Första inlägget på Byggahus efter läsande i massor av nyttiga trådar som nybliven husägare. 🥳

Inom kort ska massivt trägolv (gran, 14 mm tjockt från Baseco) läggas och står nu i valet och kvalet kring hanteringen av dörrar.

Totalt är det tre rum + anslutande hall som blir med nytt golv och ett av dessa rum har idag (av tidigare ägare) lagd parkett där dörren/dörrkarmen vilar på parkettgolvet. I övriga rum är det matta och där står, såvitt jag kan se dörr/dörrkarm, på undergolvet i form av spånskiva. Den ”första” dörren är alltså placerad drygt 1,5 cm högre än övriga.

Nu till min fråga där jag ser två vägar framåt; a) att ta loss alla dörrar/dörrkarmar och likt i rum 1 ställa hela kalaset på det nya golvet.
b) kapa övriga dörrar i underkant om cirka 1 cm för att rymma tröskel

Allra helst hade jag velat placera alla dörrar på det nya golvet, samtidigt som det, i varje fall utan extern input, känns som att en smidigare lösning i form av kapning av 3 st dörrar är framför mig.

Hur hade ni resonerat? 🙃

Har lossat på sittande karmar lite och de är skruvade med vanlig stjärnskruv så det känns tämligen enkelt att ta loss dem däremot är min erfarenhet av dörrar och dörrposter = 0 sedan tidigare. Spalt finns upptill så lite gips ska bort i övrigt sedan är jag själv i arbetet tyvärr vilket bör räknas in.

Tillägg:
Dörrarna är från Nordbo i modellen ”Klassik”. Tyvärr finner jag ingen information kring dem nånstans men förutsätter en tämligen tunn regel i nederkant av dörren.
 
Det är inte säkert att karmen står på det nya golvet utan de kan ha sågat av karmen för att kunna sticka in golvet under karmen för att få ett bättre slutresultat.
För att karmen ska kunna höjas måste det finnas utrymme ovan karm vilket det inte alltid finns och då blir det än mer arbete.
Det vanliga är att man lägger en bit av golvet upp och ner och sågar sedan av karmen så blir det rätt höjd sedan kapas dörrbladet, jag tycker det inte ser bra ut om man inte sticker in golvet under karmen framförallt utan trösklar där golvet går in i flera rum utan att brytas.
Om det finns plats ovan karmen och du anser att det är värt arbetet med omlistning och att höja karmen så gör du det, hemma hos mig står karmarna på golvet..
 
  • Gilla
Berba och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.