Hej på er!
Jag har en fundering på hur ni har tänkt att dra VP-rören till telejacken.
Drar ni rören i serie från telejack till telejack eller till en central kopplingspunkt?

Anledningen till att jag frågar är att jag har hjälpt några kompisar med att ändra vilket av deras telejack som skall vara först i serien när dom har flyttat sitt ADSL-modem. Detta har varit i 70-80tals villor och det har inte varit lika på något ställe. Några har haft 1pars-kabel andra har haft 2pars-kabel, en del har haft seriekopplat från telejack till telejack och några har haft delvis en central kopplingspunkt med några telejack till telejack.
Jag har en idé om hur detta skulle kunna förenklas betydligt men för att det ska fungera så måste det dras en 2pars-kabel från varje telefonjack till en central kopplingspunkt.

Är det någon här som vet hur dom "färdiga" husen kopplas idag?

MVH/Daniel
 
Det blir allt vanligare att man drar stjärmnät med TP-kabel som sen kan nyttjas både till data, tfn mm.
Alltså en central punkt med korskoppling och rör ut till alla rum där du vill ha data/tfn.
Om jag inte minns helt fel så säger standard idag att man skall ha minst ett tfnuttag i alla rum inkl toalett/tvättstuga etc.
Drar du nytt är det en fördel om du drar stjärnät med TP då du får en flexibel lösning för framtiden. Sen om man ska dra cat 5e, 6 eller 7 går ju alltid att diskutera. Själv ska jag dra cat-5e nu, vilket räcker för mig. Får väl byta till bättre kabel/kontakter den dag det behövs.
När du drar nytt tänk på att lägga till lite extra rör/dosor till tex arbetsrum/vardagsrum även om du inte drar in någon kabel nu. Rör går alltid åt i framtiden. Som exempel har jag en kollega som byggde hus i slutet på 60-talet och han drog 2 extra rör/dosor från varje rum inkl källaren upp på vinden där rören pluggades samt dosorna lockades. Jan mer eller mindre idiotförklarades av grannarna som byggde likadana hus. Men för några år sen när alla fick bredband indraget var min kollega ganska nöjd då han väldigt enkelt/billigt fick till ett bra nät i huset. Däremot blev det inte lika bra hos grannarna. Synlig kabel alternativt infräsning av nya rör dosor med allt vad det innebär.

har för mig att det finns en del tips om rördragning i nätverksskolan här på forumet.
MVH
m
 
Hej Mape17!
Tack för ditt svar!
Menar du IP-telefoni eller vanlig hederlig "Telia" telefoni när du pratar om korskoppling?
Finns det färdiga boxar som man kopplar in inkommande telefonkablage och sedan ansluter RJ45-kontakterna till eller skarvar man kablarna vid kopplingspunkten?
MVH / Daniel
 
d-schw33 skrev:
Jag har en idé om hur detta skulle kunna förenklas betydligt men för att det ska fungera så måste det dras en 2pars-kabel från varje telefonjack till en central kopplingspunkt.

Är det någon här som vet hur dom "färdiga" husen kopplas idag?

MVH/Daniel
Det kopplas precis som du skriver förutom att det används 4-pars TP-kabel istället med RJ45-uttag i bägge ändarna. Vanlig telefonkontakt passar i detta uttag och då används bara 2 par.

Fördelen med detta är att du från en tid till en annan kan välja vad du vill använda kabel/uttag till. En snabb omkoppling vid centralen så har uttaget en annan funktion.
 
d-schw33 skrev:
Finns det färdiga boxar som man kopplar in inkommande telefonkablage och sedan ansluter RJ45-kontakterna till eller skarvar man kablarna vid kopplingspunkten?
MVH / Daniel
Det finns både färdiga boxar med flera uttag som är parallellkopplade att använda eller så gör man en själv enkelt.
 
Hej it-snubben!
Tack för dina inlägg!
Vart får man tag på dessa boxar?
Parallellkopplat telefonnät är väl inte att föredra eller?
Om man har tänkt använda ADSL så måste man ju minst ha två telejack i serie i alla fall.
//Daniel
 
Jag har själv inte behövt köpa någon "box" men har sett de finns. Har några här på jobbet. Absolut enklast är att koppla en själv i lediga uttag i patchpanelen (centralen). Då kan du koppla dem precis som du vill ha dem.

Jag valde att göra en panel med 3 serie- resp 3 parallellkopplade uttag.
 
Både Clas Ohlson, Kjel o Co, har det. sen finns alla "profissonella" säljare också men då bruka priset/kvaliten gå upp. Om man vill dela upp kostnaden så kan man ju köpa boxar/patchpaneler utan kontakter och sen kompletera med kontakter allt efter som man behöver.

Länkar:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251721&_path=251882;251757;251759;251440;251721
Kjelle under: Datortillbehör / Nätverk/Bredband / Installationsmaterial /

Man fixar till i korskopplingen om man vill ha serie eller parallellkopplade tfnuttag, se nätverksskolan hur du gör.
Sen är ju också frågan hur många tfnuttag man behöver idag när man mer och mer nyttjar bärbara telefoner.

Själv håller jag på att funderar ut en "låda/skåp" med "allt" i, inkommande telefon, korskoppling, ADSL-modem/router, antenn för trådlösa nätet, plats för basstationen till bärbara tfn. (har separat laddare), larmcentral, kameraövervakningen tv, onewire-nät för temperatur/el/regn-mätning etc. Är man teknikfreak så är man. Passar på att inspektera proffisonella installationer så fort jag får chansen för att få ideer. Blir väl nån form av 19" rack anorning i skåpet och sedan rör upp på vinden så att man kan fixa till dosor/rör i andra rum när det blir renovering där. Vill helst ha trådbundet nät så mycket som möjligt.

Blir väl bygge nån gång i vår när vi bygger om gästrummet till arbetsrum. Gäststugan är nu isolerad så då åker gästerna ut dit :)


/mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.