Hej!
Har precis tagit bort en gammal kakelugn (sprucken och söndervittrad)
Vill få in en gjutjärnskamin men är lite osäker på hur anslutningen skall anordnas.
Som ni kanske kan se går rökkanalen snett inåt där uppe men vet ej riktigt hur många stenar jag vågar ta bort innan innertaket är borta så jag kan se.
Tror ni man måste mura upp så rökkanalen går hela vägen ner till en kammin eller kan man på något sätt mura in ett järn av något slag som håller de befintliga översta stenarna på plats?
 
  • Skadad skorsten, exponerade tegelstenar, sot, rivningsarbete, träbalk, numrerade vitt kakel, inomhus, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad vägg avslöjar tegelstenar, skräp och rör. Renovering eller skadesituation. Träpaneltak. Inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Anlita en seriös kamininstallatör, det här är inget jobb för en glad amatör :) Har du inte full koll på läget så lär du få problem när den nya installationen ska besiktigas av sotaren ...
 
  • Gilla
Fordsson och 2 till
  • Laddar…
Vet du att skorstenen och rökkanalen är ok? Om kakelugnen var söndervittrad så kan det ju gälla rökkanalen också. Jag hade haft en dialog med sotaren om kanalens skick först, innan jag började tänka på hur kaminen ska anslutas. Är hela skorstenen dålig kan det ju bli tal om skorstensslang från kaminen och hela vägen upp på taket.
 
  • Gilla
Fordsson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Anlita en seriös kamininstallatör, det här är inget jobb för en glad amatör :) Har du inte full koll på läget så lär du få problem när den nya installationen ska besiktigas av sotaren ...
Det ska jag göra. Tänkte bara lite på hur mycket jag ska riva för att kunna gå vidare med renoveringen av rummet :)
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vet du att skorstenen och rökkanalen är ok? Om kakelugnen var söndervittrad så kan det ju gälla rökkanalen också. Jag hade haft en dialog med sotaren om kanalens skick först, innan jag började tänka på hur kaminen ska anslutas. Är hela skorstenen dålig kan det ju bli tal om skorstensslang från kaminen och hela vägen upp på taket.
Jag ska ta ut en sotare för att kontrollera skorstenen men vill få ut kakelugnen först för att kunna bygga upp ett nytt golv så man lättare kan arbeta först 👍
Ville främst veta i dethär stadiet så man förbereder så gott som möjligt när man ändå river i det.
 
F Fordsson skrev:
Jag ska ta ut en sotare för att kontrollera skorstenen men vill få ut kakelugnen först för att kunna bygga upp ett nytt golv så man lättare kan arbeta först 👍
Ville främst veta i dethär stadiet så man förbereder så gott som möjligt när man ändå river i det.
Jag hade tagit bort allt tegel från gamla ugnen upp till taket och in till skorstensmuren. Jag ser t.ex. att kakelugnens spjäll fortfarande sitter kvar. Det måste exempelvis bort. Om du har en ok rökgång så murar man in en stos av metall i den ingång du har och sedan drar man ett rökrör i metall från kaminen till den stosen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D.v.s., jag hade tagit bort det röda för att frilägga rökgången. Det gula gissar jag är skorstensmuren, där man brukade mura nischer för kakelugnar eller andra värmekällor. De delarna hade jag inte rört.
Renovering av öppen spis, exponerade tegelstenar, skador, röd och gul markering, mätningar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Du ska tänka till angående rörkröret från en kamin, anslut så högt som reglerna tillåter ( sotarn vet ). Med ett rör i luften och påstick på topp av kaminen så blir det många kW till huset, som annars går till kråkorna som dom gillar. Sen bör du ha en sotlucka, i bland sätts den nedanför rökrörsanslutningen och en kanal ner till nästan golv ska muras. Eller så blir det ett T-rör innan ingång till skorstenen med sotlucka.
 
  • Gilla
Fordsson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
D.v.s., jag hade tagit bort det röda för att frilägga rökgången. Det gula gissar jag är skorstensmuren, där man brukade mura nischer för kakelugnar eller andra värmekällor. De delarna hade jag inte rört.
[bild]
De gula skall ej röras då de håller upp takbalkar.
Henningelvis Henningelvis skrev:
D.v.s., jag hade tagit bort det röda för att frilägga rökgången. Det gula gissar jag är skorstensmuren, där man brukade mura nischer för kakelugnar eller andra värmekällor. De delarna hade jag inte rört.
[bild]
Det gula skall ej röras då det håller upp delar av takbalkar osv.
Det som gör mig något fundersam är att anslutningen från kakelugnen till murstocken sker ganska högt upp (någonstans i mellanbjälklaget) där jag antar att det blir problematiskt att ansluta en ny rökanal av stål.
Frågan är väl om man då ska behålla det inom din röda markering för att ansluta en ny rökkanal där.
Förmodligen lika bra att låta det vara som det är i nuläget och ta ut en murare som får kolla och säga vad han tycker.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Bara mura upp till rätt höjd och ansluta röret direkt i på befintlig kanal, gör inget om det är 90 grader där, ev murare har nog förslag på anslutningen och det med sotlucka
Som info angående det med röret i luften upp. Satte in en kamin på torpet och drog röret rakt upp till 50 cm från tak, kunde inte ana hur mycket värme det kom från det. När vi kom dit och eldade så sattes en fläkt som snurrade runt luften mot röret i rummet, rackarns vad varmt det blev snabbt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.