Kör!! Man lever bara en gång.
 
  • Gilla
Jennie Nilsson2 och 1 till
  • Laddar…
J Jennie Nilsson2 skrev:
Vi får se efter lördagen men läser man protokollet så ser jag framför mig en liten å i källaren 😄 Fuktgenomträngning noteras på golv och väggar. Sen kommer vi till det som låter alarmerande.. På källarens nordöstra sida trycker det in vatten genom väggen i stor omfattning. Via sprickor som finns i betonggolv noteras vattenupptryckning. Huset ligger i en sluttning..inget sutteränghus och marken runt omkring är plan men områdets högsta utkikspunkt ligger bara ett par minuter bort.
Då låter det som att omdränering behövs där, kanske så snart som möjligt. Har ni möjlighet att ta med expert inom området till visningen? Kanske någon från en dräneringsfirma som dessutom kan ge ett kostnadsförslag, så att ni vet vad ni har att räkna med.
 
  • Gilla
Jennie Nilsson2 och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Då låter det som att omdränering behövs där, kanske så snart som möjligt. Har ni möjlighet att ta med expert inom området till visningen? Kanske någon från en dräneringsfirma som dessutom kan ge ett kostnadsförslag, så att ni vet vad ni har att räkna med.
Eller en pump i källaren tills vidare ? :)
 
  • Gilla
Jennie Nilsson2
  • Laddar…
Kolla in stuprören, går dom rakt ut vid huset, så är det till nästan 90 % från dom som vattnet kommer. Det går att få bukt på, med att koppla några rör på stupen och skicka det ut från huset min 4 meter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Eller en pump i källaren tills vidare ? :)
Pumpgrop och pump kan lösa akuta problem, men jag tror att det kan vara skönt att veta om det går att lösa mer permanent, hur brådskande det är och vad det skulle kosta 🙂
 
  • Gilla
Jennie Nilsson2 och 1 till
  • Laddar…
Ta mycket kort på visningen och skriv även anteckningar så att ni kommer ihåg allting korrekt. Dels kan ni fråga om råd här på forumet efteråt men ni kan även få prisindikationer från hantverkare om ni vill kunna lägga upp en budget.

Lycka till imorgon!
 
  • Gilla
Jennie Nilsson2 och 1 till
  • Laddar…
Alla manniskor föds med eller utan någon nivå av händighet. Förutom det lilla fåtal på under en procent av befolkningen som har fötts helt utan händighet och inte kan lära sig så har alla människor någon nivå av medfödd händighet. Finns det ens någonting att börja ifrån så går händigheten att träna upp.

Det där huset klarar ni inte av med era ekonomiska förutsättningar om ni inte tänker göra någonting själva.
Om ni däremot får till ett bra samarbete med någon likal småskalig byggare som kommer dit och gör de mer krävande arbetena medan ni gör alla enklare arbeten själva då kan det bli en riktigt bra affär för er.

Pratet om att det är "bäst att riva och bygga nytt" är bara tokerier såvida inte källarfukten har fått hela golvet och nederdelen av alla väggar att mögla och ruttna.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi varit och tittat på huset. Källaren var inte alls den katastrof som jag trodde. Man såg att det runnit vatten golvet men inte katastrof.
Men huset föll på planlösningen. Jag såg inte det innan, det var mäklaren som påpekade det. För jag frågade vad andra intresserade hade sagt om huset. Och då såg jag också det. Köket var lite men fanns en vägg man hade kunnat slå ut men då hade det slutat med att man hade fått ha vardagsrummet på ovanvåningen.

Jag älskade dock omgivningen så hoppas att någon annan ger huset den kärlek den behövde.

Det är ändå tragiskt med vissa hus. När vi kom hade ägaren stängt av elen till huset och det hade stått av ett bra tag för det var extremt fuktigt i badrummen och det fanns mögel pga fukten. Ägaren hade såklart lån så han kunde inte gå ner i pris men står nu med ett hus som troligen inte kommer bli sålt och förfalla ytterligare. Han hade låtit det förfalla överallt tyvärr.

Så jakten på vår hus går vidare. Och jag tackar för alla råd. Det underlättade..en affärsidé för den som är kunnig. Skapa en tjänst att följa med såna som mig på visning, det hade varit skönt att ha med kunnig när man kollar på hus.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.