattenånga och matos sprids runt i bostaden.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
En del av mysteriet är löst. Troligen sitter rörändarna för nära ”taket” på kåpan vilket gör att luften som fläkten drar upp trycks ner i de övriga rören.
Någon slags modifiering behövs med andra ord. Antingen får jag dra ut ventilationsrören på sidan av kåpan så att de kan blåsa fritt utan att påverka varandra, alternativt en lösning där man drar ihop samtliga rör till en fläkt som drar centralt ur alla.

Tips?
 
  • Skorsten på plåttak, regnigt väder, grönska i bakgrunden, personens sko i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikalt snitt av ventilationssystem med isolerade rör och synliga fästelement mot takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JonJon78 skrev:
En del av mysteriet är löst. Troligen sitter rörändarna för nära ”taket” på kåpan vilket gör att luften som fläkten drar upp trycks ner i de övriga rören.
Någon slags modifiering behövs med andra ord. Antingen får jag dra ut ventilationsrören på sidan av kåpan så att de kan blåsa fritt utan att påverka varandra, alternativt en lösning där man drar ihop samtliga rör till en fläkt som drar centralt ur alla.

Tips?
Skulle kört på en takfläkt som suger ut allt. Det är inte det mest energieffektivaste sättet men det är nog "lättaste" lösningen :)
Men det är helt klart värt o skaffa en bra EC fläkt så behöver du inte köra full krut på fläkten 24/7 och du kan anpassa farten lite utefter behov
 
  • Gilla
JonJon78
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.