En kulventil har alltid vatten i sig när den är avstängd (liten vattenpelare inuti käglan). Därför får man aldrig använda en sådan om det finns minsta frostrisk då den spricker. Byt till en vanlig skjuvventil. Även om du har grundvärme så kan kylan vandra in via vattenledningar om inte den är tillräckligt isolerad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Aha ok. Nej, det är ingenting jag funderat på. Kört på i lite mer än 20 år utan problem.
Jag har ingen erfarenhet eller välgrundad kunskap om huruvida detta är ett reellt problem. Jag har läst att det är NoNo att blåsa med en vanlig kompressor i ett radiatorsystem. I de flesta fall är det inte något stort jobb att byta alla gummipackningar/O-ringar så kanske bara ett "internetproblem"?
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men detta är inte ett radiatorsystem utan dricksvatten varmt/kallt.
Ok, då skulle jag definitivt inte blåsa med en vanlig kompressor.
 
T TommyC skrev:
Jag har ingen erfarenhet eller välgrundad kunskap om huruvida detta är ett reellt problem. Jag har läst att det är NoNo att blåsa med en vanlig kompressor i ett radiatorsystem. I de flesta fall är det inte något stort jobb att byta alla gummipackningar/O-ringar så kanske bara ett "internetproblem"?
Reality check:
Hur stor mängd olja kan en kompressor kontaminera luften med?

Hur mycket olja går det åt att lösa upp gummipackningar eller o-ringar..och påverkas sådana överhuvudtaget av kompressorolja?

Om du blåser luften på något, blir den ytan oljig?

Alltså på riktigt 😀

Olja i luften är väl något man tillsätter för att smörja tryckluftsdrivna verktyg, det förekommer inte i detekterbara mängder frånn en normal kompressor.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jag har ingen aning. Vad indikerar det om du blåser luften på en yta? Blir den oljig? Hur detekterar du att en yta blir oljig? EPDM tål inte mineralolja enligt flera källor på internet. Rätt/fel har jag ingen aning om.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför var besiktningsmannen där och öpnade kranen? Något vitalt saknas i berättelsen
Jo men det ända viktiga i historian är om servisventilen stängdes eller ej. Ja eller Nej.
Om Nej så blir det en mer knepig historiamed f-bolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.