Hejsan. Jag har en kombinerad kyl/frys från samsung, närmare bestämt en samsung RSA1DHWP med inbyggd ismaskin och kallvatten som har börjat läcka. Jag har inte hittat exakt varifrån det läcker, men efter ett antal timmar så bildas det pölar under båda "framtassarna" på skåpet. Någon som vet vad som kan vara fel? Jag har inte hittat något dräneringshål eller behållare, så jag antar att den inte har något sånt system. Jag ser heller inga sprickor eller skador på tätningen runt dörrarna. Inte heller någon isbildning på insidan av skåpet. Jag håller på att bli galen här, och skulle gärna slippa att köpa nytt. Finns det någon som har något tips vad felet kan vara?

Med vänlig hälsning

Patrik
 
A
P Patrik Brinksäter skrev:
Hejsan. Jag har en kombinerad kyl/frys från samsung, närmare bestämt en samsung RSA1DHWP med inbyggd ismaskin och kallvatten som har börjat läcka. Jag har inte hittat exakt varifrån det läcker, men efter ett antal timmar så bildas det pölar under båda "framtassarna" på skåpet. Någon som vet vad som kan vara fel? Jag har inte hittat något dräneringshål eller behållare, så jag antar att den inte har något sånt system. Jag ser heller inga sprickor eller skador på tätningen runt dörrarna. Inte heller någon isbildning på insidan av skåpet. Jag håller på att bli galen här, och skulle gärna slippa att köpa nytt. Finns det någon som har något tips vad felet kan vara?

Med vänlig hälsning

Patrik
är det vatten på golvet innuti maskinen?
 
electroluxaren skrev:
är det vatten på golvet innuti maskinen?
Det tror jag inte att det är. Men jag ska kika mot kvällningen så att jag är helt säker. Är på jobbet just nu!
 
electroluxaren skrev:
är det vatten på golvet
electroluxaren skrev:
är det vatten på golvet innuti maskinen?
Det var lite vatten inuti kylskåpet på golvet.
 
A
P Patrik Brinksäter skrev:
Det var lite vatten inuti kylskåpet på golvet.
då är det troligen att det är täpt i dräneringsutloppet
 
  • Gilla
fisgris8 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
då är det troligen att det är täpt i dräneringsutloppet
Jag tror inte att vårat kylskåp har något sånt. Hittar varken något dräneringshål eller någon behållare för dräneringsvatten.
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
A
P Patrik Brinksäter skrev:
Jag tror inte att vårat kylskåp har något sånt. Hittar varken något dräneringshål eller någon behållare för dräneringsvatten.
jodå det kan du vara helt säker på
 
P Patrik Brinksäter skrev:
Jag tror inte att vårat kylskåp har något sånt. Hittar varken något dräneringshål eller någon behållare för dräneringsvatten.
Ser ut såhär. Det kan även vara fel på slangarna på baksidan på skåpet (går lätt sönder vid flytt). De ska leda fram till en stor plastbytta ovan kompressorn. Pga värmen från kompressorn så dunstar vattnet i byttan bort om allt fungerar korrekt. Är det täppt/trasigt hamnar kondensvatten gärna på golvet etc.
 
  • Person rengör eller reparerar kylskåp, använder skruvmejsel, synliga händer och armar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
G g.kraft skrev:
Ser ut såhär. Det kan även vara fel på slangarna på baksidan på skåpet (går lätt sönder vid flytt). De ska leda fram till en stor plastbytta ovan kompressorn. Pga värmen från kompressorn så dunstar vattnet i byttan bort om allt fungerar korrekt. Är det täppt/trasigt hamnar kondensvatten gärna på golvet etc.
så ser det inte ut i en samsung
 
P Patrik Brinksäter skrev:
Hejsan. Jag har en kombinerad kyl/frys från samsung, närmare bestämt en samsung RSA1DHWP med inbyggd ismaskin och kallvatten som har börjat läcka. Jag har inte hittat exakt varifrån det läcker, men efter ett antal timmar så bildas det pölar under båda "framtassarna" på skåpet. Någon som vet vad som kan vara fel? Jag har inte hittat något dräneringshål eller behållare, så jag antar att den inte har något sånt system. Jag ser heller inga sprickor eller skador på tätningen runt dörrarna. Inte heller någon isbildning på insidan av skåpet. Jag håller på att bli galen här, och skulle gärna slippa att köpa nytt. Finns det någon som har något tips vad felet kan vara?

Med vänlig hälsning

Patrik
Hej. Har du löst ditt bekymmer? Om du har is under nedersta lådan i frysen är det dräneringen som är igensatt.
Har en likadan med samma problem. Avfrostningens dränering sitter i frysdelen och går ner på baksidan bakom skyddsplåten.
Dra ur elkontakten och låt börja tina. Ur med hyllorna ta bort bakstycket i frysskåpet (2 skruvar samt tätningslist så man får dra lite) där i botten har du en iskaka som ska tina, under den är dräneringshålet. Ta bort skyddsplåten på baksidan där sitter ett grått plaströr som du böjer lite försiktigt och tar bort. Det svarta gummit är en backventil som ska släppa ner men inte upp. När allt har tinat kan du känna lite försiktigt med en ståltråd att dräneringen är ren. Öppet, tomt kylskåp från Samsung med dörren till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen frys med ismaskindelar synliga, nästan tom, innehåller vattenflaska och påse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en diskmaskin, värmelement och spridararmar synliga, använd och behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand pekar på komponenter inuti en öppnad hushållsapparat, möjligtvis en diskmaskin eller kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blåbay och 1 till
  • Laddar…
Klar med min nu. Här var det bara ispropp, ingen smuts. Så det hade räckt med en rejäl avfrostning.
 
Dräneringshålet efter upptining Interiör av öppen diskmaskin, nedre korg, värmeelement synligt, smutsiga fläckar, behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
A
R Rökslingan skrev:
Dräneringshålet efter upptining [bild]
bara samsung rostar invändigt
 
R Rökslingan skrev:
Hej. Har du löst ditt bekymmer? Om du har is under nedersta lådan i frysen är det dräneringen som är igensatt.
Har en likadan med samma problem. Avfrostningens dränering sitter i frysdelen och går ner på baksidan bakom skyddsplåten.
Dra ur elkontakten och låt börja tina. Ur med hyllorna ta bort bakstycket i frysskåpet (2 skruvar samt tätningslist så man får dra lite) där i botten har du en iskaka som ska tina, under den är dräneringshålet. Ta bort skyddsplåten på baksidan där sitter ett grått plaströr som du böjer lite försiktigt och tar bort. Det svarta gummit är en backventil som ska släppa ner men inte upp. När allt har tinat kan du känna lite försiktigt med en ståltråd att dräneringen är ren. [bild][bild][bild][bild]
Tusen tack för ditt väldigt utförliga svar! Väldigt snällt att du tog dig tiden att skriva ihop en novell åt mig! Jag såg tyvärr ditt inlägg nu, så jag har inte hunnit fixa det än, men ska göra det nu någon dag! Jag kan skriva en uppdatering hur det har gått sen när jag är klar.
 
  • Gilla
Rökslingan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.