Jag bor i ett litet hus från 1909 med brutet tak, mansardtak. Taket är isolerat med torv och saknar luftspalt, det är kallvind sista biten högst upp. Har någon erfarenhet av att på nåt sätt få upp torven och ersätta den med modern isolering, och samtidigt skapa en luftspalt och öppna upp för ventilering nere vid takfoten? Kanske kan man suga upp torven, eller öppna upp utifrån längst ner och skyffla ut den (måste damma bra i kvarteret då..)? Eller är det bäst att låta det vara som det är och bara tilläggsisolera vindsgolvet?

Till saken hör att jag ska bygga ut, förlänga huset, och i den nya delen blir det tak med ventilering enligt konstens alla regler. Men jag skulle vilja ha rätt ventilering i hela taket (overkill?).
 
Jag har läst runt en del på forumet om folk som suger spån eller torv från bjälklag och sen fyller på med nån ekofiber eller liknande. Det kanske kan funka, att skippa idén med luftspalt, att istället suga ut torven och sen fylla på det brutna taket och vindsgolvet med Ekofiber? Fast torven i en kraftigt sluttande tak som det brutna under vindsnivå kanske är så packad att det inte funkar att suga ut? Vad tror ni om möjligheten till det?
 
Enklast är väl att separera vindarna. Dumt att ta bort isolering om den är i god kondition. Har det fungerat utan luftspalt hittils (100år) så kommer det att fungera i fortsättningen också. Om du väljer att isolera gamla vinden extra så se till att ventilationen blir lagom. Svårt att säga vad som är lagom då varje hus är olika. När du bygger den nya delen kan du låta en expert se över ventilationen även på gamla sidan. Det blir säkert inte en så stor extra kostnad och eventuella problem blir åtgärdade.
 
Du kan ju kolla på byggnadsvårdsforumet också, där kanske finns någon som varit i samma sits.
 
Jag har gjort en liknande grej.
Sugit upp torv och ersatt med lösull och luftspalt.
Mitt hus har inte brutet tak, men iövrigt verkar vi ha samma problem.
Jag är absolut inget proffs, och det kanske inte är enligt boken. Men..

Jag gjorde såhär:
Sög ur gammal torv med en sug/blås som man sprutar lösull med. Den kan man hyra för en tusenlapp. Ett elände att ta hand om det som kommer ut i andra änden. (Ta dit en slamsugbil istället. Det finns bilar som suger torra material och det kostar ca 5000kr)
Tyvärr var just den sugen lite trasig så jag gav upp och skottade kallvinden med snöskyffel. Kom därefter på att all torv skulle upp ur snedtaket. Har lånat en rejäl bygg/grovdammsugare "Dustcontrol". Det går bra att suga med den, men det kräver att den har lång slang, och att du/ni har mycket tålamod. Det blir ofta stopp i slang och filter, så en fick suga och en fick rensa stopp hela tiden. Man kom ungeför ett takstolsfack per kväll.
Vårt hus är inte så stort och vi fyllde ca 40st 125lit-säckar.
Med facit i hand så rekommenderar jag att istället ta upp hål på övervåningen och tömma ur torven nedåt. Provade även det på nåt ställe. Såga ett hål en meter över golvet, mina var 30x40cm och jag använde sticksåg, Skruva fast en planka med en säck och peta på torven tills säcken är full. Laga hålet, spackla, måla.
Sedan:
Eftersom vi inte har takfotsventilation så monterade vi "mögelstopper" längst ner i varje fack. Det tvistas iofs om mögelstopper är bra eller ej, men jag tror på dem.
Sedan sköt vi ner ångtät plast i facken. Detta gör det inte helt tätt, men jag tror att det är bättre än inget. Även detta tvistas det om i olika trådar.
Sedan till luftspalten.
Vi sköt ner masonitskivor med läkt som skapar själva luftspalten, och sedan rundade distanser av plankor som vilar mot innertaket så att vi får ner isolering. Det funkade bra.
Fyllde sedan på med lösull Isosjälv, som vi släppte ner och tryckte till med en lång pinne för att förvissa oss om att det inte fastnade halvvägs. Nå är det isolerat, och förhoppningsvis bättre än innan.
Klart.
Berätta gärna hur du gör.
 
vi har också sånt mansardtak, ingen ventilation i takfoten(nertill väll?), har sågspån och kutterspån blandat där uppe med tjocklek på cirka 15-20cm på den högre delen av vinden, nertill där taket lutar mycket kraftigare är det lite olika, vissa ställen är fyllda lika högt som den höga delen medan på andra ställen ligger det bara litegrann som täcker innertaket bara.

Skulle det funka att bara ösa på med ekofiber överallt i en sån här vind? utan att ta upp några ventilationshål från takfot.
Som det är idag så verkar det vara ventilation genom taknock då jag kände att det kom luft därifrån när det tog i och blåste halvorkan häromkvällen när jag var däruppe.

Tog hem en fuktmätare som man lägger mot träet för att se hur fuktigt det är, mätaren visade mellan 20-50 på lite olika ställen vilket skulle vara rätt bra värden.
 
Genvägen, intressant hur du löste det där med luftspalten. Tror tyvärr inte det går hos mig då taket bryter ganska kraftigt precis vid vindsgolvet. Det där med att öppna taket har varit en tanke jag haft, men utifrån då jag har nytapetserat inne. Mitt tak behöver dessutom åtgärdas. Då skulle jag kunna öppna längst nere utifrån och "bara" skyffla ut eländet. Och sen fixa spalten på liknande sett nerifrån istället, med luftning. Hmm, men hur får jag dit nån diffusionsspärr då det är ju viktigt att den är tät.

Eller så suger jag ut uppifrån eller skyfflar ut nerifrån och fyller på vägg och vind med ekofiber, och bara ventilering av råvinden som idag. Då slipper jag bry mig om diffusionsspärrar etc.

Alternativet är att låta det vara som det är och bara fylla på med ekofiber där det behövs, som Orcus skriver.

Jag har också snappat upp att en del menar att man kan få problem av det här med luftspalt med ventilation.. vilken djungel.
 
Om det är svårt att få ner luftspalterna pga det brutna taket så kan du tillverka dem med en sågad/bruten luftspaltslist så att den är böjbar. Det fick jag göra på några ställen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.