B Bygglycka skrev:
Tack för alla svar! Inget granngården i närheten så får bli extra green. Tack för information om att det kan ta upp till 30 dagar. Kan ju bli lätt orolig annars innan gräset börjat komma upp. Det finns inte risk att det är för sent att så nu i september om det tar 30 dagar att ta sig?
Detta är Granngården Slottspark, efter 21 dagar. Det var faktiskt lite väl långt redan, men livspusslet var så att det inte hanns med förrän idag. Vattnade första 10 dagarna ungefär och sedan har jag slutat helt. Nu har det inte regnat på ganska många dagar men det är rätt mycket dagg på morgonen och ska komma 5 mm i helgen, så det räcker nog. Kanske vattnar efter regnet för att få ner lite vatten på djupet.
 
  • Perspektivbild på tätt och frodigt grönt gräs på Granngården Slottspark efter 21 dagars tillväxt utan regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
xrayxy
  • Laddar…
Ska kanske förtydliga att det kommer vara riktigt fint gräs innan 30 dagar, men det är då dom andra grässorterna som gror snabbare som har tittat upp.

Tar man och då låter det växa sig för långt är det inte säkert att ängsgröen får nog med soljus och dör helt enkelt.

Ängsgröe gror på mellan 14-30 dagar, i september får man nog räkna åt det högre hållet.


Gällande etableringen så finns det redan bra svar i tråden och skrivet lite överallt på internet.

Men något jag tycker du absolut ska göra är att du topdressar det befintliga gräset och gör en enkel stödsådd.

Då kommer det nya smälta ihop med det gamla, annars blir det väldigt lätt att man kommer se en ruta där det nya är.

Inte speciellt tjusigt enligt mig.
 
C
halper halper skrev:
Detta är Granngården Slottspark, efter 21 dagar.
Kul att läsa/se att ni får så snabbt resultat. Så där såg det inte ut efter 20 dagar hos mig kan jag säga. Då var det bara lite fjun, trots varmt väder och kontinuerlig bevattning. Typ 2-3 månader till första klippningen... Men slutresultatet blev fint!

Nu var ju tydligen inte Granngården aktuellt för TS (går förvisso fint att beställa på postorder), men annars kan det vara värt att notera att de i år justerade fröblandningen (till det bättre/sämre??) och snikade ner innehållet i säckarna från 15 till 13 kg.
 
Här kommer för er som är intresserade före- och efterbilder på gräsmattan efter 3 och en halv vecka.

Vissa områden där det inte tagit särskilt bra men hoppas det tar sig mer innan kylan kommer!
 
  • Förberedelse av gräsmatta med grävmaskin och lastbil på jordig mark omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före-bild på en nyligen sådd gräsmatta med synlig jord och sparsamt med gräs, omgiven av träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyanlagd gräsmatta med ojämnt gräs och höstlöv framför en stor sten, träd och skjul i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med fläckar av nytt gräs och kala områden vid ett hus, omgivet av träd och höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara värt att så lite mer gräs redan i år där det inte tagit sig så bra eller ska man vänta o hoppas att det tar sig där snart utan att fylla på?
 
Jag tror det är för sent nu. Om det tagit sig så här mycket på tre veckor kommer det nu nästan fyra veckor senare betydligt sämre förutsättningar, tror jag. Är nog bättre att så tidig vår. Själv skulle jag satsat på att slänga ut fröna tidigt i april, optimalt dagarna innan det förutspås några dagar ovanligt varmt väder. April kan ju vara lite hur som helst: vissa år får man en vecka sommarvärme och andra år kommer det snö igen osv. Värst är om det blir riktigt kallt igen efter att gräset grott ordentligt, så det är lite riskabelt.
 
  • Gilla
skidaren
  • Laddar…
Det låter toppen men att så i april, då kan jag känna mig ganska klar med gräsmattan för i år. Måla delar av hus kvar och såga o hugga massa ved, så alltid nåt har man!
halper halper skrev:
Jag tror det är för sent nu. Om det tagit sig så här mycket på tre veckor kommer det nu nästan fyra veckor senare betydligt sämre förutsättningar, tror jag. Är nog bättre att så tidig vår. Själv skulle jag satsat på att slänga ut fröna tidigt i april, optimalt dagarna innan det förutspås några dagar ovanligt varmt väder. April kan ju vara lite hur som helst: vissa år får man en vecka sommarvärme och andra år kommer det snö igen osv. Värst är om det blir riktigt kallt igen efter att gräset grott ordentligt, så det är lite riskabelt.
 
harry73
Så dyrt är inte gräsfrö. Gör båda, släng ut frön nu och gör också under våren. All gräs som hinner etablera sig, gör det svårare för ogräset
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
B Bygglycka skrev:
Kan det vara värt att så lite mer gräs redan i år där det inte tagit sig så bra eller ska man vänta o hoppas att det tar sig där snart utan att fylla på?
Var på plantskola idag för gräsfrö, köpte på rekommendation ett frö som gror vid jordtemperatur 4 grader. Jag tänker iaf prova.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Var på plantskola idag för gräsfrö, köpte på rekommendation ett frö som gror vid jordtemperatur 4 grader. Jag tänker iaf prova.
Friskt vågat, hälften vunnet! Kan gå bra. Jag har också fixat en (visserligen mycket liten) plätt idag och jag ska också så nytt gräs trots att det blir neråt nollan på nätterna de kommande dygnen. Hellre att gräset inte lyckas än att ogräset tar chansen.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Vore kul med en uppdatering! Hur ser gräsmattan ut nu?
 
  • Gilla
xrayxy
  • Laddar…
Skulle också vilja se en uppdatering.
Står och väljer mellan slottsidyll och gårdsidyll , vilken rekommenderas av dem två?
Mvh
 
M Mrtone skrev:
Skulle också vilja se en uppdatering.
Står och väljer mellan slottsidyll och gårdsidyll , vilken rekommenderas av dem två?
Mvh
Jag skulle säga i slottspark primärt och gårdsidyll på skuggiga/näringsfattiga områden. Båda är lånsamtväxande och vi brukar mixa dem på de områden som är osäkert vad som blir bäst men alltid primärt/övervägande slottspark
 
M mxjolle skrev:
Jag skulle säga i slottspark primärt och gårdsidyll på skuggiga/näringsfattiga områden. Båda är lånsamtväxande och vi brukar mixa dem på de områden som är osäkert vad som blir bäst men alltid primärt/övervägande slottspark
Tack för svar, mixar ni 50/50?
Sen undrar jag om det värt att så gräs nu i september, sen undrar jag om det här regniga vädret är till en fördel/nackdel?
 
M Mrtone skrev:
Tack för svar, mixar ni 50/50?
Sen undrar jag om det värt att så gräs nu i september, sen undrar jag om det här regniga vädret är till en fördel/nackdel?
Mixen varierar baserat på var i trädgården det är. Vi har mestadels sol så där är det slottspark enbart men på en del ställen där det inte funkat/funkar med enbart slottspark så kör vi en mix i bunke på känn.

Sådde innan Hans drog in för 3-4v sen i nyanlagd jord, det har tagit sig fint men segt då den var ogödslad och rätt sandig. Troligen inte tillräckligt mullrik utan blir lite för kompakt men det tar sig...
Gammalt | Nytt gräs
Grönt gräs med sliten stig mitt i, ljusa och mörka områden, utomhus, ingen synlig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stödsådde på en annan del i tomten för 2v sen med dressjord (som har 11-5-7 gödsel i sig) det tog sig snabbare. Troligen pga gödsel och mer gynnsam väderlek. Ljummet, fuktigt och regnigt.

Regnig trädgård med gräsmatta, buskar, ett träd och parkerad bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsplätt med bar mark och gula löv, stenmur i bakgrunden, vått ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag säger kör bara!

(Edit ett par bilder är alltid nice)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.