Hej.
Jag håller på att skissa på ett attefallshus à ca 30kvm som ska användas som en verkstad/hobbyrum där man kan utföra diverse arbeten och pill.

I och med att priserna är som dem är just nu så funderar jag på att använda markskruv/plintar till grund, som jag sedan gör ett bjälklag med c/c 600, 45x195. Bjälklaget kommer vara 4200x6600 med två fack. Spännvidden kommer bli 2100. Markskruven planeras att sättas ca 6-8 per bärlina (det blir alltså tre rader med 6-8 skruvar). Tyvärr har jag ingen bild till hands nu, kan lägga upp det senare.

Min fråga är om det är helt hål i huvudet att ha en "verkstad" på träbjälklag. Kommer det svikta och skaka i hela huset när man utför diverse arbeten i huset? Jag tänker främst när man hammrar/bankar på golvet.

Golvet kommer i dagsläget skruvlimmas med spånskivor samt så kommer en hel del kortlingar/kryss sättas mellan reglarna.

Vore tacksam för era tankar kring detta.
Tack!
 
J Jockvonmock skrev:
Hej.
Jag håller på att skissa på ett attefallshus à ca 30kvm som ska användas som en verkstad/hobbyrum där man kan utföra diverse arbeten och pill.

I och med att priserna är som dem är just nu så funderar jag på att använda markskruv/plintar till grund, som jag sedan gör ett bjälklag med c/c 600, 45x195. Bjälklaget kommer vara 4200x6600 med två fack. Spännvidden kommer bli 2100. Markskruven planeras att sättas ca 6-8 per bärlina (det blir alltså tre rader med 6-8 skruvar). Tyvärr har jag ingen bild till hands nu, kan lägga upp det senare.

Min fråga är om det är helt hål i huvudet att ha en "verkstad" på träbjälklag. Kommer det svikta och skaka i hela huset när man utför diverse arbeten i huset? Jag tänker främst när man hammrar/bankar på golvet.

Golvet kommer i dagsläget skruvlimmas med spånskivor samt så kommer en hel del kortlingar/kryss sättas mellan reglarna.

Vore tacksam för era tankar kring detta.
Tack!
Tja, beroende på hur mycket du bankar och slår i golvet så kommer det givetvis att fortplanta sig i resten av stommen. Om du förväntar dig att göra det så mycket/ofta att det blir ett problem kanske du kan avsätta en separat del av golvet för den typen av ändamål och bygga det med separata bärlinor och i övrigt bygga en ram runt det med bärlinorna som håller i resten av golvet och väggarna.
(Då kan du ju även bygga den delen med lite tätare CC eller grövre bjälklag för att få ett stummare underlag när du bankar beroende på ditt behov)

Om du sedan sågar ett snitt runt den separata delen när du lagt golvet och sedan lägga en list över spåret.får du en helt fristående platta att göra allt från smidesarbeten till steppdans på utan att det fortplantar sig till väggarna.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, beroende på hur mycket du bankar och slår i golvet så kommer det givetvis att fortplanta sig i resten av stommen. Om du förväntar dig att göra det så mycket/ofta att det blir ett problem kanske du kan avsätta en separat del av golvet för den typen av ändamål och bygga det med separata bärlinor och i övrigt bygga en ram runt det med bärlinorna som håller i resten av golvet och väggarna.
(Då kan du ju även bygga den delen med lite tätare CC eller grövre bjälklag för att få ett stummare underlag när du bankar beroende på ditt behov)

Om du sedan sågar ett snitt runt den separata delen när du lagt golvet och sedan lägga en list över spåret.får du en helt fristående platta att göra allt från smidesarbeten till steppdans på utan att det fortplantar sig till väggarna.
Det hade faktiskt varit något. Bra förslag.

Jag planerar ju inte att varken smida eller steppdansa på golvet :) , utan det är ju lättare grejer till vardags som ska hanteras. Men vill inte lägga x-antal tusen kronor på bygget för att sedan irritera mig på att hela huset skakar vid minsta vibration.

Att sätta många plintar/skruvar känns som borde göra det hela mer stumt, även om vibrationer kommer spridas ändå. Men är vibrationerna för fönsterrutor och att annat skakar när man slår i en liten spik som man vill undvika. Släpper jag en 100kg klump på bjälklaget så får man ju räkna med att det skakar.
 
Tomture61
Nu kommer en markskruv under ett hus ej att utsättas för lika mycket fukt som en markskruv mitt i gräsmattan , tex .
Hade en galvad markskruv till en torkvinda nedskruvad i marken . Såg ej rolig ut efter ngr år .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu kommer en markskruv under ett hus ej att utsättas för lika mycket fukt som en markskruv mitt i gräsmattan , tex .
Hade en galvad markskruv till en torkvinda nedskruvad i marken . Såg ej rolig ut efter ngr år .
Hade den rostat sönder? Ja jag vet inte hur skruvarna är menade att hantera rost. De hävdas ju vara perfekta till staket, altaner och liknande lösningar. Rosten borde vara påtaglig efter en period?
 
Lite undrande på varför du vill ha markskruv istället för plint/block/plattor?
Är det för att snabbt få upp ramen eller är det markegenskaper?

Är mest nyfiken då byggnaderna här hemma har olika grunder allihopa. Huset har torpargrund av murade block, garaget är gjuten platta på mark, friggeboden är lösa lecablock på sjöstensplattor, skjulet är sjösten på grusbädd och slutligen längan som har fått den bastantaste grunden av dem alla, nämligen formgjuten betong som går en meter (!?!) ner i backen i snitt. Inte helt säker på hur de tänkte för 100 år sedan när huset och längan byggdes...
 
PeterFalun
har gjort en utbyggnad, 15 kvm grovingång och badrum, på markskruv. fungerar väldigt bra

om du anlitar en firma för markskruven ska dom kunna beräkna lasten och hur många skruv du behöver
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Lite undrande på varför du vill ha markskruv istället för plint/block/plattor?
Är det för att snabbt få upp ramen eller är det markegenskaper?

Är mest nyfiken då byggnaderna här hemma har olika grunder allihopa. Huset har torpargrund av murade block, garaget är gjuten platta på mark, friggeboden är lösa lecablock på sjöstensplattor, skjulet är sjösten på grusbädd och slutligen längan som har fått den bastantaste grunden av dem alla, nämligen formgjuten betong som går en meter (!?!) ner i backen i snitt. Inte helt säker på hur de tänkte för 100 år sedan när huset och längan byggdes...
Skön variation på grundläggningsmetoder du har!

Egentligen är gjuten platta det jag vill ha. Men med mängden arbete och tillhörande kostnader så känns inte det som ett alternativ just nu.

Då tanken är att överdriva grunden lite med många plintar/markskruv för att eventuellt kunna minska de vibrationer som uppstår vid arbete, så skulle arbetet för att gräva ner alla plintar till tjälfritt grundläggningsdjup vara ett rejält åtagande och grävande, vilket jag inte heller är så sugen på.

Plattor känns för klent och det behövs plintar eller markskruv så att man får in luft under bjälklaget. Tanken är att det ska vara isolerat också.

Kvar blir då markskruv som jag jobbat lite med tidigare för altanbygge. De sitter/satt som berget.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
har gjort en utbyggnad, 15 kvm grovingång och badrum, på markskruv. fungerar väldigt bra

om du anlitar en firma för markskruven ska dom kunna beräkna lasten och hur många skruv du behöver
Då misstänker jag att de vill sälja skruven och utföra arbetet också? - pengar som jag gärna lägger på annat.
 
Tomture61
J Jockvonmock skrev:
Då misstänker jag att de vill sälja skruven och utföra arbetet också? - pengar som jag gärna lägger på annat.
Vart är tanken att inhandla markskruven .
Min jag köpte hade typ 1 mm gods som var galvad (till torkvindan)
De som kommer och utför tjänsten har markskruv med 4 mm gods med en herrejösses diameter .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vart är tanken att inhandla markskruven .
Min jag köpte hade typ 1 mm gods som var galvad (till torkvindan)
De som kommer och utför tjänsten har markskruv med 4 mm gods med en herrejösses diameter .
Det har jag inte landat i. Men det blir väl hos godtycklig byggvaruhandel. Ser ni att inga uppger godstjocklek i deras info. Men modell typ Stavrex 1200 eller liknande var nog i mina tankar?
 
PeterFalun
på slutagräv's hemsida finns ett datablad där en 1250mm skruv klarar 12.5kn tryck, alltså ca 1.2 ton.
någonstans har jag läst att ett attefall väger 6-10 ton
 
PeterFalun
en bild från mitt bygge, ca 1,2meter mellan skruvarna samt ca 2.5m spännvidd.
bärlina 2st 45/195 på resp sida
skruvarna var 76/1200mm
markförhållanden lite jord sen mestadels sand



Träram på grus, byggplats, verktyg utspridda, röd stuga, början av konstruktion eller däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
på slutagräv's hemsida finns ett datablad där en 1250mm skruv klarar 12.5kn tryck, alltså ca 1.2 ton.
någonstans har jag läst att ett attefall väger 6-10 ton
Ja, jag är inte orolig för att markskruvarna kan ta vikten, speciellt inte om jag tar några extra. De är väl snarare bjälklaget i sig som min fråga berör, om hur det kommer klara vibrationerna.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
en bild från mitt bygge, ca 1,2meter mellan skruvarna samt ca 2.5m spännvidd.
bärlina 2st 45/195 på resp sida
skruvarna var 76/1200mm
markförhållanden lite jord sen mestadels sand



[bild]
Det låter väldigt snarlikt det jag tänkt, fast i två fack och lite större. Men vad var du för cc på golvreglarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.