Hej,

vi har haft större vattenskada i fritidshuset och Anticimex var precis här och undersökte orsaken.

Kulventilen som stänger av inkommande vatten under diskbänken har läckage. Dessutom läcker duschblandaren. Anticimex kommer beskriva det som frysningsskada till försäkringen och att vi antagligen glömde stänga av vattnet.

Vad jag inte förstår är att vi stängde av vattnet vid kulventilen och tömde alla rör, inkl. varmvattenberedaren. Jag vet att jag gjorde det och både min fru och jag testade tre gånger att inget mer vatten kommer fram varken från blandaren i köket eller bad och inte heller duschen.

När vi kom till stugan var kulventilen avstängd, inget vatten kom ut någonstans och vi har inte rört någonting tills Anticimex kom. När han sedan öppnade kulventilen så började vattnet läcka på två ställen vid kulventilen samt vid duschblandaren. Så nu tycker han såklart att vi inte hade stängt av vattnet och att det är frysningsskada.

Kan någon komma på någon förklaring, förutom att jag är senil eller ljuger, varför inget vatten läcker nu när ventilen är stängd fast kan ha gjort det tidigare?

Alltså finns det möjlighet att kulventilen på något sätt kan ha läckt, fast det var avstängd, och på något automagiskt sätt täppte till tills Anticimexkillen öppnade ventilen? Varmvattenberedaren var tom, det hördes att den började fyllas med vatten när han öppnade ventilen.

Försäkringen kommer troligen tro att jag ljög när jag sa att inget vatten läckte när vi kom utan kommer nog tro att jag stängde av innan jag ringde.

Det är en sådan vi har:
https://www.bauhaus.se/kulventil-r32
 
Du har en stor vattenskada på två ställen men inget läckage någonstans, hur är det möjligt?

Du har ingen värme i huset när det är stängt för säsongen?
 
Redigerat:
Menar du att du stängt av inkommande vatten i ett ouppvärmt utrymme?
Duschblandaren kan absolut haft vatten stående som sedan medförde en frysskada.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Du får nog beskriva bättre hur du tömde systemet.
Om man öppnar allt och blåser rent med tryckluft KAN det bli tömt på vatten, men öppnar man bara lite härådär blir det vatten kvar och saker fryser sönder.

Beskriv vattenskadan, jag förstår inte?

/W
 
Düsseldorff
Jag förstår inte heller vattenskadan.

Ett av mina fritidshus är kallställt 8 månader om året. Jag monterar bort alla kranar och blandare och blåser ur allt med tryckluft.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T todi5 skrev:
Hej,

vi har haft större vattenskada i fritidshuset och Anticimex var precis här och undersökte orsaken.

Kulventilen som stänger av inkommande vatten under diskbänken har läckage. Dessutom läcker duschblandaren. Anticimex kommer beskriva det som frysningsskada till försäkringen och att vi antagligen glömde stänga av vattnet.

Vad jag inte förstår är att vi stängde av vattnet vid kulventilen och tömde alla rör, inkl. varmvattenberedaren. Jag vet att jag gjorde det och både min fru och jag testade tre gånger att inget mer vatten kommer fram varken från blandaren i köket eller bad och inte heller duschen.

När vi kom till stugan var kulventilen avstängd, inget vatten kom ut någonstans och vi har inte rört någonting tills Anticimex kom. När han sedan öppnade kulventilen så började vattnet läcka på två ställen vid kulventilen samt vid duschblandaren. Så nu tycker han såklart att vi inte hade stängt av vattnet och att det är frysningsskada.

Kan någon komma på någon förklaring, förutom att jag är senil eller ljuger, varför inget vatten läcker nu när ventilen är stängd fast kan ha gjort det tidigare?

Alltså finns det möjlighet att kulventilen på något sätt kan ha läckt, fast det var avstängd, och på något automagiskt sätt täppte till tills Anticimexkillen öppnade ventilen? Varmvattenberedaren var tom, det hördes att den började fyllas med vatten när han öppnade ventilen.

Försäkringen kommer troligen tro att jag ljög när jag sa att inget vatten läckte när vi kom utan kommer nog tro att jag stängde av innan jag ringde.

Det är en sådan vi har:
[länk]
Kort,, att enbart stänga en ventil gör ju att vatten står kvar i ledningarna som sedan kan frysa.
Man måste ju tömma alla ledningar dvs öppna alla kranar samt ha en bra lågpunkt för dränering.
Så är det bara och Anticimex har helt rätt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bara nyfiken, ni som blåser ur med tryckluft, har ni en oljefri kompressor eller hur gör ni?
 
Düsseldorff
T TommyC skrev:
Bara nyfiken, ni som blåser ur med tryckluft, har ni en oljefri kompressor eller hur gör ni?
Oljefri? Jag har en helt vanlig kompressor bara. Jag blåser ur alla kranar och blandare efter demontering och sedan blåser jag ur alla rör från en lägligt placerad punkt som rörisen fixade för just detta
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag får nog förtydliga. Huset värms upp med luft-luftvärmepump som är inställt på 16 grader. Det är ett mycket litet hus med öppen planlösning. Dessutom finns en värmekabel för röret som kommer in i huset. Så rent teoretiskt ska det inte ha varit för kallt för att rören ska ha kunnat frysa. Jag har även kollat elförbrukningen, den var som vanligt, alltså inga elavbrott under vintern.

Vi "tömde rören" genom att stänga av kulventil på inkommande vattnet och sedan öppna blandarna i köket, badrummet och även duschen samt spola toaletten. Först för kallvatten och sedan varmvatten så att även varmvattenberedaren töms. Alltså inte tryckluft eller liknande utan bara tomma genom att tappa vatten tills det inte kommer mer.

Så jag förstår att det kan finnas restvatten kvar i duschblandaren men vattentillförseln ska ha varit avstängd, så att även om den har fryst sönder ska det inte ha kommit vatten dit om kulventilen är avstängd.

Vad jag inte förstår är:
* kulventilen var avstängd när vi kom fram till huset och inget vatten kom ut någonstans
* när besiktningsmannen öppnade en-två gånger kulventilen började det läcka vatten på bägge sidor av kulventilen (och duschblandaren)
* det slutade när han stängde ventilen igen och inget mer vatten läckte sedan dess
 
T todi5 skrev:
Jag får nog förtydliga. Huset värms upp med värmepump som är inställt på 16 grader. Dessutom finns en värmekabel för röret som kommer in i huset. Så rent teoretiskt ska det inte ha varit för kallt för att rören ska ha kunnat frysa. Jag har även kollat elförbrukningen, den var som vanligt, alltså inga elavbrott under vintern.

Vi "tömde rören" genom att stänga av kulventil på inkommande vattnet och sedan öppna blandarna i köket, badrummet och även duschen samt spola toaletten. Först för kallvatten och sedan varmvatten så att även varmvattenberedaren töms. Alltså inte tryckluft eller liknande utan bara tomma genom att tappa vatten tills det inte kommer mer.

Så jag förstår att det kan finnas restvatten kvar i duschblandaren men vattentillförseln ska ha varit avstängd, så att även om den har fryst sönder ska det inte ha kommit vatten dit om kulventilen är avstängd.

Vad jag inte förstår är:
* kulventilen var avstängd när vi kom fram till huset och inget vatten kom ut någonstans
* när besiktningsmannen öppnade en-två gånger kulventilen började det läcka vatten på bägge sidor av kulventilen (och duschblandaren)
* det slutade när han stängde ventilen igen och inget mer vatten läckte sedan dess
Ok, varför stängdes inte servisventilen till huset? (från vattennätet).
 
Varför var besiktningsmannen där och öpnade kranen? Något vitalt saknas i berättelsen
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En "vanlig" kompressor lämnar en liten mängd olja i luften som blåses ut. I radiatorsystem finns ofta tätningar tillverkade av EPDM-gummi. EPDM är inte kompatibelt med mineralolja. Därav min fråga.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
T TommyC skrev:
En "vanlig" kompressor lämnar en liten mängd olja i luften som blåses ut. I radiatorsystem finns ofta tätningar tillverkade av EPDM-gummi. EPDM är inte kompatibelt med mineralolja. Därav min fråga.
Aha ok. Nej, det är ingenting jag funderat på. Kört på i lite mer än 20 år utan problem.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
En "vanlig" kompressor lämnar en liten mängd olja i luften som blåses ut. I radiatorsystem finns ofta tätningar tillverkade av EPDM-gummi. EPDM är inte kompatibelt med mineralolja. Därav min fråga.
Men detta är inte ett radiatorsystem utan dricksvatten varmt/kallt.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför var besiktningsmannen där och öpnade kranen? Något vitalt saknas i berättelsen
För att fastställa orsaken var vattnet kom ifrån. Han skulle undersöka om vattnet kom in genom t.ex. taket, eller vi la läcka i rören. Så han öppnade för att se om det fanns en läcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.