Nej hon är inte överviktig. Och nej svärmor är inte jobbig, tvärtom superfin :)

Altanen är ca 8m lång längs med fasaden och ca 3m bred.
Altanen står på plintar, plintarna är inte bultade i balkarna under altanen utan står på bultar på plintarna. Dessutom finns ett par lösa gängade fötter som står på betongplattor under en av balkarna.

Närmast fasaden har inte någon sättning av altanen skett vad jag vet (kanske monterat mot fasaden), däremot lutar det ner därifrån till mitten på altanen. I mitten på altanen motsvarande en mittre bärande balk under altanen har det satt sig uppskattningsvis 2-3 cm (försökte uppskatta lutning per cm ut från fasaden mha vattenpass).

För drygt 10 år sedan monterades ett uterum i trä på altanens ena sida, taket är på ena sidan monterad med regel mot fasaden. Uterummet har skjutdörrar i glas och fönster som man skjuter åt sidan. Man nu kan tydlig se hur dessa lutar in mot mitten.


Så jag undrar hur jag ska göra, jag försökte höja altanen genom att skruva på bultarna vi mittre balken (bild 1) men det var uppenbart fel sätt.... det blev snabbt för svårt att dra, så jag slutade för att inte slita av gängor.

Ska jag lyft mha de lösa fötterna (bild 2) eller behöver jag fixa fram ett par domkrafter av något slag?

/tack på förhand
 
  • Hustillverkningsdetalj: träbjälke, metallbeslag, betongplint, armeringsjärn, spindelnät, löv och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bultad konstruktion, möjlig fundament, oskarp förgrund, grusig mark, brunt tygöverdrag eller duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att använda en hävarm om du inte vet någon som har domkrafter. En häver och en trycker in en distans. Kontrollera att det är stadigt och sen in och skruva. Det kan vara lättare att höja t ex halva justeringen längs alla plintarna och sen om inger ser konstigt ur med altan och uterum köra andra halvan av höjningen.
 
L
Om det finns plats hade nog försökt att få dit en domkraft att lyfta med. Det finns billiga på Jula, Biltema mfl.
 
Skruva på bultarna är rätt metod, men som z_bumbi och Lennart säger måste du först höja till rätt höjd med domkraft, sedan ställa in bultarna för den nya höjden.

Rätt smart byggt, hade de satt fast plintjärnen som man brukar så hade du inte kunnat justera, så jag gissar att de räknade med att detta problem skulle kunna uppstå.
 
L Lennart 57 skrev:
Om det finns plats hade nog försökt att få dit en domkraft att lyfta med. Det finns billiga på Jula, Biltema mfl.
Tack! Är det någon speciell sort som passar under låga höjder. Tänker mig det är svårt annars. Hu mycket vikt ska den klara? Räknar man på ett antal % av altanen vikt?
 
L
Ö ÖronMüsli skrev:
Tack! Är det någon speciell sort som passar under låga höjder. Tänker mig det är svårt annars. Hu mycket vikt ska den klara? Räknar man på ett antal % av altanen vikt?
Jag har lyft min friggebod mha av en billig sk garagedomkraft (klarar 1.5 ton) så det är nog inte vikten som är problemet. Det gäller att "lyftspaken" eller vad den kallas kan röra sig tillräckligt för att pumpa upp domkraften.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lennart 57 skrev:
Jag har lyft min friggebod mha av en billig sk garagedomkraft (klarar 1.5 ton) så det är nog inte vikten som är problemet. Det gäller att "lyftspaken" eller vad den kallas kan röra sig tillräckligt för att pumpa upp domkraften.
Ok tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.