G
Tjenare! Har en fundering. Jag har en tvättstuga där vi skulle vilja handla in ett torkskåp till.
Frånluften i tvättstugan har en Pax Calima som går med ett grundflöde och forcering vid fukt.

Till ett torkskåp så kommer det ju en frånluftslang som ju ska kopplas till frånluten. Och då kan man ansluta den antingen direkt till en separat frånluftsventil eller via ett dragavbrott. Hur som helst så är ju tanken att den ska anslutas direkt till en frånluftsventil på ett eller annat sätt

Men nu har jag ju en elektrisk frånluftsfläkt där som ju den dragavbrottet troligen inte passar på. Och man kanske inte heller vill chocka den med varm/fuktig luft rakt på?



Min fråga är, kan jag bara rikta slängen rakt ut i tvättstugan istället? Då borde ju fläkten reagera på fukten och starta, precis som det ju sker i badrummet.


Alternativet är ju att man kör torktumlare, men en torktumlare har ju ingen separat frånluftsslang utan där skickar den väl ändå bara ut den varma fukten på något sätt rakt ut i rummet?

Det borde väl gå att köra samma princip med ett torkskåp?

Tack!
 
  • Instruktionsbilder för anslutning av ventilationslang till dragavbrott och separat frånluftventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skillnaden är ju att torktumlaren (kondenstumlare och värmepumpstumlare) suger ut fukten i tvätten till en vattentank eller direkt till avloppet och sedan skickar ut den resterande varma luften i rummet där den står. Finns även frånluftstumlare som direkt skickar ut den varma fuktiga luften via en ventil i ytterväggen. På samma sätt borde luften från ett torkskåp kunna skickas direkt ut genom en ventil i väggen.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Anledningen till att torktumlare i regel inte använder en frånluftsslang är att det är ett stort energislöseri att dumpa ut luft som värms med direktverkande el utanför huset till minimal nytta.

Det är inga problem att hitta torktumlare som till och med använder en värmepump för att få ut extra mycket värme för varje betald krona.

Såvida inte ni fått ett gammalt torksskåp gratis så hade jag nog övervägt att lägga inte riktigt det dubbla på ett torksåp med värmepumpsteknik.

Skulle elpriserna springa iväg igen så skulle torkningen av en maskin tvätt nästan nå 40kr, en halvering av den kostnaden borde i det långa loppet vara värt dom extra tusenlapparna.

Den rätta lösningen för ett gammalt hederligt torkskåp är att göra ett till hål i väggen.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
J Josth skrev:
Skillnaden är ju att torktumlaren (kondenstumlare och värmepumpstumlare) suger ut fukten i tvätten till en vattentank eller direkt till avloppet och sedan skickar ut den resterande varma luften i rummet där den står. Finns även frånluftstumlare som direkt skickar ut den varma fuktiga luften via en ventil i ytterväggen. På samma sätt borde luften från ett torkskåp kunna skickas direkt ut genom en ventil i väggen.
Just det.. va dum jag är, så klart jag vet att man tömmer vattnet i en behållare i en torktumlare! Har bara inte haft en på några år!
Men ja just det, det är ju som du säger så är det hål i väggen jag får göra oavsett om jag kör på en med värmepumpsteknike eller inte. Vågar kanske inte lita på att all fukt tas upp av min pax-fläkt kanske? Det är ju bara i golvet i tvättstugan jag har tätskikt.. den är ju inte fullt byggt som ett badrum.
Å andra sidan tror jag inte vi kommer använda detta ofta.. vi har stora ytor där vi hänger ut tvätt.. detta är väl mer tänkt i krissituationer när ytterjackan blivit rejält våt mm.. tror inte vi kommer använda denna så ofta så att en dyrare med värmepumpsteknik går ihop sig.
 
Redigerat:
G
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Anledningen till att torktumlare i regel inte använder en frånluftsslang är att det är ett stort energislöseri att dumpa ut luft som värms med direktverkande el utanför huset till minimal nytta.

Det är inga problem att hitta torktumlare som till och med använder en värmepump för att få ut extra mycket värme för varje betald krona.

Såvida inte ni fått ett gammalt torksskåp gratis så hade jag nog övervägt att lägga inte riktigt det dubbla på ett torksåp med värmepumpsteknik.

Skulle elpriserna springa iväg igen så skulle torkningen av en maskin tvätt nästan nå 40kr, en halvering av den kostnaden borde i det långa loppet vara värt dom extra tusenlapparna.

Den rätta lösningen för ett gammalt hederligt torkskåp är att göra ett till hål i väggen.
Sant, tack för input! Tror dock inte vi kommer använda skåpet sååå ofta! Mer som en nödlösning när barnen kommer hem helt dyngsura och man behöver torka lite ytterkläder.
För den vanliga tvätten tror jag vi oftast kommer hänga upp tvätten på tvättställ.
Men frågan är om tvättstugan med då en pax-fläkt hinner ta upp fukten som blåses ut från ett torkskåp? Annars får jag ju sikta på ett hål i väggen ut helt klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.