Jag lånar den här tråden. Gamla ugn+spis har problem med värmeelementet så ny ugn ska in och en tillfällig spisplatta.

Elektriker har varit här och fixat uttag så att jag har ett perilex och ett 230v men jag är tveksam till hur jag ska koppla spisplattan.

Första bilden är med sladden som satt inkopplad när jag hämtade den via marketplace. Jag fick med en perilex sladd som jag vill koppla in (andra bilden).

Tacksam för svar
Elanslutning, installationsguide, wires, kabel, säkerhetsinformation, AEG, elektronisk apparat, tysk tillverkning, spänningsspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkabel avskalad framför kopplingsschema på vit etikett, AEG-märkt, 400V och 230V anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eluttag och grenuttag på en vägg med synlig smuts och slitage, samt en inkopplad, böjd kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kvittar hur du lägger faserna. Men uppenbarligen kan du bara ansluta två.
 
Är det inte bättre att låta elektrikern göra resten också?
 
D Daniel 109 skrev:
Det kvittar hur du lägger faserna. Men uppenbarligen kan du bara ansluta två.
Med andra ord;
Blå ersätter blå och det kvittar vilken brun, grå eller svart jag sätter på L1 och L2?
 
T tjockelamock skrev:
Är det inte bättre att låta elektrikern göra resten också?
Jo egentligen men han är så jvla svår att få tid med (det finns knappt några elektriker på det här stället)
 
  • Gilla
tjockelamock
  • Laddar…
tommib
Ja, det kvittar för hällen. Däremot är det viktigt att det inte är den fasen som går till uttaget för ugnen. Vilken det är ser man under locket på perilexuttaget.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det kvittar för hällen. Däremot är det viktigt att det inte är den fasen som går till uttaget för ugnen. Vilken det är ser man under locket på perilexuttaget.
Rätt så säker på att han drog en ny kabel i samband med det extra uttaget men det är bäst att jag ska dubbelkollar detta med han.
 
D
Ja men den nya kabeln använder en av de tre faserna i perilexuttaget. Tag de två andra till hällen.
 
Jag har brutit ut inläggen ovan från en annan tråd.

/moderator
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Ja men den nya kabeln använder en av de tre faserna i perilexuttaget. Tag de två andra till hällen.
Då är jag med på noterna. Perilexen har 3 faser (L1, L2, L3) och det nya uttaget använder en av dessa. Ska öppna upp och kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.