Hej!

Jag har tagit bort tapeterna i ett rum och hittat limfärg underst. Det är svårt att få bort ordentligt. Vi har fått rådet att tvätta så gott det går, måla med alkydfärg (nondrop), spackla och måla med vanlig färg.

Finns det något alternativ till alkydfärg för det verkar lite giftigt (småbarn hemma osv)?

Eller finns det något sätt att få bort limfärgen bättre? Jag har tvättat med svampar, borste, och handdukar… det går trögt.
Tack…
 
  • Gråa, grova betongväggar med synlig textur och skuggor, möjligtvis ett hörn av en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Claes Sörmland
Jag har använt en primer som är en vattensuspension av polyvinylacetat, d v s det som säljs som vitlim/trälim/skollim/kvistlack blandat med vatten typ. Det var 2005 och produkten hette PRIMER CASCO 3698. Jag ser nu att den tycks ha utgått men det lär finnas andra med liknande kemi som används för att prima dammiga underlag vid gjutning och plattsättning.

Jag sprutade på den utblandad med vatten enligt instruktion med en blomspruta. Det band kalken i limfärgen och sen var det bara att måla med vanlig takfärg. Det var ett innetak.
 
A
Sigma primer verkar populär, jag hade kontaktat deras tekniska support och frågat vad dom har för förslag. Den är vattenburen. Jag använde alkyd sist, det gör jag inte gärna om, speciellt inte när familjen är hemma, luktar starkt och länge.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Är ytan bra nog kanske linoljefärg kan vara en väg framåt, finns som matt numera. Ring så t.ex. Ottossons innan så du inte hamnar i problem.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Claes Sörmland
yoloboi skrev:
Är ytan bra nog kanske linoljefärg kan vara en väg framåt, finns som matt numera. Ring så t.ex. Ottossons innan så du inte hamnar i problem.
Jag är skeptisk till linoljefärg p g a att den är så tjock. Måste målas på underlaget. Och då lär inte limfärgen ligga där den ska. I så fall försöka låsa limfärgen med kokt linolja och t ex balsamterpentin. Men då är vi tillbaka i lösningsmedlen som stinker igen. Och så lär det ta ett par veckor att torka också.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är skeptisk till linoljefärg p g a att den är så tjock. Måste målas på underlaget. Och då lär inte limfärgen ligga där den ska. I så fall försöka låsa limfärgen med kokt linolja och t ex balsamterpentin. Men då är vi tillbaka i lösningsmedlen som stinker igen. Och så lär det ta ett par veckor att torka också.
Ottoson säljer luktfri förtunning, samma som i deras invändiga linoljefärg. Luktar verkligen inte alls och helt ofarlig. https://ottossonfarg.com/produkt/fargrikets-fortunning-1-liter/
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hapazard skrev:
Ottoson säljer luktfri förtunning, samma som i deras invändiga linoljefärg. Luktar verkligen inte alls och helt ofarlig. [länk]
Aha, en lacknafta utan aromatiskt innehåll! (Tycker den vanliga lacknaftan i handeln är rätt bra numera jämfört med lukteländet förr.)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aha, en lacknafta utan aromatiskt innehåll!
Ja, otroligt trevlig att jobba med faktiskt. Målat hela rum med den matta linoljefärgen som är förtunnad till 20% tror jag, ingen doft alls förutom av linoljan, och ingen huvudvärk.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för era idéer! Jag ska fundera lite… och ringa lite…
 
Claes Sörmland
A alexfattaringet skrev:
Tack för era idéer! Jag ska fundera lite… och ringa lite…
Tips för söndagen:

Tag 1 dl trälim (vanligt vitt PVA-lim) och blanda med 4 del vatten. Häll i en billig sprejflaska för blommor. Spreja på väggen så att det blir fuktigt men inte rinner. Drick en kopp kaffe och utvärdera efter ett par timmar. Min gissning är att du nu har primat väggen för målning på samma sätt som jag gjorde framgångsrikt 2005.
 
  • Gilla
alexfattaringet och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är skeptisk till linoljefärg p g a att den är så tjock. Måste målas på underlaget. Och då lär inte limfärgen ligga där den ska. I så fall försöka låsa limfärgen med kokt linolja och t ex balsamterpentin. Men då är vi tillbaka i lösningsmedlen som stinker igen. Och så lär det ta ett par veckor att torka också.
Jag förstår vad du menar men jag gillar verkligen den långa öppettiden med linoljefärg. Målade ett jobbigt innertak igår med vinklar och vrår och snedtak och elände, det blev stressigt och svettigt att få till (men blev toppen även målat av en lekman som mig). Hann dock med båda strykningar på samma dag och nu är färgen torr.

Ska erkänna att jag aldrig målat med matt linoljefärg, men min förståelse är att den är rollbar. Nu blev jag pepp på att testa.

Men anledningen jag skriver är egentligen för jag undrar om du har någon tanke kring hälsoaspekterna med alkyd/lacknafta, linoljefärg och linoljefärg med balsamterpentin. Den sistnämnda tycker jag luktar supergott, som, koncentrerat barrträ. För min egen del är bryr jag mig inte nämnvärt men mina småbarn är det käraste jag har så kan jag välja snällare produkter gör jag det.
 
Redigerat av moderator:
Claes Sörmland
yoloboi skrev:
Men anledningen jag skriver är egentligen för jag undrar om du har någon tanke kring hälsoaspekterna med alkyd/lacknafta, linoljefärg och linoljefärg med balsamterpentin. Den sistnämnda tycker jag luktar supergott, som, koncentrerat barrträ. För min egen del är bryr jag mig inte nämnvärt men mina småbarn är det käraste jag har så kan jag välja snällare produkter gör jag det.
Balsamterpentin har jag uppfattat är riktigt illa för hälsan, flyktiga organiska molekyler som är aromatiska och löser sig i vår fettvävnad. Och linoljefärg i sig är ju inte toppen inomhus med sina organiska emissioner när den torkar. Jag målar mina fönster med linoljefärg utomhus...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Balsamterpentin har jag uppfattat är riktigt illa för hälsan, flyktiga organiska molekyler som är aromatiska och löser sig i vår fettvävnad. Och linoljefärg i sig är ju inte toppen inomhus med sina organiska emissioner när den torkar. Jag målar mina fönster med linoljefärg utomhus...
Tack för detta, skippar linoljefärg på väggen och kör vidare på min favorit Beckers Scotte istället.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tips för söndagen:

Tag 1 dl trälim (vanligt vitt PVA-lim) och blanda med 4 del vatten. Häll i en billig sprejflaska för blommor. Spreja på väggen så att det blir fuktigt men inte rinner. Drick en kopp kaffe och utvärdera efter ett par timmar. Min gissning är att du nu har primat väggen för målning på samma sätt som jag gjorde framgångsrikt 2005.
Ingen dum idé, utan att vara skolad inom kemi så känner jag i vilket fall till att våra brittiska vänner ofta använder utspätt trälim som kvistlack, där vi skandinaver typiskt penslar shellack.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tips för söndagen:

Tag 1 dl trälim (vanligt vitt PVA-lim) och blanda med 4 del vatten. Häll i en billig sprejflaska för blommor. Spreja på väggen så att det blir fuktigt men inte rinner. Drick en kopp kaffe och utvärdera efter ett par timmar. Min gissning är att du nu har primat väggen för målning på samma sätt som jag gjorde framgångsrikt 2005.
Jag kanske gör det men nästa helg. Det känns som en intressant metod. Idag ska jag städa klart väggarna och av erfarenhet tar det ett tag…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det går långsamt men nu har jag sprejat enligt ditt förslag, imorgon ska jag spackla och så, och sen när jag har målat (nästa helg) så kommer jag tillbaka och rapporterar hur det har funkat för mig...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.