Har funderat en hel del på detta men hittar inte något riktigt bra sätt att räkna på mitt extra hus som jag hyr ut. Det finns ju inte speciellt många liknande att jämföra med.
Vad skulle ni gissa på för hyra på detta objekt?

Förutsättningarna är att det finns en liten stuga med en gräsplätt tillräckligt stor för att ha en grill och utemöbler, eller något sånt. bottenytan är ca 65kvm med två rum, kök, toalett och dusch. Övervåningen är byggd som en öppen yta på 8*5 meter men det är som ett loft med full takhöjd ca 2 meter i mitten och sedan ned till 80cm vid väggarna. passar för Tv rum eller liknande. Värmen kommer från en luft-luft pump och kompletteras med el-element. tak och en vägg är nyss renoverat så isoleringen är bra.
Fiber finns indraget, det finns möjlighet att ha egen tvättmaskin och torktumlare i huset om man vill
Huset ligger på landet med utsikt över åkrar men man ser två grannar, men samtidigt så nära till stan att det går att cykla på 20 minuter eller ta bil på en kvart till både större affär, sjukhus, flera dagis och skolor samt även industriområde med väldigt många anställda.
Hyran på en trea 6km bort hyfsat nybyggt ligger på runt 10 000 kallhyra, även varmvatten tillkommer.

Är det någon som vågar sig på att gissa vad jag skall lägga mig på?
 
Ort?
Värde på fastigheten, vad skulle det kosta hyresgästen att själv ränta kåken?
 
F fribygg skrev:
Ort?
Värde på fastigheten, vad skulle det kosta hyresgästen att själv ränta kåken?
Ja det hade ju varit lättare att veta om det varit fristående, nu är det en gammal gård med två hus, som man hade förr i tiden och inte en egen fastighet. kollade lite i närområdet och det är inte lätt att hitta något liknande men om det varit en avstyckad egen fastighet hade det säkert gått på närmare miljonen.
 
Är huset värt en halvmille?
 
F fribygg skrev:
Är huset värt en halvmille?
Hade det varit en avstyckad tomt och huset skulle säljas hade jag tippat på det dubbla. Nu ligger det ju på en jordbruksfastighet där det även finns en huvudbygnad
 
Om inte huset ligger utanför Stockholm, eller annan eftertraktad ort. Så är alternativa hyresgästerna inte så många, och inte heller så kapitalstarka. Jag gissar mest på ett par pensionärer, eller ett par studerande. Ensamstående mammor är en tredje. Andra människor är sällan intresserade av att hyra på landsbygd. Detta gör att du sannolikt måste hålla hyran låg, om det skall bli uthyrt. 7000kr tror jag är för mycket. Men säg att det skulle kunna ses som ett max med varmhyra.
 
A AG A skrev:
Om inte huset ligger utanför Stockholm, eller annan eftertraktad ort. Så är alternativa hyresgästerna inte så många, och inte heller så kapitalstarka. Jag gissar mest på ett par pensionärer, eller ett par studerande. Ensamstående mammor är en tredje. Andra människor är sällan intresserade av att hyra på landsbygd. Detta gör att du sannolikt måste hålla hyran låg, om det skall bli uthyrt. 7000kr tror jag är för mycket. Men säg att det skulle kunna ses som ett max med varmhyra.
Det ligger inte utanför någon storstad, men en medelstor stad med låg arbetslöshet och lite svårt att hitta bostad. Finns en del nybyggt men det är ju extremt dyrt. 3,5 miljoner för en 75kvm bostadsrätt med en månadsavgift för 5000kr. Det är bara 6km härifrån.
 
40 000kr/år kan man ju ta ut skattefritt med nuvarande regler
Hur beroende av inkomsten är du, behöver du ta ut max eller är det värdefullare att få rätt hyresgäst, kanske nån från trakten som du känner igen sen tidigare och som du vet är skötsam?

Sätter du för hög hyra söker sig väl hyresgästen vidare till nått eget om det blir nått motsvarande till salu.

Får du 6000kr/mån kallhyra om du begär det, jag skulle nog nöja mig med fem
A AG A skrev:
Detta gör att du sannolikt måste hålla hyran låg, om det skall bli uthyrt. 7000kr tror jag är för mycket. Men säg att det skulle kunna ses som ett max med varmhyra.
Som beskattningen är utformad är det mycket bättre att hyra ut kallt.
 
F fribygg skrev:
40 000kr/år kan man ju ta ut skattefritt med nuvarande regler
Hur beroende av inkomsten är du, behöver du ta ut max eller är det värdefullare att få rätt hyresgäst, kanske nån från trakten som du känner igen sen tidigare och som du vet är skötsam?

Sätter du för hög hyra söker sig väl hyresgästen vidare till nått eget om det blir nått motsvarande till salu.

Får du 6000kr/mån kallhyra om du begär det, jag skulle nog nöja mig med fem

Som beskattningen är utformad är det mycket bättre att hyra ut kallt.
Kallhyra är en förutsättning. annars kan jag ju ta ekonomiskt självmord om hyresgästen bestämmer sig för att köra på till 30 grader i huset =)
40 000 gäller som privatperson och inte om det ligger på en gård, det blir annorlunda.
Både fem och sex tusen känns rätt okej. bara bra att höra någon annans åsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Kallhyra är en förutsättning. annars kan jag ju ta ekonomiskt självmord om hyresgästen bestämmer sig för att köra på till 30 grader i lägenheten =)
40 000 gäller som privatperson och inte om det ligger på en gård, det blir annorlunda.
Både fem och sex tusen känns rätt okej. bara bra att höra någon annans åsikt.
Om du äger kåken privat kan du väl hyra ut den med 40 000+20% av hyresbeloppet skattefritt även om den ligger på en lantbruksfastighet?
 
F fribygg skrev:
Om du äger kåken privat kan du väl hyra ut den med 40 000+20% av hyresbeloppet skattefritt även om den ligger på en lantbruksfastighet?
Det är jag faktiskt lite osäker på eftersom den räknas in i näringen, tills skillnad från huvudbyggnaden som jag också hyr ut. Men det spelar mindre roll. Rätt hyra är det intressanta, får jag högre skatt så har jag ju ändå tjänat mer.
 
J j-o75 skrev:
Det är jag faktiskt lite osäker på eftersom den räknas in i näringen, tills skillnad från huvudbyggnaden som jag också hyr ut.
Det är väl bara en bostad som får hyras ut med skattefrihet 40 000kr så du ska nog inte räkna med att få hyra ut den andra bostaden utan att betala skatt.
 
F fribygg skrev:
Det är väl bara en bostad som får hyras ut med skattefrihet 40 000kr så du ska nog inte räkna med att få hyra ut den andra bostaden utan att betala skatt.
Ja det är så jag fattat det. Nej detta blir med skatt men det spelar mindre roll. Det ingår ju i verksamheten.
 
J j-o75 skrev:
Ja det är så jag fattat det. Nej detta blir med skatt men det spelar mindre roll. Det ingår ju i verksamheten.
Många tycker ju att det är dålig lönsamhet att förvalta så små fastighetsbestånd, inte är du fri att sätta hyran som du vill heller om det är befintliga bostäder skattade som näringsfastighet utan bruksvärdessystemet ska väl gälla även dig.
 
F fribygg skrev:
Många tycker ju att det är dålig lönsamhet att förvalta så små fastighetsbestånd, inte är du fri att sätta hyran som du vill heller om det är befintliga bostäder skattade som näringsfastighet utan bruksvärdessystemet ska väl gälla även dig.
Dålig lönsamhet är väl i så fall att ha huset tomt och låta det förfalla. Det finns ju massvis med folk som hyr ut stugor på landet. Men det finns ju av naturliga skäl inte direkt någon statistik så man får väl väl kolla om något annonseras ut och jämföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.