Vi fick veta att vi behöver dimmerpuckar för att kunna dimma dessa på en fjädrande-strömbrytare. Fick tips om plejd, eltaco osv som ska vara bra dimmerpuckar(jag vet inte).

När jag googlade runt hittade jag Nexas Nexa ZV-9101 dimmerpuck som fungerar till deras tellstick V2. Och Tellstick V2 kör vi nu och är nöjd med eftersom vi kan styra mycket från telefon men framförallt kan vi ställa in schemaläggning av ljuset. Så detta är något vi ser som väldigt intressant alternativ som dimmerpuck.

Frågan är bara hur bra dessa puckar är från Nexa tillsammans med malmbergs downlights. Har någon testat och kan ge lite feedback eller ge gärna feedback om ni har förslag på andra dimmerpuckar som fungerar bra och är prisvärda.
 
T
Vad sitter det för driver till dem?
Många driver har inbyggd dimmerfunktionen för just fjädrande brytare, utan extra dimmer...
 
Då ska du ha en "bakkantsstyrd transistordimmer". De kallas så, för "elektroniska drivdon", kan vara märkta med C eller RC, dock inte L eller LR.

Det är dock fortfarande en chansning. Även om du köper rätt typ så kanske den inte fungerar bra map dimringnivårer, surr och flimmer. Så du ska egentligen fråga Malmbergs vilket dimmer de vet fungerar.
 
Nej, det är inte direkt någon chansning.
Läser Du på Nexa's hemsida står det följande;
"Dimmermottagare för fast installation med ingång för återfjädrande brytare.
Ställbar mellan fram- och bakkantsstyrd fasdimring samt lägsta dimmernivå."
Dvs, den uppfyller de kriterier som Malmbergs anger.

//P
 
Jo det är en chansning. Trots att det är rätt typ på papperet så finns ingen garanti för att den fungerar bra map reglering 0-100%, flimmer, surr etc.
 
Tobzter
Ska köpa dessa spottar till badrummet. Å undrar samma finns den någon dimmer som folk vet funkar? Plejd förstår ja inte men ingen med
 
Nej, med den gamla dimmertekniken och moderna LED så finns det ingen dimmer som man vet fungerar. Man behöver prova, eller fråga någon som har provat. Det finns (fanns) kompatibiltetstabeller hos de stora tillverkarna av dimmers och LED-lampor.
 
Är det Malmbergs så har dom även dimmerpuckar att dimmra med tryckknapp, dom får plats bakom brytaren i dosan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.