Hej!

Skall bygga en pall/bänk och funderar på hur man ska få benen lika långa. Finns det något bra knep så det inte slutar med att man har sågat ner alla ben helt?

/Älgen
 
Enklaste måste väl vara att kapa alla fyra på en gång. :)
 
Jo det förstås. Fast jag har ingen såg som kan kapa benen samtidigt när de är fastsatta.... och kapar jag dem innan de är fastsatta så kan man ge sig den på att de inte går att sätta fast exakt rakt och jämt så då blir de inte lika långa likafullt....

Någon som har praktiska tips?
 
Möbeltassar i filt kan göra bordet lite mer förlåtande för små benlängdsskillnader. Desstum blir det mindre repmärken i golvet när man flyttar runt det.

-h
 
Mikael_L
Använd tre ben istället för fyra... ;) :D
 
3 ben hade varit en lysande lösning om det inte varit en långbänk ;-)

Möbeltassar kan nog vara en tänkbar lösning. Jag ska ha gummifötter på den (eftersom jag ska ha den i bastun) men borde ju kunna lägga en tunn träbit emellan när jag skruvar i fötterna.
 
Det här är ju ett klassiskt problem... "händiga pappan" som ska kapa lite på ett ben för att räta upp bordet och lyckas först när alla benen är 10 cm långa... :)

Om du är så orolig att benen ska bli sååå olika så kanske du kan göra så att infästningen av benen är justerbar på något sätt. Avlånga skruvhål eller nåt sånt.

Eller så kan du göra som jag gjorde när jag gjorde en hundgrind som skulle klämmas fast i dörrkarmen och behövde justerbara fästen. Om du borrar ett lagom stort hål i foten på varje ben, slår i ett fäste med M-gänga och skruvar i en vagnsbult. Skallen på vagnsbulten blir alltså en justerbar möbeltass.
 
1, såga benen exakt lika långa innan montering, och försök givetvis sätta ihop bänken så noga som möjligt.

2, ställ bänken på en plan, vågrätt skiva, exemeplvis ett arbetsbord. Var noga med att se till att bordet är vågrätt, kontrollera med vattenpass.

3, Justera med exemeplvis pappersbitar under bänkens ben till ovansidan (sittytan) av bänken är helt vågrätt i alla riktningar, kolla återigen med vattenpass.

4, mät tjockleken på den tjockaste pappersbits-högen, och lägg till någon millimeter. Måttet heter A.

5, Skaffa sen en kloss som du tejpar en penna på, lägg klossen på ditt arbetsbord och markera på alla fyra benen. Tjockleken på klossen+upp till pennans spets motsvarar givetvis mått A

6, såga alla 4 benen. alternativt kan det fungera att slipa dem i en bandslip.




Justerbar infästning eller längd på ben är givetvis också ett mycket bra sätt.
 
Daniel_N skrev:
Justerbar infästning eller längd på ben är givetvis också ett mycket bra sätt.
Särskilt om golvet är lite ojämnt eller lutar, som det kan kan vara om det är tex ett klinkersgolv eller ett golv med fall.
 
Svaret heter sandpapper och plant underlag. Tänk dock på att där den ska stå kanske det inte är plant så står man där med lång näsa ändå. :cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.