Eller snarare bör man det? Jag har tagit ett ”grenvarv” förra året och det verkar fungera bra. Är nu inne på att ta ett varv till och börjar då fundera om jag skadar furan? Jag vill ju att den ska fortsätta växa på höjden men att stammen ska vara ”gerenlös” så långt som jag stammat den.

Grönt barrträd förgrunden, gräs, del av hus och klar himmel i bakgrunden. Soligt, dagsljus, fridfull bostadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En tall mitt i bostadsområde med grönska och lite himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går alldeles utmärkt och du kan göra det nu.

Det du bör tänka på är att göra snittet korrekt, ingen rockhängare som sticker ut. Snittet skall tas precis utanför grenkragen utan att skada den. Det är grenkragen som sedan växer ut och täcker såret och förhindrar röta.

http://juniper.se/tradvard/snitt.htm
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det går alldeles utmärkt och du kan göra det nu.

Det du bör tänka på är att göra snittet korrekt, ingen rockhängare som sticker ut. Snittet skall tas precis utanför grenkragen utan att skada den. Det är grenkragen som sedan växer ut och täcker såret och förhindrar röta.

[länk]
Tack det var bra tips
 
Vissa skogsägare, åtminstone förr, stamkvistar/grönkvistar men utifrån att få bättre virkeskvalite.
Men principen är att såga bort grenar.
 
Tallar har ett lag att bli låga och breda när de står sådär öppet men nog kan du stamkvista litet så som abies koreana föreslår.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tallar har ett lag att bli låga och breda när de står sådär öppet men nog kan du stamkvista litet så som abies koreana föreslår.
Det är framförallt för att skapa lite bättre utrymme åt den lägre växtligheten runt furorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.