Rickard.
Du gör det väldigt svårt för klingan genom att såga sådär, tänk på hur lång sträcka varje tand är inne i träet. Prova dra ut sågen max, sänka ner och sen knuffa genom träet.

Flisar det för mycket kan man "ritsa" några mm djupt spår först.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Säger som tidigare inlägg, laminat+spånskiva tar hårt.
Vill ni prova, släck allt ljus och helst helmörkt, törs garantera att ni ser gnistor om ni testsågar.😉
Tror också på slipning som lösning.
Än värre är laminatgolv (Pergo) med "metalloxidskikt", där syntes gnistor och jag slöade totalt ned både i gersåg och bordsåg, det var nästan som Lutzendimma och luktade bränt.
 
  • Gilla
KÅMH
  • Laddar…
Jag sågade laminatgolv till ett litet kök med en handsåg/ryggsåg med tandspetshärdning.
Sågen var nästan ny när jag började och skrotfärdig när golvet var klart.
Nu håller väl hårdmetalltänder bättre men laminat är definitivt tufft material att såga i.

/Höghus
 
E elikaufman skrev:
Här en video efter ”tandborstning” :)
Din klinga verkar slö, jag rekommenderar att skicka på slipning.

I övrigt är matningshastigheten alldeles för låg, testa att dubbla den, ev lite till. Det förvärrar bränningarna.

Ämnet sitter inte riktigt bra fastsatt, tvingen långt till vänster gör att biten pressas uppåt, notera hur den rör sig när sågbladet går igenom. Det gör att snittet lätt blir vinklat.

Vill du undvika urslag på baksidan/undersidan så använd dig av offertbitar/sacrificial fence i tex MDF.

Att såga rakt ner som du gör går bra på mindre bitar. Är det riktigt tjocka och breda bitar i ek kan det vara bättre att använda sliden och såga utifrån. Men på denna biten skall det inte vara något problem.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Gjorde en fuling och reklamerade klingan på Bauhaus, stod ju faktiskt på att den var lämplig att såga laminat med. Med ny, likadan klinga går det oändligt mycket lättare.

Tack även för tips ang. sågteknik - kanske skulle skrivit att jag är nybörjare.

Ang. matningshastighet - är det samma som varvtalet? Tror tyvärr inte det går att justera på min såg (metabo kgs 216 m). Dock så varvar den inte ner på samma sätt nu med en vass klinga på.

MVH Eli
 
E elikaufman skrev:
Tack för alla svar!
Gjorde en fuling och reklamerade klingan på Bauhaus, stod ju faktiskt på att den var lämplig att såga laminat med. Med ny, likadan klinga går det oändligt mycket lättare.

Tack även för tips ang. sågteknik - kanske skulle skrivit att jag är nybörjare.

Ang. matningshastighet - är det samma som varvtalet? Tror tyvärr inte det går att justera på min såg (metabo kgs 216 m). Dock så varvar den inte ner på samma sätt nu med en vass klinga på.

MVH Eli
Det är den hastighet du för klingan genom materialet.
 
  • Gilla
elikaufman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.