Halloj,

Ska riva torpet och bygga nytt, bland annat ett Attefallshus. Vill gärna ta till vara så mycket som möjligt av materialet från torpet och funderar därför på att montera ned de gamla handblåsta fönstren på torpet och montera dem i Attefallshuset. Fönstren behöver lite kärlek och jag inser att det tar tid. Däremot är jag osäker på hur pass avancerat det är att montera ned fönsterkarmar, så att de kan användas igen. Är det görligt?

Kom gärna med övrig input också. De gamla fönstren är englas. Tänker mig att Attefallshuset främst ska användas vår, sommar och höst. Är det bara dumt att sätta in englas då? Bör jag köpa fönster som är bättre isolerade?

Tack för hjälpen!
 
Var rädd om dom fönstren det dit finns i princip inga sådana att få tag på längre, det går att sätta nya karmar som passar och då ska det på ett enkelt sätt gå att lyfta ut dom, kan även gå att sätta ett extra glas på utsidan som extra, för att kunna putsa ytterdelen. Utsidan är mest belastad för orenhet från naturen.
 
J jonaserik skrev:
Var rädd om dom fönstren det dit finns i princip inga sådana att få tag på längre, det går att sätta nya karmar som passar och då ska det på ett enkelt sätt gå att lyfta ut dom, kan även gå att sätta ett extra glas på utsidan som extra, för att kunna putsa ytterdelen. Utsidan är mest belastad för orenhet från naturen.
Tack för svar jonaserik! Måste bara fråga: menar du att jag ska överväga att snickra ihop/köpa nya karmar? Är det lättare än att montera ned och renovera de gamla? Om jag sätter på ett extra fönster, ska det vara luft i mellan eller kan jag lägga fönstren kloss i kloss?
 
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
Kan du använda dom gamla karmarna så gör det, det blir att mäta in så dom passar i hålet, gärna någon funktion att kunna lyfta ut för putsning av ett ytterfönster. Ett ytterfönster ska sitta ca 3 cm från innerdelen, du får se hur det går att ordna, kan du lyfta ut innerdelen så kan den yttre vara fast. Allt beror på även hur du vill ha det, gamla glaset ute eller inne. För min del inne.
 
  • Gilla
RogerKenth
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan du använda dom gamla karmarna så gör det, det blir att mäta in så dom passar i hålet, gärna någon funktion att kunna lyfta ut för putsning av ett ytterfönster. Ett ytterfönster ska sitta ca 3 cm från innerdelen, du får se hur det går att ordna, kan du lyfta ut innerdelen så kan den yttre vara fast. Allt beror på även hur du vill ha det, gamla glaset ute eller inne. För min del inne.
Super. Stort tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.