Jag ska upp med panel till min friggebod och har varit inne på en spikpistol men har lite svårt med plats för en kompressor just nu (bättre när friggen är uppe:)). Kan det funka att använda t.ex. en Makita 6834 (som ju kan komma till pass för uteplatsbygge sen) och istället skruva upp panelen istället, eller är det korkat?
Vad jag tänkte på var att skruvautomater i inlägg jag läst rekommenderas för skivor av olika slag och trädäck men att man normalt verkar köra spikpicka på väggpanel, är det för att det går fortare sitter bra och sällan behöver skruvas bort? Om jag ändå köper en skruvautomat för andra ändamål är det smart att köra den till panelen eller är det bättre att spika, om så för hand?
 
Det är absolut inget fel med att skruva panelen med skruvautomat, jag själv skruvar det mesta istället för att spika.
Skruvning av panalen motverkar även att panelen "slår" sig när den ändrar fukthalt.

Dessutom är det inte så stora mängder panel att skruva så det blir inte så mycket dyrare än spik heller.

Köp du en skruvautomat, som du själv skrev kan du köpa en kompressor och spikpistol sedan :)

Däremot ser jag nu att 6834´an bara tar upp till 57mm skruv, vete tusan om det räcker ?

Jag har en Senco DS275AC, den tar upp till 75mm. Kanske ett bättre alternativ ?
 
Jag fick nys på en 6834á för 2500:- ink moms och slog till. Lite ogenomtänkt beslut kanske, och som du påpekar tar den inte längre än 57mm. Jag ska prova vad den går för i veckan.
 
Jag var nog lite förhastad i mitt inlägg.

Den borde rimligtvis räcka till 28,5mm tjock panel om man följer riktlinjerna för skruvning för ex trall ( skruven ska vara dubbelt så lång som materialet ) och så tjock panel har du nog inte :)

Vid spikning är det väl 3x materialtjocklek.

Bra pris !
 
Jag tycker det är fult med skruvskallar och skulle därför hellre spika.
 
Jag kan hålla med om det där med utseendet, så jag kör skruv på panelen som jag döljer under spikad locklist. Håller på och monterar för fullt, funkar bra med skruvautomaten. Men skruven från Essve var dyr och så kärvar Essve-banden något vid matningen precis som jag läst om här på forumet, vilket resulterar i långsam tillbakagång av tryckdelen. K-RAUTAs billiga som ska vara lite mjukare i bandplasten fanns bara som gipsskruv när jag var i butiken, ska prova dom vid senare tillfälle. Jag jobbade iof vid 2-6 grader C i går eftermiddag/kväll så plasten var kanske extra hård då.
 
  • Gilla
TomLind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.