M
Hej!

Har i veckan grävt ner två stenkistor från Biltema i trädgården för att ta reda på takavvattningen till två av stuprören. Grävde ner dessa ca 4 meter från vardera stuprör och leder vattnet in i dessa med avloppsrör under marken.

Svart modulär stenkista för dränering med flera cirkulära öppningar, visas på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I efterhand nu efter allt jobb är gjort så undrar jag om jag inte borde pluggat igen de resterande stora hålen med ett täcklock likt detta

Täcklock för avloppsrör i stål med gallerdesign, visad på en webbsida från Rörfokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men inget sådant framgick i instruktionen från Biltema utan är mest att jag inte kan sluta tänka på det nu. Behövs det? Är det av stor vikt. Hoppas att någon som köpt samma kan svara.
 
wildeside
om du la duk över och på sidorna så ska det inte vara några problem.
Men man brukar sätta igen dom stora öppningarna.
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
M
wildeside wildeside skrev:
om du la duk över och på sidorna så ska det inte vara några problem.
Men man brukar sätta igen dom stora öppningarna.
Japp har klätt in den i duk. Vad tror du om avståndet, räcker 4 meter? Har källare. Läste någonstans 3,5m minimum men man kanske borde grävt ännu längre bort.
 
M Modski skrev:
Japp har klätt in den i duk. Vad tror du om avståndet, räcker 4 meter? Har källare. Läste någonstans 3,5m minimum men man kanske borde grävt ännu längre bort.
Tror inte du behöver oroa dig.skulle väl vara vid väldigt kraftigt regn med det var väl 2st kistor?
 
M
V växelventil skrev:
Tror inte du behöver oroa dig.skulle väl vara vid väldigt kraftigt regn med det var väl 2st kistor?
ja jag har två kistor. En till vardera stuprör på framsidan av huset. Tänkte du på avståndet?
 
wildeside
Det beror lite på vad marken består av och vilket håll grundvattnet rinner.
2 kistor kanske är i minsta laget, men det beror på vilken takyta det är.
 
M Modski skrev:
ja jag har två kistor. En till vardera stuprör på framsidan av huset. Tänkte du på avståndet?
Ja lutar marken in mot huset annars.
 
M
V växelventil skrev:
Ja lutar marken in mot huset annars.
Nyinstallerad avloppsrör i grävd gräsmatta, omgiven av grus och jord, med trädgårdsredskap runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad gräsremsa längs tegelhusets grund, med synlig jord och grus, före gräsfrö sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den ena. Sen har jag fyllt på med grus sedan jord och sått nytt gräs ovanpå.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
M
Den andra är gjord på samma sätt men marken lutar snäppet mindre från huset där.

Taket är ca 65m2 på den sidan som dessa två fångar upp. Rent krasst är de då underdimensionerade då de ska ta 25m2 var. Kanske borde gräva ner två till i direkt anslutning till dessa..
 
Redigerat:
wildeside
Bara att räkna ut om du är nyfiken.
Dimensionera en stenkista
Dimensionera efter ett relativt kraftigt regn, t.ex. 20 mm och gör hellre en större än en mindre stenkista. Räkna ut mängden vatten som ska fördröjas genom att ta takytan i kvadratmeter multiplicerat med regnintensiteten i meter.

Exempel med 20 mm regn.
X m2 x 0,02 m = X m3 (Volym i kubikmeter)

För att räkna ut hur stort magasinet behöver vara ska volymen som ska fördröjas, divideras med den porositet som materialet har, se lista.

I exemplet använder vi makadam.
X m3 / 0,4 = X m3 (Volym på stenkistan)

Porositet
Sand (25%) 0,25
Singel (30%) 0,3
Grus (30%) 0,3
Makadam (40%) 0,4
 
M
wildeside wildeside skrev:
Bara att räkna ut om du är nyfiken.
Dimensionera en stenkista
Dimensionera efter ett relativt kraftigt regn, t.ex. 20 mm och gör hellre en större än en mindre stenkista. Räkna ut mängden vatten som ska fördröjas genom att ta takytan i kvadratmeter multiplicerat med regnintensiteten i meter.

Exempel med 20 mm regn.
X m2 x 0,02 m = X m3 (Volym i kubikmeter)

För att räkna ut hur stort magasinet behöver vara ska volymen som ska fördröjas, divideras med den porositet som materialet har, se lista.

I exemplet använder vi makadam.
X m3 / 0,4 = X m3 (Volym på stenkistan)

Porositet
Sand (25%) 0,25
Singel (30%) 0,3
Grus (30%) 0,3
Makadam (40%) 0,4
wildeside wildeside skrev:
Bara att räkna ut om du är nyfiken.
Dimensionera en stenkista
Dimensionera efter ett relativt kraftigt regn, t.ex. 20 mm och gör hellre en större än en mindre stenkista. Räkna ut mängden vatten som ska fördröjas genom att ta takytan i kvadratmeter multiplicerat med regnintensiteten i meter.

Exempel med 20 mm regn.
X m2 x 0,02 m = X m3 (Volym i kubikmeter)

För att räkna ut hur stort magasinet behöver vara ska volymen som ska fördröjas, divideras med den porositet som materialet har, se lista.

I exemplet använder vi makadam.
X m3 / 0,4 = X m3 (Volym på stenkistan)

Porositet
Sand (25%) 0,25
Singel (30%) 0,3
Grus (30%) 0,3
Makadam (40%) 0,4[/QUOTE
Kan ju rätt snabbt räkna ut ändå att jag skulle behövt större kistor. Taket på den sidan är 62m2 och mina två kistor kan ta 25m2 vardera.
 
wildeside
M Modski skrev:
Kan ju rätt snabbt räkna ut ändå att jag skulle behövt större kistor. Taket på den sidan är 62m2 och mina två kistor kan ta 25m2 vardera.
Lite mer komplex än så är det att beräkna en stenkista;)
 
M
wildeside wildeside skrev:
Lite mer komplex än så är det att beräkna en stenkista;)
M Modski skrev:
Kan ju rätt snabbt räkna ut ändå att jag skulle behövt större kistor. Taket på den sidan är 62m2 och mina två kistor kan ta 25m2 vardera.
Jag försökte men är så trött och kunde inte räkna.
wildeside wildeside skrev:
Lite mer komplex än så är det att beräkna en stenkista;)
om jag räknar på att en stenkista ska svälja 31m2 och 20mm regn får jag 0,62m3

jag väljer sand som material
0,62/0,25=2,48

Är jag väldigt trött nu eller vad blir slutsatsen?
 
Hur gick det med ditt projekt? :)

Jag ska dimensionera en stenkista nu och hittade denna tråden.
Har hittat hur det beräknas, faktiskt troligen på samma sida som formel-inlägget av wildeside är ifrån.


I ditt fall så har du 62 kvadratmeter takyta och 20mm regn (0,02m) vilket blir
62 x 0,02 = 1,24 kubikmeter regn att ta hand om.

Får få fram volymen på stenkistan så divideras volymen med porositeten. Du valde sand (0.25)
X m3 regnvatten / porositet = X m3 (volym på stenkistan)
1,24 m2 / 0.25 = 4,96 kubikmeter stenkista.

Dock, här pratas det inte om en klassisk stenkista av sten utan en kassett av plast som har mer utrymme inuti än en stenkista av stenar. Så fylls din grop med sten istället så behövs tre ggr större volym.
4.96 * 3 = 15 kubikmeter sten-kista.

Jag har räknat likadant för mitt tak på 120 kvadratmeter, förutom jag valde grus (0.3)
Beräkningen ger att det behövs 8 kubikmeter kassetter, eller 24 kubikmeter sten-kista.
Är 24 kbm stenkista verkligen rimligt?
 
Låter helt orimligt för mig som är amatör.

Men måste man inte räkna med att en del av vattnet faktiskt infitreras i marken medan det regnar. Det kommer ju inte 20mm på en minut.

Jag har nyligen lagt ett dagvattenutlopp till ett dike vid fritidshuset. Eftersom diket inte "är vårt", så var jag lite orolig över hur det skulle se ut i diket vid större regn. Så häromveckan gick jag ut och tittade under ett regnväder. Det kom ca 10mm på en timme. Vi har ca 140 kvm tak (huvudbyggnad och gäststuga) som avleds till diket. I diket blev det ca 5 cm högt vattenstånd på en sträcka av 5 meter, och kanske 20 - 30 cm bred vattenspegel. Och då var det ju även vatten som rann till ifrån marken runt diket. Men vi släppte alltså ut ca 1,4 kbm vatten i diket som skapade en "sjö" i diket med 50 liter vatten. Diket har en "topografi" som gör att det skulle behöva stå mycket mer vatten i diket innan det rinner vidare längre bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.