Vår FM Mattson blandare har börjat droppa - gissar att det är packning eller liknande som behöver bytas men jag vet inte vilken modell av blandare det är (satt i huset när vi köpte det)? Är minst 10 år gammal men vill inte byta ut hela blandaren då det troligen kräver röris besök (ny blandare har förmodligen inte samma avstånd mellan rören och infästning i väggen etc. gissar jag) vilket budgeten inte tillåter just nu...

Några tips?
 
  • En duschblandare med kromfinish och flexibel slang monterad på kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Hmm.. Det där är väl en klassisk 1000-serie, vreden tyder på det i alla fall.

Vill du byta har du 4cm cc på röret och det finns massor att välja på om du vill köpa en ny men jag vet inte om det finns någon modell du klarar dig från att borra nya hål i väggen. Det skulle inte förvåna mig om det fanns men jag vet inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för alla svar - verkar mycket riktigt vara en äldre modell i 1000-serien. Denna anvisning stämmer fortfarande bra nog för att jag skulle fixa jobbet på mindre än 10 minuter trots att den avser en lite modernare variant: https://kundforum.fmmattsson.se/attached-file/9eb25f2b91ee445e91c13d8008a66da7/dialog/1900250/

Och precis some "tergo" skrev var det en typisk "krankägla" som behövde bytas. Råkade ha några olika liggande i en burk och en av dem passade så enkelt jobb, inget mer dropp och noll kronor i kostnad - kan inte bli bättre :)
 
  • Använd, möjligtvis skadad mekanisk del på en stenbänkskiva: texturer, ytor, metalliskt material, industriellt objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Hej alla!

Jag tänker ställ min fråga här. Har en blandaren som gått sönder och behöver bytas. Någon som vet var skruven ligger för att kunna lösa blandaren från väggen? Tack på förhand!
 
Krilleman
Halvkopplingarna undertill måste du ju också släppa på för att få loss blandaren om du inte redan gjort det.

Blandaren släpper du från väggen med insexskruven närmast väggen här:

Duschblandare med en pil som pekar på en av tre synliga anslutningar mot en kakelvägg.
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
Hej alla!

Jag tänker ställ min fråga här. Har en blandaren som gått sönder och behöver bytas. Någon som vet hur vad väggfäste ligger på den blandaren ? Jag
Krilleman Krilleman skrev:
Halvkopplingarna undertill måste du ju också släppa på för att få loss blandaren om du inte redan gjort det.

Blandaren släpper du från väggen med insexskruven närmast väggen här:

[bild]
Jag har skruvat och det är den som kom upp
 
  • Metallisk gängad del på ljus yta med smutsfläckar och vit substans runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om blandaren fortfarande sitter fast så sitrer den då troligen fast med silikon.

Har du tunn pianotråd så går det att dra (såga) den runt mellan kakel & blandare
 
  • Älska
Mitchel
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om blandaren fortfarande sitter fast så sitrer den då troligen fast med silikon.

Har du tunn pianotråd så går det att dra (såga) den runt mellan kakel & blandare
Ok, jag provar kolla om det finns silikon , tack!
 
Tusen tack för hjälpen❤️... den var fast med silikon 🙂👍
 
Krilleman
Vad blir det för ny blandare?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad blir det för ny blandare?
Jag tänker montera en golvblandare istället ....den typ
 
  • Vitt fristående badkar, svart golvstående kran, vatten flyter, grå handduk, minimalistisk stil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt sätta fast den i golvet?
Samt hur har du tänkt det med rördragningen till den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.