Jag håller på att inreda vår övervåning och har kommit fram till frånluftsventilationen. Jag har läst mig till att det ska räcka med ett utsug i badrummet och jag tänkte försöka placera ventilen i taket så nära duschen som möjligt.

Förutsättningen är den att badrummet på övervåningen kommer att ligga rakt över undervåningens badrum och jag tänkte ansluta mig på en synlig lucka/lock på ovansidan av spiroröret. Luckan är i dag popnitad och jag tror inte det är till för inspektion eller rengöring?.

Eftersom jag inte jobbat med ventilation tidigare kommer här några frågor.

1. Kan jag ansluta mig där eller ska det ske vid något ändstycke på spirosystemet?

2. Hur viktigt är det att ha utsuget högt? jag har sett ett antal installationer som har utsug i lågväggen , dvs enklaste och kortast från anslutningsrör?

3. Om jag börjar dra rör till taket längs en av takstolarna- hur göra?
"Har hört" att man ska undvika för många böjar som kan orsaka kondens som dropapr ner på undervåning genom den ventilen?

4. Är en omkalibrering av systemet nödvändigt efter anslutning?

// Anders
 
Ja...

jag kan nu svara på min egen fråga efter undersökning.

1. Ja anslut ny kanal vid den popnitade luckan.

2. Montage kan göras i stödbensväggen eftersom fukten är jämnt fördelat i ett badrum och kommer att ventileras ut även med ett lägre montage.

3. Undvik allt för många böjar på spirorör om möjligt.

4. Kalibrering är ej nödvändig om man redan har 4 utsug i bottenvåningen och utökar med en till på övervåningen. Enkel men bra test är att sätta ett A4 mot ventilen och kolla att den sugs fast. Om det skulle bli fukt kvar i badrummet öppnar man mer.
 
Hej Knut

jag tittar gärna på din hemsida. Jag hittade inte adressen på din profil?

Kan du guide mig.

// Anders
 
Jag har tagit bort Knut v Hage´s inlägg. Då han verkar göra reklam för sitt egna företag. Vilket inte är tillåtet enligt forumets regler.

Jag tror dock inte det var menat från han att göra reklam med flit. Det tar vi dock inte upp i denna tråd. Utan via PM direkt till mig.

Jag & forumet uppskattar att du svarar på dina egna frågor.! Det hjälper andra.!
 
Andy_Pandy skrev:
Ja...
4. Kalibrering är ej nödvändig om man redan har 4 utsug i bottenvåningen och utökar med en till på övervåningen. Enkel men bra test är att sätta ett A4 mot ventilen och kolla att den sugs fast. Om det skulle bli fukt kvar i badrummet öppnar man mer.
Angående Punkt 4: I och med att du utökar ventilationssystemet på detta sätt så lär flödet ur dom 4 befintliga utsugen minska. Totalt i huset kanske ventilationen ökar, men det ska den ju.

Jag tror du, för att få ett korrekt flöde i 4 gamla och det nya utsuget på övervåningen, måste öka frånluftsfläkten och justera in utsugen igen, i alla fall det på övervåningen måste trimmas in för att uppfylla det projekerade flödet.

Mvh/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.