Jag skulle vilja koppla i en fördelare och dra rör för varmvatten, men det är ont om plats.

Anledningen är att jag har irriterande stora dödvolymer i rören, till köket får jag spola ca 5l innan det blir varmt och ngt likande till handfatet på toaletten. Det leder till att mycket vatten slösas varje gång man vill diska, och att man oftast tvättar händerna i kallvatten (men ändå spolar upp varmvatten i rören).

Om jag drog 10mm rör direkt från värmepump till förbrukare skulle dödvolymen minska ner till så lite som halvliterern.

Men det är ganska tight med utrymme, även om jag kan komma åt med en liten rörkap och korta verktyg.

Vad tror ni, är det ngt jag kan ge mig på och vad borde jag använda för kopplingar/rör. Det är tvättstuga under så rördragningar kan lätt ske på vägg och tak.

22mm kopparrör, varmvattnet är det inre men kommer åt från andra hållet med.
 
  • Kopparledningar, ventil, kablar, brandsläckare och skuggor i en teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du 22 mm ut till tappställena, tror inte det, utan det är säkert 15 mm, har du kommunalt vatten ? trycket ligger då en bit högre än eget. Med 10 mm så måste du nog ha minst ca 6 bars tryck utifrån för att få lite fart på flödet och tror inte du blir nöjd ändå när du ska duscha.
 
J jonaserik skrev:
Har du 22 mm ut till tappställena, tror inte det, utan det är säkert 15 mm, har du kommunalt vatten ? trycket ligger då en bit högre än eget. Med 10 mm så måste du nog ha minst ca 6 bars tryck utifrån för att få lite fart på flödet och tror inte du blir nöjd ändå när du ska duscha.
Hej, nej, det går ner från 22, till 15 och sen tolv eller 10 från nuvarande fördelare. Men lång sträckning med de grova rören och en omväg.

Jag tänkte inte koppla duschen på 10mm nej, den får ligga kvar på nuvarande ledning. Ska man duscha spelat det mindre roll att man slösat några liter som på vintern dessutom värmer upp huset.
 
Det är då 22 mm från och till tempblandaren och sen 22 mm till någon fördelning, sen 15 ut till tappställe. Normalt från pannor/värmepumpar går det ut med 15 mm och det räcker för flera tappställen samtidigt. Så om du vill göra om lite, så behåll blandaren och bussa ner till 15 mm före/efter den, fram till där det ev delar sig till respektive tappställe.
 
B
Långt rör med bara 10mm låter som det är risk att det blir dåligt sluttryck. 12mm skulle jag minst använt till kök. Är det dusch så skulle jag inte dragit klenare än 15mm.

Rör I rör (plast), eller prisol är ju hyggligt lätt att få dit i efterhand. Jag skulle nog säga att prisol är lite snyggare om det ska till en utanpåliggande installation.

En lokal 5 liters elberedare kanske kan vara ett alternativ. Då får man ju vv direkt, men visst kostar det lite mer el och beredaren tar ju plats i skåpet.
 
B BSOD skrev:
Långt rör med bara 10mm låter som det är risk att det blir dåligt sluttryck. 12mm skulle jag minst använt till kök. Är det dusch så skulle jag inte dragit klenare än 15mm.

Rör I rör (plast), eller prisol är ju hyggligt lätt att få dit i efterhand. Jag skulle nog säga att prisol är lite snyggare om det ska till en utanpåliggande installation.

En lokal 5 liters elberedare kanske kan vara ett alternativ. Då får man ju vv direkt, men visst kostar det lite mer el och beredaren tar ju plats i skåpet.
Här skulle det handla om mindre än 4m om jag drar direkt, och då borde 10mm räcka bra om man tittar på tabeller med flödesmotstånd. En mindre berederare eller genomflödesvärmare funderar jag på till övervånigen dit det är längre och rören går i vägg mellan plan.

Tryck har jag alltså koll på, min fundering är mer hur knöligt det är och vilken material.
 
Ingen genomvärmare den är törstig på el och bör säkras 16 amp för att hinna värma, det är små flöden på dom.
 
J jonaserik skrev:
Ingen genomvärmare den är törstig på el och bör säkras 16 amp för att hinna värma, det är små flöden på dom.
Jo, men skulle bara vara för att tvätta händerna isf.
 
J jonaserik skrev:
Dyrt för att för att bara tvätta händer, du behöver bara en 5 liters och en finns här, beror lite på hur nycket pkats det finns. det är ungeför samma pris som en genomströmmare
[länk]
Ja. Men det var ju inte frågan heller. Frågan var om att koppla köskblandare och handfat på nedervåningen direkt till varmvattenutloppet från värmepumpen. Då rördragningar skulle ske direkt i taket i tvättstugan.
 
Koppla direkt kan du göra om det finns en blandningsventil i VP, det får inte enligt regelverket vara mer än 55 C till tappställe Men i bland bryr man sig inte. Det med 55 C är att det finns nästan inga barn som blandar KV med VV utan vrider på max på VV-kranen.
 
B
J jonaserik skrev:
Dyrt för att för att bara tvätta händer, du behöver bara en 5 liters och en finns här, beror lite på hur nycket pkats det finns. det är ungeför samma pris som en genomströmmare
[länk]
Det där är en s.k. trycklös vvberedare. Max drifttryck 0bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.