Hej! Kortfattat har vi nu byggt denna pergola på vår altan. Grannarna som vi har en god relation till gav ett muntligt ja till bygget innan och jag såg till att stämma av med kommunen att den inte är bygglovspliktig.

Jag trodde att jag kunde lösa tak/regnfrågan med en solduk men det har helt enkelt inte fungerat. Jag tänkte därför bygga till ett lätt lutande tak av plast (se kommentar för exemplarisk bild) så att regn och snö inte ska ansamlas och kunna rinna av.
Detta har jag fått veta av kommunen är bygglovsplikt då det räknas som en nybyggnad.
Nu har de massa konstiga krav som jag inte har någon aning om hur jag ska fixa🫠:

• Tomtkarta - Okej detta går att beställa via kommunens hemsida och är således lugnt.

Men

• Situationsplan (tomtkarta) upprättad på tomtkartan med nybyggnaden inritad med samtliga mått samt med avstånd till tomtgränser angivna -
• Huvudritningar Fasadritningar i skala 1:100 med huvudmått utsatta. På fasaderna ska befintliga och föreslagna marklinjer redovisas.

Hur f*n ska jag få fram dessa två sistnämnda? Och dessutom ska handlingarna vara fackmannamässigt utförda, skalenliga och måttsatta.

Jag vill ju bara bygga till ett plasttak som man lätt kan fixa på en halvtimme. Varför ska det vara så komplicerat?😴
 
  • Trädäck med pergola, solskydd, hopfällda stolar, bordsset, grön skjul, träd, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpergola under konstruktion framför grön skjul, på en träbelagd plattform, med träd och gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något sånt här är hur jag tänkt göra - dock enbart på vår pergola och inte mot väggen alls.
 
  • Trädäck med loungemöbler, lyktor, gardiner under tak. Utomhus vardagsrum. Uteplats för avkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade samma problem i min kommun, ansökte om att få bygga ett altantak utefter en garagevägg på ca 20 kvm. Lämnade in ritningar från alla håll och kanter och sökte bygglov. Efter ytterligare komplettering med
någon mer ritning så fick jag avslag. Och efteråt fick jag höra att jag hade fått avslag direkt så min
komplettering med ytterligare ritningar var helt i onödan.
Jag byggde då ett altantak på 15 kvm utan att fråga om lov och tänkte blir det några problem så plockar jag ner plastskivorna och kallar det för en pergola, med tanke att sätta upp dem igen efter en tid.
Efter en 2-3 år fick jag besök av en trevlig kille från kommunen som åkte runt och mätte upp altantak för
att rita in dem på kommunens kartor, det var allt som hände
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
TRYD TRYD skrev:
Hade samma problem i min kommun, ansökte om att få bygga ett altantak utefter en garagevägg på ca 20 kvm. Lämnade in ritningar från alla håll och kanter och sökte bygglov. Efter ytterligare komplettering med
någon mer ritning så fick jag avslag. Och efteråt fick jag höra att jag hade fått avslag direkt så min
komplettering med ytterligare ritningar var helt i onödan.
Jag byggde då ett altantak på 15 kvm utan att fråga om lov och tänkte blir det några problem så plockar jag ner plastskivorna och kallar det för en pergola, med tanke att sätta upp dem igen efter en tid.
Efter en 2-3 år fick jag besök av en trevlig kille från kommunen som åkte runt och mätte upp altantak för
att rita in dem på kommunens kartor, det var allt som hände
Hmm intressant, tack för att du delade med dig. Tänkte också att jag i värsta fall gör en som är lätt avtagbar. Mannen från kommunen, han påpekade då inget när han besökte dig?
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.