Hej,
har precis köpt ett hus byggt 43 som är nyrenoverat av föregående ägare.

Det är en sak som bekymrar mig något och det är det faktum att man medvetet har undvikit att fuktspärra badrummet. Badrummet ligger i källaren med två ytterväggar på en betongplatta där man lagt ner vattenburen golvvärme.

"Man" säger att i en sådan här miljö så kan man hoppa över fuktspärren och fortfarande klara eventuella fuktskador.

Jag vet vad normer och regler säger idag om fuktspärr och vad försäkringsbolag kan ha för synpunkter på detta men ligger det något i det att man kan klara ett sådant här badrum utan fuktspärr? Eller är det bara att riva kakel och klinkers och börja om från början?

Besiktningsmannen har tagit upp detta som en "liten risk" men tycker att om vi dränerar till våren så ska detta inte vara ett problem. Stämmer det?

Ventilationen är ok men kan bli bättre (funderar på att sätta en paxfläkt i ventilationen som mynnar ut i skorstensstocken).

Är det någon som har erfarenheter kring detta? Länkar? Data?

mvh
Anders
 
Det är alldeles riktigt att man brukar skippa tätskikt i källare. Normalt tätskiktar man i dusch-/badhörna i och för sig. Du kan läsa branschreglerna BBV på www.bkr.se.
 
Kommer det tillskjutande fukt utifrån i golv/vägg så är det väl direkt olämpligt att fuktspärra. Frågan är hur dräneringssituationen ser ut. Du skriver att det är vattenburen golvvärme. Har man grävt ur plattan, dränerat/isolerat och sen gjutit ny platta med vattenvärme, eller har man bara fräst spår i bef platta och lagt ner slingor?
 
Fast som Jon_h säger så är det absolut inte fel att täta i duschområdet eftersom man då minimerar fukttillförseln i duschen? Då man begränsar det tätade området har ju fukten fortfarande fri vandring vart det nu vill?
 
Precis. I duschutrymmet är det ju alltid 100% RF under plattorna, så där skulle ändå inte kunna ske någon fuktvandring uppåt i golvet, snarare neråt.
 
i platta på mark isolerar man ofta inte hela badrum, oftast bara runt brunnen samt i golv/vägg vinkel, detta pga den tillskutande fukten kan få isoleringen att släppa och släpper den så släpper alla plattor också..

(btw: isolering = fuktspärr)
 
Jag har fått dom svar jag behöver tillsammans med svar jag har fått av säljaren!

Det finns en fuktspärr i badrummet men det finns andra problem som jag måste lösa... kanske återkommer jag med fler frågor.

mvh
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.