Hej,

Ska bygga en vedeldad bastustuga med relaxdel som en fristående isolerad byggnad på tomten. Planerar att bastun ska innermått 300x180 cm. Och layouten kan ni se på bilden nedan. Vill alltså ha lavar i två nivåer där man sitter mot varandra.

0lgvFXD.png

Hur ska man tänka med ventilation och luftflöde när man har en isolerad byggnad med bastu som i detta fallet? Har svårt att googla mig till användbar teknisk info på ämnet.

Tacksam för er input!
 
B
Med tanke på att ni för det mesta inte är där (inte tillför ny fukt kontinerligt) skulle jag nog bara sätta dit en pax-fläkt, möjligen med timer så den går en viss tid efter frånslag. Antar att ni ska ha nån låg grundvärme i alla fall? Det i kombination med viss ventilation borde torka ur.
 
B BSOD skrev:
Med tanke på att ni för det mesta inte är där (inte tillför ny fukt kontinerligt) skulle jag nog bara sätta dit en pax-fläkt, möjligen med timer så den går en viss tid efter frånslag. Antar att ni ska ha nån låg grundvärme i alla fall? Det i kombination med viss ventilation borde torka ur.
Tack för svaret! Skulle du sätta den i bastun eller i relaxrummet? Behövs ingen tilluft inne i bastun?
 
Behövs ingen paxfläkt eller annat konstigt.
I bastu:
Ett luft-in-galler som tillhandahåller friskluft till kaminen. På din ritning, direkt till vänster om kaminen, långt ner.
Kaminröret = luft ut.
Klart vad gäller bastudelen.
Relax = självdrag. Du kan möjligen sätta en frånluftsventil uppe vid taket, men det kan eftermonteras om du noterar ett behov.
 
  • Gilla
Kristoffer Öhrn och 2 till
  • Laddar…
Robert Lann Robert Lann skrev:
Behövs ingen paxfläkt eller annat konstigt.
I bastu:
Ett luft-in-galler som tillhandahåller friskluft till kaminen. På din ritning, direkt till vänster om kaminen, långt ner.
Kaminröret = luft ut.
Klart vad gäller bastudelen.
Relax = självdrag. Du kan möjligen sätta en frånluftsventil uppe vid taket, men det kan eftermonteras om du noterar ett behov.
Ok, förstår! Det du föreslår är i linje med vad jag läste på diverse forum i natt. Då behövs ingen glipa i dörren heller antar jag?

När man har bastat färdigt så låter man ytterdörren till relaxen stå öppen och så vädras båda rummen förhoppningsvis ut?
 
  • Gilla
Robert Lann
  • Laddar…
I fristående bastun som jag har badat i och som vi har i familjen så är det oftast en öppningsbar ventil direkt ut från själva basturum högt up på väggen så att man kan vädra ut efter bad eller öka ventilation under bad om man känner det blir för varmt eller ngt.
Är en fördel. Men annars är ju som sagt utluft via eldstad/pipa. Innluft nära aggregatet- kan gärna vara över stenmagasin.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
D drsakke skrev:
I fristående bastun som jag har badat i och som vi har i familjen så är det oftast en öppningsbar ventil direkt ut från själva basturum högt up på väggen så att man kan vädra ut efter bad eller öka ventilation under bad om man känner det blir för varmt eller ngt.
Är en fördel. Men annars är ju som sagt utluft via eldstad/pipa. Innluft nära aggregatet- kan gärna vara över stenmagasin.
Mvh
Sakke
Hej!
Jag lånar tråden lite med en fråga till experten(drsakke)
Jag skall bygga en fristående bastu, 2 av väggarna måste dessvärre vara REI30
Hur skall jag lösa insidan? där kommer en gipsskiva att hamna, skall man sätta folie och sen panel, eller sauna-satu? eller vad föreslår du?

det är svårt att hitta info om den lösningen...
 
  • Diagram över träkonstruktion med träskiva, ULTIMATE 37 isolering, träreglar och gipsskiva. Lastkapacitet specificeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rei130? Er det i en fristående byggning?
Mvh
Sakke
 
Det skall bli en attefallsbyggnad på 15kvm.
Då jag bygger närmare än 8meter måste jag brandklassa 2 väggar.
Ytterpanel, läkt,träskiva, stenullsisolering,gipsskiva.

På insidan blir det alltså en gipsskiva, hur skall jag nu göra innan bastupanelen sätts upp?
Länken nedan står det om brandklassade väggar.

REI30
R står för för Bärförmåga
E står för Integritet (täthet)
I står för Isolering

https://www.google.com/url?sa=t&sou...UQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw2TVRg-xTY-G1cqrfXToR67
 
I bygget blir det relax/ gästrum+ bastu och är altid uppvärmd?
Eller bastu/omklädning i en del av bygget och gästrum/annat med egen ingång?
Mvh
Sakke
 
D David_.._ skrev:
Det skall bli en attefallsbyggnad på 15kvm.
Då jag bygger närmare än 8meter måste jag brandklassa 2 väggar.
Ytterpanel, läkt,träskiva, stenullsisolering,gipsskiva.

På insidan blir det alltså en gipsskiva, hur skall jag nu göra innan bastupanelen sätts upp?
Länken nedan står det om brandklassade väggar.

REI30
R står för för Bärförmåga
E står för Integritet (täthet)
I står för Isolering

[länk]
Ja, altså är bygget upvärmd hela tiden? Annan användning/ utrymmen?

Men antar att bygget ska stå någonlunda varmt då den är fullt isolerad.....
Jag hade ersatt gipsen med sauna-satu i bastudelen. Väggar och tak.

Vet inte om det är en godkänd lösning mtp REI.
Om du måste ha gips bakom så använd fibergips utan papper.
Mvh
sakke
 
  • Gilla
Kristoffer Öhrn
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Ja, altså är bygget upvärmd hela tiden? Annan användning/ utrymmen?

Men antar att bygget ska stå någonlunda varmt då den är fullt isolerad.....
Jag hade ersatt gipsen med sauna-satu i bastudelen. Väggar och tak.

Vet inte om det är en godkänd lösning mtp REI.
Om du måste ha gips bakom så använd fibergips utan papper.
Mvh
sakke
Hej.
Bifogar planritning.
Andra utrymmet blir omklädnad med dusch.
Hela stugan kommer alltid att hålla minst 5-10 grader året runt.

För att det skall uppfylla kraven måste jag tyvär ha gips.

Ahhhhh...Visste inte att det fanns fibergips, kände på mig att du var rätt person att fråga.

Tror du man kan sätta bastupanelen(med luftspalt) direkt utanpå fibergipsen, utan att gipsen "möglar" bort?


Övrigt.
Jag planerar att sätta in Harvia 240 greenflame.
Främst för att få en stor ruta 🙃
 
  • Ritning, rum, mått, vedeldad kamin, dimensioner, skala, möbleringsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det pappret på gipsen som möglar. Ingen papper , ingen mögel.
Utifrån ritningen och helheten så är det väl planlagt ångspärr i väggen under gipsen?
Då får nan ju två täta skikt om man sätter sauna-satu rätt på gipsen-detta bör inte göras...

Måste säga att på en separat bastubygg har jag inte varit bort i sådana byggkrav- enkelt lag gips har väl inte större brandmotstånd än sauna-satu.

Men vågar inte helt ge råd på hur du ska göra....
 
Sauna-satu har brandklass E.
Vanlig gips A2(s1d0), fermacell fibergips samma.
Alternativet är kanske isover(saint gobain) bastuskiva
Skärmavbild av ISOVER Sauna mineralullsisolering, banner för feedback, webbsidelänk, telefonstatusikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna har precis samma brandklass A2(s1d0) och borde vara godkänt i stället för gips? Då kan detta ersätta ångspärr+gips i basturummet .

Mvh
Sakari
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.