Henrik Johansson Henrik Johansson skrev:
Recensionen kommer nu :)

[media]
Det va friskt vågat!
Det var nog ren tur att inte borrmaskinen brann upp. Inte ens en dosfräs ska man köra på 2ans växel.
Sticksåg och nått enkelt arrangemang för att få radien stadig och fin. Gör man bara nått hål så kan järntråd duga gott.
 
B Bjober skrev:
Det va friskt vågat!
Det var nog ren tur att inte borrmaskinen brann upp. Inte ens en dosfräs ska man köra på 2ans växel.
Sticksåg och nått enkelt arrangemang för att få radien stadig och fin. Gör man bara nått hål så kan järntråd duga gott.
Nä, jag kom på efter en stund att jag inte var så briljant där med hastigheten. Jag ska ta sticksågen imorgon. Har "handjagat" med ett sågblad idag :)
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
C
Du skulle nog ha satsat på ett cirkelanslag till sticksågen istället...
 
C cpalm skrev:
Du skulle nog ha satsat på ett cirkelanslag till sticksågen istället...
Jupp :)
 
En sådan där borr har jag. Den är riktigt bra i pelarborrmaskinen. Har aldrig vågat köra den i en handborrmaskin.
 
Z ZipLock skrev:
En sådan där borr har jag. Den är riktigt bra i pelarborrmaskinen. Har aldrig vågat köra den i en handborrmaskin.
Kan tänka mig att dessa fungerar när de är plant mot. Min högg ju vid minsta lilla vinkel. Det var väl det som "slet sönder" den antar jag.
 
Precis. Det är säkert inget fel på verktyget. Varken cirkelskäraren eller borrmaskinen. Men de passar helt enkelt inte till detta jobbet i denna kombination.
 
Finns nog lite olika nivå på dessa också. Jag har en Jonard AHC-10. Funkar förvånansvärt bra. Har hålat ur för 5 st Tak monterade högtalare, som sitter på upp till 3m höjd, i snedtak. Visst inte som att skära i smör. Men betydligt smidigare än i detta fallet. Dessutom med uppsamling av damm och spån. Mina hål är gips med bakomliggande 15mm plywood som högtalarlådorna är byggda i. Borrade även ut 4 Tillufts don på 150mm i vägg med den med Gips och träskiva. Funkade bra. Mina högtalare var dock bara för 8", så den hade inte hjälpt TS då en bara sågar upp till 254mm (10")

https://jonard.com/adjustable-hole-cutters
 
Tar du och lossar borren, så sitter det förmodligen en liten skruv i botten till att spänna fast den långa 6/8-kantiga pinnen med. Ge den ett par droppar gänglåsning och dra åt rejält, så kan du demolera en vägg eller två till 😁
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.