Ska bygga ett dubbelgarage med förråd och funderar på om en Pax eos 100h skulle kunna funka som ventilation och extra värme.

I garaget finns tilluftsventiler i båda garaheportarna, uppvärmning blir via luftvärmepump.
Det är en hel vägg mot garaget som är baktill i garaget.
Min tanke är om man sätter en eos 100h i garaget som suger varm frånluft, sen skickar den friska uppvärmda luften in i förrådet för att slippa att elradiatorn där ska behöva gå så mycket.
Kan detta vara en bra ide eller så är det kanske inte så dyrt att värma ett förråd på 15m2 med en radiator.
 
PeterFalun
Hur gick det? Lite samma tankar
 
Jag letar också efter erfarenheter med denna.

Har ett fristående varmgarage på 62m^2, 230m^3 volym, som värms med LLVP. Verkar inte vara nån ventilation alls i dagsläget, och täta portar, så det verkar ju inte optimalt. En EOS 100H verkar ju lätt att installera och ungefär rätt kapacitet också. Inte helt optimalt att insuget måste vara där enheten sitter men det blir nog ok.
 
lutorm lutorm skrev:
Jag letar också efter erfarenheter med denna.

Har ett fristående varmgarage på 62m^2, 230m^3 volym, som värms med LLVP. Verkar inte vara nån ventilation alls i dagsläget, och täta portar, så det verkar ju inte optimalt. En EOS 100H verkar ju lätt att installera och ungefär rätt kapacitet också. Inte helt optimalt att insuget måste vara där enheten sitter men det blir nog ok.
Finns frånluftstos som tillbehör
 
H he-peter skrev:
Finns frånluftstos som tillbehör
Ja jag såg det sedan. Fast hur funkar det när det verkar som man måste ta av hela framsidan för att byta filter? Måste frånluften sitta med en flexslang så man kan lyfta av den eller har jag missuppfattat hur den monteras?
 
lutorm lutorm skrev:
Ja jag såg det sedan. Fast hur funkar det när det verkar som man måste ta av hela framsidan för att byta filter? Måste frånluften sitta med en flexslang så man kan lyfta av den eller har jag missuppfattat hur den monteras?
Bra fråga. I så fall skulle man kanske sätte en filterlösning "inline" innan anslutningen som är lätt tillgänglig, och lät att öppna och byta filter i.

Har inte undersökt det, men om man googla "filter luftkanal" , "filterlåda", "air intake filter box" finns ju en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.