Hej,

Har precis flyttat in i en lägenhet och funderar på om det är ok att det sitter ojordade och jordade uttag i samma rum?

Fastigheten är uppförd tidigt 90-tal.

Mvh
 
Normalt nej, men i kök/matplats så har det alltid varit krav på jordade uttag vid diskbänken mm men vid matplatsen har det fått vara ojordat.

Från typ mitten av 1994 så kom krav på jordade uttag överallt.
 
Det här är i ett vanligt rum…..ett barnrum


(Frågan är om det verkligen finns jord i det jordade uttaget. Borde skruva upp och kika vid tillfälle)
 
  • Ett hörn av ett rum med trägolv, vit baslist, eluttag, och en vägghylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah snyggt, får köpa och testa
 
Och köp på samma gång ett ojordat uttag och sätt dit sedan du plockat ner det med jord OM dom övriga uttagen är ojordade.
 
Gissar på att föregående ägare har bytt uttaget och har satt dit ett jordat uttag, kanske av okunskap.
 
E elmont skrev:
Och köp på samma gång ett ojordat uttag och sätt dit sedan du plockat ner det med jord OM dom övriga uttagen är ojordade.
Ett uttag är ojordat, inkl lamputtaget och de resterande, två är (till synes) jordade.

Hmmm, ja det borde såklart vara säkrast att byta uttag. Farbrodern som bodde här tidigare hade sin dator vid det ”jordade” uttaget. Datorer brukar ha jordade uttag kanske var därför han bytte ut väggkontakten.

Går det inte använda jordade kontakter, till exempel datorer i en lägenhet med bara ojordade vägguttag. Känner mig lite snurrig.
 
En ytterligare sak jag tänkt på gällande elen är att det inte tycks finnas några kopplingsdosor vid taket. Var det vanligt på 90-talet?

Det tycks alltså som att all el (varje grupp) är seriekopplad direkt till centralen, kan det stämma?

I de lägenheter som jag bott i tidigare så fanns det en kopplingsdosa uppe vid taket för dragning till lysknapp, lampa och till vägguttag. Men inte här…..
 
Kollade lite snabbt här, och jag ser inte en enda kopplingsdosa nånstans...
Lägenhet 60-talet.
 
Vanligt att takdosan används som kopplingsdosa, samt att man "syr vidare" från vägguttag.
 
Normal så anses det säkert med enbart ojordade uttag, så länge det inte finns någon annan jord i rummet dvs. Blir din lampskärm strömförande spelar det inte någon roll så länge du inte kan komma åt nollan eller jord samtidigt som du nuddar den. Finns det inte någon jord går det ju inte någon ström genom dig, har du nu ett jordat uttag i samma rum och din dator då tex har en jordad plåtlåda som skal och du kommer åt den samtidigt som du håller i din strömförande lampskärm så kommer nu strömmen rusa genom dig till jorden via datorchassit. Hade din lampskärm varit jordad och suttit i ett jordat uttag hade det direkt blivit kortslutning redan innan du nuddar den och antagligen hade proppen gått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.