Hej,

Vi har en matkällare i källaren till vårat hus byggt 1967. I nuläget ligger där tegelsten som golv. Hur gör vi för att på enklaste sätt få till något slags gjutet golv här? Ja ni förstår att jag är novis på detta, så behöver lite vägledning. Det sitter även rör som kommer upp ur golvet. Hur gör jag med dessa?
 
  • Vattenrör och ventiler med isolering, etiketter markerar "VATETTE", mot betongvägg och tegelgolv. Slarvig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade terrakottaplattor på golv, skräp och bråte, tom nisch eller skrubb. Needs renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger teglet löst?
På mark eller på betong?

Jag tror teglet ligger där på backen avsiktligt för att få lite kylning när markfukten avdunstar.

Om du vill ha ett planare tätare golv tycker jag att du ska sätta om teglet i 0/4 stenmjöl.
 
F fribygg skrev:
Ligger teglet löst?
På mark eller på betong?

Jag tror teglet ligger där på backen avsiktligt för att få lite kylning när markfukten avdunstar.

Om du vill ha ett planare tätare golv tycker jag att du ska sätta om teglet i 0/4 stenmjöl.
Ja det ligger löst uppepå typ sand.. ingen betong under.
 
Vill du ha gjutet golv får du plocka bort teglet, armera och gjuta en betongkaka men det är inget jag rekomenderar till en matkällare.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill du ha gjutet golv får du plocka bort teglet, armera och gjuta en betongkaka men det är inget jag rekomenderar till en matkällare
Tack för svar! Vad är anledningen till att du inte rekommenderar det?
 
Du riskerar att mista de goda egenskaperna som tegel i sättsand i en förmodligen oisolerad källare har.
 
  • Gilla
emmad
  • Laddar…
Är tanken att fortsatt ha det som matkällare men ni vill främst ha ett planare golv? Eller ska ni göra något annat av rummet?
 
H Hans G2 skrev:
Är tanken att fortsatt ha det som matkällare men ni vill främst ha ett planare golv? Eller ska ni göra något annat av rummet?
Tanken är att fortsätta ha det som matkällare. Men precis, ett planare golv är önskemål
 
E emmad skrev:
Tanken är att fortsätta ha det som matkällare. Men precis, ett planare golv är önskemål
Resten av källaren är inredd boyta.
 
Sätt då om tegelgolvet och spika/skruva eller falsa ihop en liten låda att sätta runt rören om de stör visuellt.
 
  • Gilla
emmad
  • Laddar…
Jag håller med fribygg. Tegelgolv eller jordgolv ger bättre klimat i en matkällare ä betonggolv.

Vi har jordgolv med uppstickande jordfasta stenar och höjdskillnader i 30 centimeters klassen och det duger bra i en matkällare.
 
PeterFalun
till TS, har du kollat om det finns markradon i området där du bor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.