När jag byggde hus 2008, så installera jag ett ftx system, som jag överhuvudtaget inte alls var riktigt nöjd med. Då det stod i samma rum som min ackumulatortank så blev det en jädra värme som skickades in i huset på sommaren, vilket betydde att jag fick stänga av ventilationen och då sluta principen på ventilationen att fungera. Ljudet, det lågfrekventa ljudet, som inte hördes men som man märkte vad det var de gånger man stängde av det.

Nu när jag sitter och planerar och funderar kring att bygga nytt hus, så undrar jag, hur har utvecklingen gått sedan 2008. Finns det något nytt spännande och intelligent smart system, svensk som utländsk leverantör (jag bor själv i Finland, sedan två år tillbaka) som man bör kika närmare på?

En annan fråga jag har att éfter jag byggt huset så hitta jag någon form av lösning från Danmark (som jag försökt googla på men inte hittat igen) där man hade någon form av intag och flera kammare, med filter, som var som förvärme och kyla till ventilationen. Är det någon som känner till någon lösning kring detta, så man kan få någon form av "gratis" ac?
 
Vad menar du med värmen från pannrummet? FTX återvinner ju värmen i hela huset, inte från ett speciellt rum. Byggde du systemet själv?
 
Finns väl danska Nilan som har ett antal produkter inkl kyla men vad jag förstår passar dessa produkter för just det danska klimatet. Vintrar i Finland kan vara helt annorlunda än vintrar i Danmark och kräva ett betydligt bättre värmesystem. Svenska Comfortzone har tagit fram en version av frånluftsvärmepumparna med kyla i luftkanaler som går att använda just när man bygger nytt. Den kan vara intressant att titta närmare på. Ett helt annat spår som vissa tillverkare nu erbjuder är att köra bergvärme med aktiv kyla i husets golvvärmeslingor. Det ger väldigt högt COP och håller man golvtemperaturen strax över daggpunkten så fungerar det bra. Sedan finns ju bergvärme med traditionell frikyla genom fläktkonvektorer. Frikyla genom kondensisolerat FTX-aggregat får ofta för liten kyleffekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thattallguy
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad menar du med värmen från pannrummet? FTX återvinner ju värmen i hela huset, inte från ett speciellt rum. Byggde du systemet själv?
Nej, men då min tank stod i samma rum som aggregatet så tog den överhand. Den blev alldeles för varm sommartid, då den kunde ju ladda tanken med x antal grader, så vissa sommardagar kunde man knappt vara i rummet. Så nu denna gången så tänker jag inte bygga på liknande vis, vill ha tanken i ett eget rum, ordentligt isolerat.
 
Något blev felkopplat där eller så tolkar du det fel, det är inte tekniskt möjligt som beskriver Isf.
 
J Josth skrev:
Finns väl danska Nilan som har ett antal produkter inkl kyla men vad jag förstår passar dessa produkter för just det danska klimatet. Vintrar i Finland kan vara helt annorlunda än vintrar i Danmark och kräva ett betydligt bättre värmesystem. Svenska Comfortzone har tagit fram en version av frånluftsvärmepumparna med kyla i luftkanaler som går att använda just när man bygger nytt. Den kan vara intressant att titta närmare på. Ett helt annat spår som vissa tillverkare nu erbjuder är att köra bergvärme med aktiv kyla i husets golvvärmeslingor. Det ger väldigt högt COP och håller man golvtemperaturen strax över daggpunkten så fungerar det bra. Sedan finns ju bergvärme med traditionell frikyla genom fläktkonvektorer. Frikyla genom kondensisolerat FTX-aggregat får ofta för liten kyleffekt.
tack så jättemycket, ska kolla närmare på detta spåret, så får vi se vart det leder.
 
Vad tänker du för storlek på huset du tänkt att bygga? :)
 
F fluffe97 skrev:
Vad tänker du för storlek på huset du tänkt att bygga? :)
bor i huvudstadsområdet så priserna här är rent galna, när det gäller både att köpa tomt och att köpa något som någon annan byggt, har en teori om att försöka bygga ett parhus i två plan, så runt 100-120 m2 stort. Har hittat en tomt som jag är lite spekulant att räkna ihop ett projekt på.
 
Enervent är åtminstone ett finskt aggregat. Däremot så fungerar nog de flesta aggregat relativt likt om vi tänker på FTX.

Hade har du en roterande växlare så kan du ställa in de flesta aggregat att inte återvinna värmen om frånluften når upp till en viss temperatur.

Vad som lönar sig rent ekonomiskt och byggtekniskt vid et eventuellt nybygge i Helsingfors vet jag inte.
 
  • Gilla
Thattallguy
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Enervent är åtminstone ett finskt aggregat. Däremot så fungerar nog de flesta aggregat relativt likt om vi tänker på FTX.

Hade har du en roterande växlare så kan du ställa in de flesta aggregat att inte återvinna värmen om frånluften når upp till en viss temperatur.

Vad som lönar sig rent ekonomiskt och byggtekniskt vid et eventuellt nybygge i Helsingfors vet jag inte.
tack för tipset, ska kolla närmare på detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.