C cpalm skrev:
He he, det var precis av denna anledning jag föreslog en mini-PLC.
Visst kan man svänga ihop nåt eget med reläer, 555-or, transistorer, arduino m.m., men det kräver ju lite djupare elektronikkunskaper eller att man har en färdig krets man kan "sno".

PLC kräver förvisso en del kunskap också, men det är enligt min åsikt en lägre tröskel, och är inte minst betydligt enklare att experimentera med.
Tja, jag har inte lekt med nån PLC sen .. tja .. jag jobbade som servicetekniker för 15 år sen ... kan inte påstå att jag skulle ha samma användning av kunskapen som om man lärde sig lite mer om Arduino ..

Jag har en Arduino som ligger (och ett helt "lär-dig-kit" från Kjell), så det kanske är det förståndiga ...
Mina programmeringskunskaper är dock snäppet sämre än de i analog automation .. :)
 
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mina programmeringskunskaper är dock snäppet sämre än de i analog automation .. :)
Visst kan du använda Arduinon, men då har du fortfarande utmaningen att få den att driva dina reläer och koppla ihop det rent fysiskt, osv.

Sen är det ju den "traditionella" programmeringsmodellen med ett program som exekverar instruktioner sekvensiellt, som, enligt min mening, inte lämpar sig särskilt väl för ett styrsystem jämfört med en tillståndsorienterad programmeringsmodell som i PLC:n.
Men det är klart, är du sugen på att lära dig programmera Arduino är det ju ett lämpligt nybörjarprojekt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ser inget om varför du vill byta trådmatningen?

Frågar för alla Luna (dock ingen 180) svetsar jag provkört sedan början av 90 talet har i stort sett varit fantastiska med trådmatningen.
Dvs dom har matat väldigt bra och framförallt väldigt jämnt, till skillnad från esab miggy 125 från samma tid som är en katastrof med extrem ojämn matning som gör att man inte kan få en bra o fin svets hur man än gör heller med nåt material.

Enda gångerna som luna svetsarna har haft problem är när slangpaketet är dåligt som tex tillplattat osv heller linern är utsliten.
Tråd hjulet med skåran i sig kan man behöva byta med men har bara sett det behövas en gång, och då efter att dåligt slangpaket har använts under lång tid med mycket tråd slirande.
Tyvärr så är Lunas slangpaket väldigt lätta att platta/kinka till oftas funkar dom då ett litet tag med en ny liner men inte länge.

Många av dessa Luna svetsar jag provat har haft ett annat slangpaket som oftas håller bättre, lite halv enkel diy så går det o få ditt dom flesta fabrikat.
Har dock inte provat några nyare än början/mitten av 2000 talet så kan ej säga nåt om dom.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Den här svetsen hade inget slangpaket alls när jag köpte den så det första jag gjorde var att skaffa en euro-kontakt och ett nytt Migatronic slangpaket..

Vet inte om trådmatningshjulet var utslitet, men det slirade nått hemskt.. lagret som trycker mot tråden kändes inte helt 100 heller, och det är nitat på mekanismen... Ingen av delarna (hjul eller lager) gick att köpa nytt...

Om jag inte minns fel (från qc-klistermärket) så är svetsen tillverkad 1983 .. 🙂
 
Maria T
Den här tråden är, för mig, Byggahus.se i ett nötskal.
Jag börjar läsa en tråd som jag fattar ingenting av, för att bli helt uppslukad och vill veta mer och mer.
Inte första gången det händer och säkerligen inte heller den sista!
 
  • Gilla
  • Älska
breakman och 3 till
  • Laddar…
F
G grizzly666 skrev:
Ser inget om varför du vill byta trådmatningen?

Frågar för alla Luna (dock ingen 180) svetsar jag provkört sedan början av 90 talet har i stort sett varit fantastiska med trådmatningen.
Dvs dom har matat väldigt bra och framförallt väldigt jämnt, till skillnad från esab miggy 125 från samma tid som är en katastrof med extrem ojämn matning som gör att man inte kan få en bra o fin svets hur man än gör heller med nåt material.

Enda gångerna som luna svetsarna har haft problem är när slangpaketet är dåligt som tex tillplattat osv heller linern är utsliten.
Tråd hjulet med skåran i sig kan man behöva byta med men har bara sett det behövas en gång, och då efter att dåligt slangpaket har använts under lång tid med mycket tråd slirande.
Tyvärr så är Lunas slangpaket väldigt lätta att platta/kinka till oftas funkar dom då ett litet tag med en ny liner men inte länge.

Många av dessa Luna svetsar jag provat har haft ett annat slangpaket som oftas håller bättre, lite halv enkel diy så går det o få ditt dom flesta fabrikat.
Har dock inte provat några nyare än början/mitten av 2000 talet så kan ej säga nåt om dom.
Oavsett vilket, det fungerar med 1-hjuls drivna matarverk men att det skulle vara nåt speciellt bra kan man ju diskutera. Det blir med lite slitna liners och munstycke rätt höga tryck för att orka mata tråd och då blir det ännu mer klägg och en ännu taggigare tråd att mata. Dessa rätt exklusiva 4-hjulingar hittar man ju uteslutande i riktigt dyra maskiner, dom sitter där av en anledning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Ser inget om varför du vill byta trådmatningen?

Frågar för alla Luna (dock ingen 180) svetsar jag provkört sedan början av 90 talet har i stort sett varit fantastiska med trådmatningen.
Dvs dom har matat väldigt bra och framförallt väldigt jämnt, till skillnad från esab miggy 125 från samma tid som är en katastrof med extrem ojämn matning som gör att man inte kan få en bra o fin svets hur man än gör heller med nåt material.

Enda gångerna som luna svetsarna har haft problem är när slangpaketet är dåligt som tex tillplattat osv heller linern är utsliten.
Tråd hjulet med skåran i sig kan man behöva byta med men har bara sett det behövas en gång, och då efter att dåligt slangpaket har använts under lång tid med mycket tråd slirande.
Tyvärr så är Lunas slangpaket väldigt lätta att platta/kinka till oftas funkar dom då ett litet tag med en ny liner men inte länge.

Många av dessa Luna svetsar jag provat har haft ett annat slangpaket som oftas håller bättre, lite halv enkel diy så går det o få ditt dom flesta fabrikat.
Har dock inte provat några nyare än början/mitten av 2000 talet så kan ej säga nåt om dom.
Här måste jag hålla med. Har en Migatronic 200X sen minst 25 år tillbaka, en helt underbar svets, jag har provat många andra, men ingen är som min gamla Luna.
Tyvärr har jag fått ett litet problem de senaste åren (används bara för husbehov) matningen i tråden ligger på en stund efter man släppt handtaget, kan vara upp till 30 sekunder, man hör hur ett relä/kontaktor klickar till när matningen bryts. Ska väl kolla nån dag varför, kanske är det några dåliga kontaktytor som bränner fast ??
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Här måste jag hålla med. Har en Migatronic 200X sen minst 25 år tillbaka, en helt underbar svets, jag har provat många andra, men ingen är som min gamla Luna.
Tyvärr har jag fått ett litet problem de senaste åren (används bara för husbehov) matningen i tråden ligger på en stund efter man släppt handtaget, kan vara upp till 30 sekunder, man hör hur ett relä/kontaktor klickar till när matningen bryts. Ska väl kolla nån dag varför, kanske är det några dåliga kontaktytor som bränner fast ??
Antagligen bränt lite. Det är ju en relativt enkel sak att byta. Fixa det, det är rätt trist att svetsa när man inte vill.

Jag har fö extremt svårt att förstå varför man älskar sin gamla enkla svets när man har svetsat med, och vet vad man gör med en modern svets. Jag har svetsat med Esab Smashweld, LKA 180, nån likvärdig Migatronic och Kemppi. Min uppfattning är att det är rätt rövigt jämfört med nya grejer. Den enda jag faktiskt saknar är Esab C340 Pro med 4-hjuligt matarverk. Att man håller liv i sina gamla grejer av kostnadsskäl förstår jag.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Antagligen bränt lite. Det är ju en relativt enkel sak att byta. Fixa det, det är rätt trist att svetsa när man inte vill.

Jag har fö extremt svårt att förstå varför man älskar sin gamla enkla svets när man har svetsat med, och vet vad man gör med en modern svets. Jag har svetsat med Esab Smashweld, LKA 180, nån likvärdig Migatronic och Kemppi. Min uppfattning är att det är rätt rövigt jämfört med nya grejer. Den enda jag faktiskt saknar är Esab C340 Pro med 4-hjuligt matarverk. Att man håller liv i sina gamla grejer av kostnadsskäl förstår jag.
Det är väl en vana oxå.
Jag skulle svetsa lite bilplåt med en nyare Kempi, redig pryl i 2 våningar. Jag justerade o justerade, men fick inte till samma flyt på nått villkors vis.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
F
Isakare Isakare skrev:
Det är väl en vana oxå.
Jag skulle svetsa lite bilplåt med en nyare Kempi, redig pryl i 2 våningar. Jag justerade o justerade, men fick inte till samma flyt på nått villkors vis.
Den kanske hade 1,2 tråd?
 
Jahapp, nu kom jag över en lämplig 400-42 volts transformator, men då lämnar wish-pwm-styrningen in.. fullt ös hela tiden..

Jag får ta tag i det här nu;
Elektronikkomponenter, Arduino-kort, kopplingsplatta, kablar, förpackningar, ingen ordning, DIY elektronikprojekt, teknikmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men varför skickar de inte med en transistor eller två? En mosfet kanske?
Textlista över Arduino-utvecklingskitets innehåll och komponenter för elektronikprojekt, med instruktionsbok på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips på lämplig dylik?
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag har hittat den här;
Röd kretskortsmodul med MOSFETs för elstyrning, kompatibel med Arduino, fyra kanaler, användargränssnitt på skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som borde funka.. är IRF540 en rimlig mosfet att köpa om man bara vill prova en lös så att säga?
 
Försöker få Arduinon att bara skriva ut värdet från potentiometern när man trycker ner knappen. Det går inte.. finns en anledning till att jag aldrig lämnade Basic.. 😂
 
  • En datorskärm visar Arduino IDE med kod för att läsa analog och digitala ingångar samt en seriell monitorutskrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F**K YES!

Jag lyckades få den att enbart printa potentiometer-värdet när knappen är intryckt!

Nästa steg, konvertera potentiometerns analoga signal mot en annan 0-255 PWM-signal.. (och köpa en mosfet då...)

Edit: vill nån komma med glada inspel om hur man försäkrar sig om att inte riskera att elda upp Arduinon när man kopplar ≈ 50 V DC på mosfeten är ni så välkomna!
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Och nu, en bit kod som tänder två LED, den ena on/off (gas) och den andra PWM dvs till trådmatningen.. bara att beställa mosfets. Lutar åt att det blir IRF520 ..


Har dock ett litet problem, nämligen att jag måste sätta båda pinnarna LOW i slutet på varje loop, annars är de konstant på ett jag tryckt ner knappen... Frågan är om det går att lösa på ett bättre sätt?
Kodskärm med Arduino-skript, setup-rutin, loop-funktion, seriell kommunikation, analog och digital läsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.