Hej!
Har trasig rörisolering på flera ställen i källaren och vet att åtminstone rörböjarna innehåller asbest.

De trasiga böjarna är igentejpade. En sanerare var här och kollade och konstaterade att det inte är nån fara för oss, men eftersom jag är väldigt nojig av mig så skulle jag ändå vilja täcka över den trasiga isoleringen även på raksträckorna/vid ändarna.

Så min fråga är hur jag bäst gör det? Vill inte frigöra ev. fibrer.
 
  • Rörinstallation med märkta ventiler för WC, kök, badrum under renovering eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden är det kopparrör med gullfiber. Det är nog ganska liten risk att dom är från den tiden man använde asbest?

Men om du är orolig så är det väl bara att dra några varv med en bra tejp runt ändarna.
 
useless useless skrev:
På bilden är det kopparrör med gullfiber. Det är nog ganska liten risk att dom är från den tiden man använde asbest?

Men om du är orolig så är det väl bara att dra några varv med en bra tejp runt ändarna.
useless useless skrev:
På bilden är det kopparrör med gullfiber. Det är nog ganska liten risk att dom är från den tiden man använde asbest?

Men om du är orolig så är det väl bara att dra några varv med en bra tejp runt ändarna.
Röret utanför isoleringen är utbytt för några år sen. Den gamla isoleringen som är kvar innehåller asbest vid i böjarna/t-kopplingar/ventiler.

Jag vågar inte vara där och pilla på det sättet utan vill ha nåt som man snabbt får upp utan att röra till det. Har dock ingen aning om vad.
 
För snygga avslut finns manchetter i aluminium, men är du nojig så dra över plastfilm och tejpa mot rör och isolering
 
P Plutus skrev:
För snygga avslut finns manchetter i aluminium, men är du nojig så dra över plastfilm och tejpa mot rör och isolering
Ok, tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.