Hej :)

Jag håller på att laga persiennernai vår bostadsrätt då vi just nu inte vill/kan byta till nya. Oväntat enkelt tills jag skulle byta vridstång på en av dem. På reservdelen som ska sättas för finns det en liten skruv men hur får jag bort den delen som sitter? Ingen skruv finns, har vridit runt med en liten tång och letat lösningar.
 
  • Rostig del av en persiennmekanism med vridstång och märkt plats där skruven ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm vad jag skrev ;) :sweat:
 
Redigerat:
Dragstången till vänster är i aluminium (oftast) och den klipper du nära bef skarvhylsa, den nya hylsan ska ha en låsskruv som när du har trätt den på dragstången skruvar åt låser den ny vridstången med mekanismen...

Aluminiumdragstång nära skarvhylsa, markerad med blå cirkel, i byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
CarpinSweden och 3 till
  • Laddar…
Du skjuter hylsan en bit sedan kan du sära på dom i skarven.
 
Det kan vara så att hylsan på din gamla persienn är stansad fast i stången. Då får du göra som Mazen skriver.
 
Mazen Mazen skrev:
Dragstången till vänster är i aluminium (oftast) och den klipper du nära bef skarvhylsa, den nya hylsan ska ha en låsskruv som när du har trätt den på dragstången skruvar åt låser den ny vridstången med mekanismen...

[bild]
Tack Mazen! Stor hjälp för mig nu när jag har samma problem, långt efter att denna tråd var aktiv. Jag letade och letade efter en skruv på den gamla, men stången ska alltså klippas av. Den är lång nog att kunna skjutas fram en bit för att få dit den nya hylsan med skrivlåsning. Åtminstone hos mig :)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
M MacKalle skrev:
Tack Mazen! Stor hjälp för mig nu när jag har samma problem, långt efter att denna tråd var aktiv. Jag letade och letade efter en skruv på den gamla, men stången ska alltså klippas av. Den är lång nog att kunna skjutas fram en bit för att få dit den nya hylsan med skrivlåsning. Åtminstone hos mig :)

Ett mycket bra tips. Nu har jag kapat stången och satt dit en ny vridstångs-wire med skruvfäste. :)
 
E emwktj skrev:
Ett mycket bra tips. Nu har jag kapat stången och satt dit en ny vridstångs-wire med skruvfäste. :)
Hej, svarar i en gammal tråd. Hur klippte du av den? Jag kommer inte åt med avbitartång eller bultsax, för tajt. Persienn är fastspikad i fönstret och vill inte börja ta ner dem, så sjukt bökigt
 
M MM3 skrev:
Hej, svarar i en gammal tråd. Hur klippte du av den? Jag kommer inte åt med avbitartång eller bultsax, för tajt. Persienn är fastspikad i fönstret och vill inte börja ta ner dem, så sjukt bökigt
Hej!
Jag fick plocka ner persiennen. Sedan böjde jag (uppåt) försiktigt aluminiumstången med det gamla fastklämda fästet för vridstången så att jag kom åt att såga av stången med en liten bågfil precis intill det gamla fästet. Sedan var det enkelt att bara sätta dit en ny vridstångswire med skruvfäste.
 
  • Gilla
MM3
  • Laddar…
E emwktj skrev:
Hej!
Jag fick plocka ner persiennen. Sedan böjde jag (uppåt) försiktigt aluminiumstången med det gamla fastklämda fästet för vridstången så att jag kom åt att såga av stången med en liten bågfil precis intill det gamla fästet. Sedan var det enkelt att bara sätta dit en ny vridstångswire med skruvfäste.
Då får jag nog göra det också. Mäckigt bara med gamla mellanglas persienner 🙈
 
M MM3 skrev:
Då får jag nog göra det också. Mäckigt bara med gamla mellanglas persienner 🙈
Lycka till, hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
MM3
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.