Hej!

Vår 7 år gamla Electrolux ugn (nr 94971646500) löser ut jordfelsbrytaren och jag försöker förstå orsaken. Efter en del googlande så hittar jag tyvärr inte problemet. Jag har ringt Electrolux support men de kan som tidigast skicka ut servicetekniker i slutet av september, så jag tänkte göra lite felsökning själv.

Beskrivning:
Efter att varit bortrest en månad under semestern har ugnen stått oanvänd. När vi kom tillbaka sattes ugnen på med över- och undervärme. Den gick upp till 100-150 grader innan jordfelsbrytaren (JFB) löstes ut. Jag lät ugnen svalna och testade igen, samma sak hände.

Därefter har jag använt en multimeter och mätt resistansen på ugnens olika delar. Det jag har testat är ifall olika element och motorer visar någon form av resistans och inte visar OL Ω. Testerna är utförda i rumstemperatur.

Vad jag kan komma fram till är:
- Grill- och övrevärmeelement är ok.
- Värmeelementet för varmluft här ok.
- Undervärmelement har resistans är ok.
- Fläktmotor har resistans är ok.
- Fläktmotor för varmluft är ok.
- Termostaten fungerar och bryter vid rätt temperatur (test vid 100 grader)
- Lampa är hel och är ok.
- Kablar ser ok ut.

Vad jag har identifierat är att det ena överhettningsskyddet (som löser ut vid 95° C) är trasigt och visar OL Ω. Rimligtvis beror överhettningsskyddet av något annat som är trasigt. Eftersom att termostaten är okej så bör det vara något annat. Kan överhettningsskyddet löst ut i samband med att JFB löstes ut?

Det finns två saker som jag tror kanske kan påverka:
- Det finns ett hål in i ugnen för termometern, det hålet var inte täckt med isolering så varmluft kanske har sipprat ut i höljet.
- Vid nollan och jorden för grill- och övrevärmeelementet är det mörka fläckar på isoleringen, ser lite ut som brännmärken.

Kan det vara så att värmeelement verkar okej i rumstemperatur men att när det expanderar med värme så blir det avbrott?

Tack på förhand.
 
Bild på baksida och brännmärken.
 
  • Öppen tvättmaskin, interiör synlig, elektriska komponenter, kablar, motor, isolering, underhåll eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att köra ugnen med enbart ett element i taget och se om du kan hitta felet den vägen.
 
  • Gilla
pontan93
  • Laddar…
Det är med största sannolikhet isolationsfel i ett eller flera värmespiraler. Men de uppenbarar sig först när de är uppvärmda vilket gör felsökningen lite besvärligare. Det gäller att du kan ohmmäta varje värmespiral så snabbt som möjligt efter att JFBn löser ut.

Att det är lite bränt i isoleringen är normalt.
 
  • Gilla
pontan93 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett sådant fel på vår förra spis. Felet visade sig bara när elementet var varmt. Och då gick det bara att mäta det med en isolationsprovare. Skillnaden mellan en multimeter och en isolationsprovare (kallas ofta megger). Är att multimetern lägger på en testspänning på typ. 5V när den mäter resistans. EN isolationstestare lägger på 250 - 1000V provspänning.

Ett isolationfel har ofta egenskapen att det inte är metallisk kontakt vid felstället. Ledarna ligger väldigt nära varandra, men inte i kontakt. Ström hoppar genom luften (ca 1000V per millimeter). Mäter du då med 5V så märks inget fel. Men vid normal driftspänning på 230V hoppar strömmen över vid felet. Detta kan man då mäta med instrument som lägger på hög spänning.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är med största sannolikhet isolationsfel i ett eller flera värmespiraler. Men de uppenbarar sig först när de är uppvärmda vilket gör felsökningen lite besvärligare. Det gäller att du kan ohmmäta varje värmespiral så snabbt som möjligt efter att JFBn löser ut.

Att det är lite bränt i isoleringen är normalt.
H hempularen skrev:
Jag hade ett sådant fel på vår förra spis. Felet visade sig bara när elementet var varmt. Och då gick det bara att mäta det med en isolationsprovare. Skillnaden mellan en multimeter och en isolationsprovare (kallas ofta megger). Är att multimetern lägger på en testspänning på typ. 5V när den mäter resistans. EN isolationstestare lägger på 250 - 1000V provspänning.

Ett isolationfel har ofta egenskapen att det inte är metallisk kontakt vid felstället. Ledarna ligger väldigt nära varandra, men inte i kontakt. Ström hoppar genom luften (ca 1000V per millimeter). Mäter du då med 5V så märks inget fel. Men vid normal driftspänning på 230V hoppar strömmen över vid felet. Detta kan man då mäta med instrument som lägger på hög spänning.
Tack så mycket för svaren. Antingen försöker jag låna/hyra en megger eller testa fullösningen genom att testa ugnen efter den är varm och jfb löst ut.
 
U kan ju testa "fullösningen" att koppla ur elementen (helst båda polerna) ett o ett, och se vilket som löser jfb.
 
  • Gilla
pontan93
  • Laddar…
Hej! Efter byte av överhettningsskyddet så fungerar allt som det ska nu. Inga övriga problem med jfb.

Tack för hjälpen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.