Vi har en oisolerad friggebod som vi funderar på att bygga en bastu i. Friggeboden tycks ha dubbla lager träplankor som väggar. Vad behöver göras gällande isolering etc. för att det ska fungera med en bastu i friggeboden?

Enrique
 
Sannolikt skulle det fungera utmärkt med två tum isolering och bastupanel innanför det. Jag hade inte satt någon folie.
 
Jag skippade väggisoleringen och nöjde mig med tvåtums yttervägg (profilerad timmerplank). På taket isolerade jag med 120 mm, för att inte elda för kråkorna. Dessutom får jag en viss isolerande effekt på sommaren när solen gassar på för fullt. Skippade dock plasten och valde istället vindpapp som jag ventilerar med hjälp av ströläkt.
 
Stort tack för svaren!

Hur gör jag med taket? Takhöjden är c:a 2,00 m och man ska väl ha ett öppet luftutrymme ovanför bastun eller det är inte nödvändigt?

Enrique
 
Du behöver en luftspalt mellan yttertaket (råspont?) och isoleringen, jepp. Ska vara ventilerad med uteluft.
 
Hej!

Gjorde om gäststuga till bastu. Endast väggar och golv är isolerade. Taket är alltså helt oisolerat. Om du ska ha vedeldad bastu är det inga som helst problem. Eftervärmen räcker för att torka ut helt. Ett tips är att börja att ta kontakt med sotaren. Bastuförsäljarna är tyvärr inte helt pålitliga, sotaren har däremot full koll och det spar tid och pengar att ta den kontakten innan bygget startar. Vi har även en glasdörr som funkar perfekt!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.