Hittade denna bild på nätet:
Radarplot som visar produktion av vindkraft och kärnkraft i Sverige 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den förklarar rätt bra problemet med vindkraft, det är tur vi har vattenkraft och import att använda för reglering också.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hittade denna bild på nätet:
[bild]

Den förklarar rätt bra problemet med vindkraft, det är tur vi har vattenkraft och import att använda för reglering också.
Just därför behövs det vattenkraft för att komplettera vindkraften. Vatten och vind och ved och i viss mån sol här ihop som en energilösning. Skrotar man en av dem faller hela systemet och då kan man sedan hålla på och kasta skit omkring sig och påstå att de andra inte fungerar.
 
Vad gör vi om Miljökrav/vattendomar begränsar produktionen eller ledningarna inte räcker till när vi fortsätter bygga enbart vindkraft?
Man kan ju alltid låta vatten rinna förbi för att klara minsta flödet.

Vi behöver en bättre och billigare energikälla som är lätta att skala upp eller ner utan att priset rusar i höjden eller blir negativts.
Varken orimligt billigt(negativt) eller högt energipris är bra för samhället eller industrin.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Energilagring är modellen. Bäst för tillfället är pumpkraft, vi har dock inte mycket av den varan i Sverige. Norge är duktiga på det dock. Framförallt behöver vi det i södra delen av landet, pumpning mellan ett par stora sjöar hade varit kalas...
 
Pumpkraft har framförallt fördelen att kunna lagra länge till låga förluster och kan byggas med befintlig teknik.
Dock skalar det inte så bra i stor skala. Några gamla gruvor går väl att hitta, men det blir ändå inte så mycket energi som kan lagras.

Men man kan ju pumpa ut vatten i havet eller Östersjön. 🤪 om man bara har ett bergrum på lägre nivå.

6GWh och 550MW

Diagram av pumpkraftverk, vatten, turbiner, infrastruktur, vindkraft i bakgrunden, planerat för Estland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://etn.se/index.php/nyheter/69723-estland-bygger-pumpkraft-pa-halv-gigawatt.html


Skånskt stenbrott 80MWh, kanske Max 30MW
https://www.nyteknik.se/energi/pumpkraft-skanskt-stenbrott-kan-bli-stort-energilager/2884484
 
Det fantiseras en del om pumpning mellan Vänern och Vättern, men det lär aldrig få grönt ljus och är nog en aning ineffektivt pga av avståndet mellan sjöarna. Men det hade varit mumma det...

I norra Sverige finns gott om gruvor, men litet intresse för pumpkraft då det redan finns gott om vattenkraft. Juktan (som nu byggs om till pumpkraft igen) pumpar mellan två älvar. Luleälven har några ställen där pumpkraft skulle kunna vara lönsamt och möjligt (Stora Sjöfallet/Suorva tänker jag främst på här).

Det finns en del vilda idéer om att dämma upp Bottenviken också. Jag är rätt positiv till den idén faktiskt, jag tror inte miljöskadan skulle vara särskilt stor. Men det skulle ta väldigt många år innan man fick fallhöjd tillräckligt för att kunna köra pumpkraft och vattenkraft där, det skulle kanske fungera att höja vattennivån med en dryg meter i dagsläget. Det räcker inte långt för att driva generatorer, man brukar kräva 2m.

https://www.vbenergi.se/elnat/sa-ansluter-du-din-vattenkraft/valj-en-bra-placering/
 
pacman42 pacman42 skrev:
Energilagring är modellen.
Ska energilagring löna sig ekonomiskt är nog vedbod det man bör satsa på, låg investeringskostnad, fri från miljöprövning och annan dyrbar och tidskrävande byråkrati, möjlig att bygga själv här och nu, dessutom kan man med ved på ett enkelt sätt ta tillvara solinstrålningen och använda den mörka kalla och blåsfria vinternätter när solceller och vindkraft inte har nån energi att ge..
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Mycket billig vindkraft är inte alls en garanti för lågt elpris. Det är mycket mer komplicerat än så.
Men visst är det märkligt att elpriset stiger i takt med att att vindkraften byggs ut?

Grafen visar elprisökningar i Kalifornien jämfört med vind- och solenergikapacitet; elpriserna har stigit markant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte alls att det är konstigt...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det var alldeles för komplicerade frågor för oss vanliga gulbruna bananer! Jag planerar flytt till varmare land och kommer sätta solceller och vattentank på taket, det klarar man sig långt på nära ekvatorn iaf. I såssesverige kommer man tjöta och slåss om vad som ska satsas på utan framgång och sedan när man bestämmer vad det ska satsas på tar det minst lika lång tid med överklaganden och regeringsskiften så att det man bestämde för 20 år sedan kanske är inaktuellt...
Om 20 år är nog hela Sverige inaktuellt.
 
F fribygg skrev:
Ska energilagring löna sig ekonomiskt är nog vedbod det man bör satsa på, låg investeringskostnad, fri från miljöprövning och annan dyrbar och tidskrävande byråkrati, möjlig att bygga själv här och nu, dessutom kan man med ved på ett enkelt sätt ta tillvara solinstrålningen och använda den mörka kalla och blåsfria vinternätter när solceller och vindkraft inte har nån energi att ge..
Mja, nu kan snart även ved bli en dyr bristvara om EU får bestämma hur vårt skogsbruk ska skötas. Inga fällda träd är lika med noll ved eller begränsad tillgång kanske t.o.m minus ved. Det är ju populärt nu för tiden med olika förekomster av minus noll. Minusränta, minuselpris osv.
Men idag går det tydligen att få betalt för "Kejsarens nya kläder". Ah fan vad dum jag är, det har ju redan hänt. Alla kommer väl ihåg flanen i fleecetröja som fick hela landets storfinans att investera i en vision utan substans, då.
 
EU har inte hört talas om skogsbränder uppenbarligen. Det var så hyggen skapades förr i tiden...
 
G Guzzen1 skrev:
Mja, nu kan snart även ved bli en dyr bristvara om EU får bestämma hur vårt skogsbruk ska skötas. Inga fällda träd är lika med noll ved eller begränsad tillgång kanske t.o.m minus ved. Det är ju populärt nu för tiden med olika förekomster av minus noll. Minusränta, minuselpris osv.
Men idag går det tydligen att få betalt för "Kejsarens nya kläder". Ah fan vad dum jag är, det har ju redan hänt. Alla kommer väl ihåg flanen i fleecetröja som fick hela landets storfinans att investera i en vision utan substans, då.
Är det så att byråkratin betalar bäst kan de få köpa kollagring i min skog;)
 
Pumpkraft med mindre krav på fallhöjd. 😀

Pumpkraft utan vatten – här är nyckeln som gör det möjligt​

Pumpkraftverk blir mer effektiva med en särskild nyutvecklad vätska. Det gör att energilager kan byggas med lägre fallhöjd. Nu är det dags att bygga prototyp.
Infografik jämför konventionell pumpkraft med vatten mot pumpkraft med hög densitet, teknikförbättringar, energilagring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://www.nyteknik.se/energi/pumpkraft-utan-vatten-ska-lagra-energi-i-england/4185494
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det fantiseras en del om pumpning mellan Vänern och Vättern, men det lär aldrig få grönt ljus och är nog en aning ineffektivt pga av avståndet mellan sjöarna. Men det hade varit mumma det...

I norra Sverige finns gott om gruvor, men litet intresse för pumpkraft då det redan finns gott om vattenkraft. Juktan (som nu byggs om till pumpkraft igen) pumpar mellan två älvar. Luleälven har några ställen där pumpkraft skulle kunna vara lönsamt och möjligt (Stora Sjöfallet/Suorva tänker jag främst på här).

Det finns en del vilda idéer om att dämma upp Bottenviken också. Jag är rätt positiv till den idén faktiskt, jag tror inte miljöskadan skulle vara särskilt stor. Men det skulle ta väldigt många år innan man fick fallhöjd tillräckligt för att kunna köra pumpkraft och vattenkraft där, det skulle kanske fungera att höja vattennivån med en dryg meter i dagsläget. Det räcker inte långt för att driva generatorer, man brukar kräva 2m.

[länk]
Är det verkligen bestämt att Juktan ska återgå till att bli pumpkraftverk? Sist jag såg någonting angående detta funderade man på att utreda förutsättningarna grundligt.

Mvh

Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.