Ska koppla in en övervakningskamera, tänkte ha uttaget på vinden för att inte ha det synligt utomhus bredvid kameran..
Det är en 12v ACadaper som kopplas in i uttaget men funderar på om det finns risker med att ha det på vinden? Inte så orolig över uttaget utan mer det som är inkopplat.
Det är kallvind och blir riktigt varmt på sommaren.
 
Fairlane
Inget problem skulle jag säga. Jag har uttag monterade på både nuvarande vind och förra husets vind, med samma förutsättningar och de uttagen är monterade av elektriker, inte hempul.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Inget problem skulle jag säga. Jag har uttag monterade på både nuvarande vind och förra husets vind, med samma förutsättningar och de uttagen är monterade av elektriker, inte hempul.
Skönt att höra, du har något inkopplat i uttagen för jämnan?
 
Ett korrekt uttag i sig är inget problem men det som sitter i måste tåla omgivningen, främst då temperatur.
 
F
Skönt att höra. Också planerat att sätta uttag på kallvind. Tänkte sätta en nätverksswitch.
 
M
Jag har kört mina kameror med sån där adapter i uttag på kallvinden i säkert 15 år. Vet inte om det har nån betydelse men jag använder en lös jordfelsbrytare i uttaget och adaptrarna hänger i luften med minst 50cm luftväxling runt om. Känslomässigt gör det lite skillnad mot att låta dom ligga på pappret på isoleringen.
 
F
M Markarbetaren skrev:
Jag har kört mina kameror med sån där adapter i uttag på kallvinden i säkert 15 år. Vet inte om det har nån betydelse men jag använder en lös jordfelsbrytare i uttaget och adaptrarna hänger i luften med minst 50cm luftväxling runt om. Känslomässigt gör det lite skillnad mot att låta dom ligga på pappret på isoleringen.
Går inte uttaget genom husets jfb då?
 
M
F Fideliox skrev:
Går inte uttaget genom husets jfb då?
Nej
 
Fairlane
K kennyr skrev:
Skönt att höra, du har något inkopplat i uttagen för jämnan?
Ja, i flera huset satt FTX inkopplat konstant till exempel.
I nuvarande, köksfläkt, nätverksrouter och modem.
 
Läste vid googling att nån fått huset att brinna upp.. Kontaktade märket Reolink, ska klara -10°C~+55°C.. Skulle inte förvåna mig om det är 50C+ på vinden en sommardag, tex år 2018 :)
 
F
K kennyr skrev:
Läste vid googling att nån fått huset att brinna upp.. Kontaktade märket Reolink, ska klara -10°C~+55°C.. Skulle inte förvåna mig om det är 50C+ på vinden en sommardag, tex år 2018 :)
Såhär har augusti varit för vår vind.

Switchen jag tänkt köpa ska klara 45+ vad som händer efter det vet jag inte riktigt...
 
  • App-skärmdump som visar temperaturhistorik från en Aqara-sensor mellan 1 och 26 augusti 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
F Fideliox skrev:
Såhär har augusti varit för vår vind.

Switchen jag tänkt köpa ska klara 45+ vad som händer efter det vet jag inte riktigt...
I värsta fall går switchen ner lite i fart, men snarare än om du är över 60 grader kanske. Jag har som sagt modem och router på vinden och märker ingen skillnad i fart mellan vår, sommar, höst och vinter.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Den lär knappast gå ner "lite i fart". Signaleringshadtigheten på vanligt ethernet är 10, 100 eller 1000 Mbit/s. Ingenting däremellan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Den lär knappast gå ner "lite i fart". Signaleringshadtigheten på vanligt ethernet är 10, 100 eller 1000 Mbit/s. Ingenting däremellan.
Tänker om t ex processorn i switcheb blir varm, får klocka ner sig och blir slöare? Hur trivs nätadaptern i 50 grader? Brandrisk?
 
Fairlane
useless useless skrev:
Den lär knappast gå ner "lite i fart". Signaleringshadtigheten på vanligt ethernet är 10, 100 eller 1000 Mbit/s. Ingenting däremellan.
Ok, då påverkas det inte alls.
Jag erkänner att jag har dålig hur switchar hanterar värme, vet att datorer och telefoner kan sänka prestandan om det blir för varmt.

Men 10, 100 eller 1000 Mbit/s och inget däremellan? Det beror ju på en massa andra faktorer också. Mitt nätverkskort kanske klarar 1000, men datorn i diskarna är slöare så set går inte att föra över fortare än 250 Mbit/s, då får åtminstone jag 250, inte 100.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.