Hjälp en novis :) Min fru vill att jag sätter in 4 stycken glas block i ett befintligt hål i väggen mellan garage och källare som förra ägaren har tagit upp. Det blir väldigt mycket mellanrum mellan glasblocken och väggen. Hur fyller jag upp det bäst? Kapade lecablock eller endast med cement?
Tacksam för svar!
ps. det är visst brådis helt plötsligt, efter 18 år i huset... :)
 
  • Uppbruten vägg med grov öppning, trä bakom, blå fotoram framför på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Lecablock isolerar ju lite bättre än betong. Men detta var alltså mellan två uppvärmda ytrymmen? Då spelar det ingen roll med isolering? Hur många cm är det som ska fyllas? Det är svårt att få lecablock att hålla om man t.ex. ska såga 2cm tjocka lecablock. Då blir det mycket småbitar.

Är det mindre än kanske 7cm, så hade jag satt en planka på in och utsidan (som en gjutform). Sett till att ovankant av plankan är i våg och på rätt höjd och sedan blandat cement, sand och leca-kulor. Är det mer än så som ska fyllas hade jag kapat lecablock och murat dem. Murbruk b.

Spelar isoleringen ingen roll kan du ju byta ut lecakulor med grus/sand i gjutningen.
 
  • Gilla
opettersson
  • Laddar…
Jag gjorde en träram som en karm och som passade i hålet, monterade glasblocken. Sedan lyftes allt på plats i hålet, ungefär som att montera ett fast fönster. Var när jag byggde bastu i källaren.
 
  • Gilla
opettersson och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Lecablock isolerar ju lite bättre än betong. Men detta var alltså mellan två uppvärmda ytrymmen? Då spelar det ingen roll med isolering? Hur många cm är det som ska fyllas? Det är svårt att få lecablock att hålla om man t.ex. ska såga 2cm tjocka lecablock. Då blir det mycket småbitar.

Är det mindre än kanske 7cm, så hade jag satt en planka på in och utsidan (som en gjutform). Sett till att ovankant av plankan är i våg och på rätt höjd och sedan blandat cement, sand och leca-kulor. Är det mer än så som ska fyllas hade jag kapat lecablock och murat dem. Murbruk b.

Spelar isoleringen ingen roll kan du ju byta ut lecakulor med grus/sand i gjutningen.
Tack! Det är mer än 7 cm både sidleds och på höjden. Ska man sätta dit glasblocken först innan man gjuter?
 
Kanske dags för frugan att skita ner händerna ist och att du tar disken ;)? 80-talet ringde och ville ha tillbaka sina betongglas…
 
  • Haha
Jejo16
  • Laddar…
B
Under blocken är det ju lättare att gjuta innan blocken kommer dit, annars får man ju inte dit betongen på ett rimligt sätt.

Om du ska göra något ovanför eller på sidorna om blocken skulle jag kört med kapade block, av rent praktiska skäl.
 
  • Gilla
opettersson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske dags för frugan att skita ner händerna ist och att du tar disken ;)? 80-talet ringde och ville ha tillbaka sina betongglas…
😂 Men det är nog frugan som fixar och donar mest i det här hushållet. Jag står för markservicen :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.