Har sett att källarväggar ska kunna andas så jag antar att det
även gäller källargolv.
I vårt hus finns en plastfolie på betonggolvet i gillestugan i
källaren. Ovanpå folien finns träreglar och ett övergolv i trä.
Mellan folien och övergolvet finns isolering (Gullfiber).
En besiktningsman kände viss mikrobiell lukt så man får gissa
att det leds fukt in i träet - att träet kanske har kontakt
med betongen på några ställen.
Vad anser du om konstruktionen?
Varför ska betongväggar kunna andas?
Tacksam för svar.
 
I teorin så fungerar det ju att stänga inne fukten i betongen mha plastfolie, men oftast inte i praktiken. Problemet med källare är att det alltid kommer in fukt i betongen. Frågan är vad som händer om man försöker stänga in den där. På vårt källargolv låg det plastmattor (bara tejpade i kanterna). När jag rev ut dem slog mögellukten emot mig som en vägg! Under mattan hade möglet frodats, inte så att det växte svampar som man kunde plocka, utan en omisskännlig doft. Undersidan av mattan var också svartprickig. Det är väl knappast i själva plasten det växer utan i smuts på plasten. Det samma borde kunna gälla för ditt golv.

Dessutom är det ju svårt att få tätt i praktiken. Om det ligger en liten sten på ditt betonggolv som gör ett litet hål i din plastfolie så har du en fukttransport till din fuktkänsliga golvkonstruktion, och så börjar det växa där... "Life will find a way" eller vad de nu sade i "Jurassic Park"...
 
pratade med Anticimex ang bygga badrum i källaren och då kakla upp detta rum, han sa att man inte skulle använda tätskickt som man gör när man bygger i andra rum, det måste väll vara samma sak som ni skrev... dvs. att fukt kommer underifrån från källargolvet, andas det inte så kan det börja mögla... eller trycka på o till slut spräcka kaklet som i mitt fall...??!!

är ingen expert så någon annan kanske vet bättre...
 
I duschhörnan tätskiktar man normalt även i källare, men inte i resten av rummet. Men det beror på, om det är riktigt vansinnigt blöt vägg så skulle tätskikt kunna utgöra ett bekymmer även där. Fast då är det dags att dränera i vilket fall.
 
i vårat fall så är det en nydränerat hus, med hyffsat ny matta runt huset, o inga tecken på fukt. det Anticimex mannen menade, tror jag är att cementet i väggar o golv aldrig blir riktigt torrt, utan "leder" igenom fukt o på det sättet förstöra det kaklade...??!!
sant eller falskt någon ???
 
  • Gilla
Sjöhästen
  • Laddar…
Det ligger någonting i det. Skippa tätskikt utom i dusch/bad.
 
bort med plasten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.