866 läst · 4 svar
866 läst
4 svar
Beräkning av isolering i golv
Vi har tagit upp golvet i vårt sekelskifteshus och tar bort gammalt sprött karbamidskum och sedan gammalt spån. Trossbotten ser torr ut och är 200 mm djup. Vi kommer lägga ny isolering, el och golvvärme i bjälklaget. Golvytan är ca 80 kvm. Är det någon som kan göra en uträkning på energiförlust om vi fortsätter med 200 mm bjälklag där vi anväder träfiberisolering som sprutas in jämfört med om man skulle göra en ny trossbotten som är 300 mm djup?
Det är 60-63 cm mellan bjälkarna.
Krypgrunden är trång på sina ställen, men att utöka till 300 mm skulle funka. Fördelen då är att man kan städa ur krypgrunden och lägga plast i krypgrunden. Samtidigt ser vi inga fuktproblem där nere, men kommer förbereda för att kunna sätta in en sorbtionsavfuktare om det behövs i framtiden.
Det är 60-63 cm mellan bjälkarna.
Krypgrunden är trång på sina ställen, men att utöka till 300 mm skulle funka. Fördelen då är att man kan städa ur krypgrunden och lägga plast i krypgrunden. Samtidigt ser vi inga fuktproblem där nere, men kommer förbereda för att kunna sätta in en sorbtionsavfuktare om det behövs i framtiden.
Att lägga plast i en gammal krypgrund kan bli ett riktigt svampväxthus om man har otur. Grus eller sand är bättre. Ju mindre kapillärsugning destu bättre.
Litet värmeläckage behövs för att hålla kryprummet torrt.
Litet värmeläckage behövs för att hålla kryprummet torrt.
Jag må anses vara dum, men när lösningar funkat problemfritt i 100 år ändrar jag inte på dom.
Kan tex spara några tusenlappar per år genom mer isolering på vinden... med ökad risk för mögel som följd. Nej tack.
Är inte uppvärmningskostnaden riktigt skyhöga hade jag inte ändrat på hur det ser ut idag.
Kan tex spara några tusenlappar per år genom mer isolering på vinden... med ökad risk för mögel som följd. Nej tack.
Är inte uppvärmningskostnaden riktigt skyhöga hade jag inte ändrat på hur det ser ut idag.
Du har gissningsvis en torpargrund och inte en krypgrund, ingen jätteskillnad men skiljer lite grann.G Gson76 skrev:Vi har tagit upp golvet i vårt sekelskifteshus och tar bort gammalt sprött karbamidskum och sedan gammalt spån. Trossbotten ser torr ut och är 200 mm djup. Vi kommer lägga ny isolering, el och golvvärme i bjälklaget. Golvytan är ca 80 kvm. Är det någon som kan göra en uträkning på energiförlust om vi fortsätter med 200 mm bjälklag där vi anväder träfiberisolering som sprutas in jämfört med om man skulle göra en ny trossbotten som är 300 mm djup?
Det är 60-63 cm mellan bjälkarna.
Krypgrunden är trång på sina ställen, men att utöka till 300 mm skulle funka. Fördelen då är att man kan städa ur krypgrunden och lägga plast i krypgrunden. Samtidigt ser vi inga fuktproblem där nere, men kommer förbereda för att kunna sätta in en sorbtionsavfuktare om det behövs i framtiden.
Förr eldade man och värmde upp murstocken vilket även värmde grunden och det hjälpte åt att driva ut fukten.
Att du har lite värmeförluster genom golvet ner i grunden är alltså något som är positivt för huset, även om det kan tyckas vara energislöseri.
Liknande trådar
-
Ventilerat golv - Antal TL och FL - Golvvärme & Isolering?
Golv -
Hur tjock isolering under elektriskt värmegolv i badrum
Badrum -
Beräkning energiförlust tilläggsisolering
Isolering -
Är detta asbest? Isolering och golvskiva
Miljö & Hälsa -
Renovering/isolering av golv och vägg samt kanske dränering på sekelskifteshus med oisolerad platta på mark och betongväggar.
Byggmaterial & Byggteknik