Är det någon som har koll på grundförbrukningen på huset?
Dvs när inget "extra" är inkopplat. Självklart lite beroende på om det är "värme-på-säsong" eller inte.
Typ ungefär som nattetid. Ingen spis, inget lyse, ingen TV etc etc..
Frågar innan jag kollar själv noggrannare :D
Enligt en elapp från min elleverantör tycker jag att jag har för hög grundkonsumtion..
"Din förbrukning senaste timmen är...." Enl appen vanligen ca 0.5-0.6kW
Kollar man så har jag t ex fiberrouter, datorrouter, en "fast-telefoni-router" och TV-digitalbox ständigt igång.
Plus sedvanliga kyl + 2x frys och VP för varmvatten (lite..)
Plus alla "små svarta boxar" för div ting (nätdelar..)...
Ska försöka återinkoppla en 3-fas-elmätare I två delar, mätdel m tre strömtrafo och en mottagar/visningsdel. Kan visa momentana förbrukningen i realtid.
Bara lite intresserad och nyfiken.
 
Ligger mellan 90-180w i standby.
 
3-400W här.
Har 5st kyl/frys/boxar.
Router, accesspunkter, NAS.

Cirkulationspumpen i värmepumpen drar inte sällan 50-100W om pumpen inte gått i sommarläge.
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Vår ”grundförbrukning” är ca 0.5-0.6 kW.
Alltså vad huset drar när ingen är hemma, eller iaf inte förbrukar något speciellt…
Några apparater i standby, säkert nån lampa, kyl/frys samt FTX som går dygnet runt.

Spis, tvätt, dammsugare mm gör att förbrukningen ökar rejält.
 
Tack, redan fått intressanta svar...
VP står på enbart VV, men ska ändå kolla cirk pumpen....
 
Runt 300w sommartid
2 kylskåp
1 stor frysbox
"Internet"
Vattenpump
Och de vanliga standby sakerna
 
Grundförbrukningen pendlar mellan 150 och 250 W i vårt hus, med några toppar på 600 till 800 W (el-vvb). 126 kvm självdrag med kyl, frys, någon ledlampa åt djuren, router, tv etc i standby men utan värme. Man kan väl säga att det märks direkt på elförbrukningen när vi är hemma.
 
Så här ser natten ut hos oss och är väll vår standby. Topparna tror jag är kompressor i kyl o frys. Så vi ligger 220-240w.

Det jag kan mäta så drar FLVP 70w, mitt arbetskontrakt 11w och tv 4w i standby. Så då har vi ca 150w för kyl, frys, fiber router o 3st Wi-Fi satelliter för mesh.

Har SPA pool 02:00-04:00 så kan inte ta längre serie på pulse. LLVP är igång sen kl 08:00 så får strunta i den i Shelly.

Mobilskärmbild av energiförbrukningsapp, grön linjediagram, negativ förbrukning, användargränssnittselement, energistatistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapp visar realtids energiförbrukning och historik, förbrukningsdiagram, inköpt och såld eldata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en app för hemautomation som visar enheter och deras energiförbrukning i watt och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.