Har nu maskiner för att klyva och hyvla. Planerar därför att köp sågat virke, låta det torka, klyva, rikta och hyvla till de dimensioner jag behöver för att fixa snickerier inomhus. Tanken är att jag därmed har alla tänkbara dimensioner tillhands. Det handlar huvudsakligen om furu.

Tänker strölägga virket i rum som har samma temperatur som i bostaden. (nästan).

Har en fuktmätare (med spetsar, pris 400:- hos Jula). Kan jag med den avgöra när virket har lämplig fuktkvot?
Finns det något riktvärde?

Känner mig verkligen osäker inom det här området. (också).
 
För snickerier ska fukthalten ligga mot 15%, kanske tillochmed ner mot 10%. För konstruktionsvirke så ska fukthalten vara under 20% för att det ska vara ok.

Om du låter virket torka inomhus en eldnings säsong så borde det vara tillräckligt torrt till nästa vinter om det är sågverks torrt från början. Se till att du har tillräcklig luft växling mellan plankorna.

(Taget ur minnet, kanske nån annan vet med säkerhet...)
 
vill minas att dom kör på 14% innan dom får isolera o plasta yterväggarna på jobb...
 
Dessvärre är det inte riktigt så enkelt att man kan mäta exakt fuktkvot. Kvoten korrigeras beroende på temperatur. Det jag kan säga är att 16% är gränsen för virke i konstruktion såsom vägg golv och tak. 8-12 är virke som fått torke ordentligt 8% brukar kallas möbeltorrt.
 
Hur är det då med virke man köper, var ligger kvoten typiskt?

Behöver man bekymra sig över fuktkvoten vid ett bygge såvida det inte har regnat på virket?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.