Daniel_N skrev:
Men mattias - var när och hur använder du din stöthyvel?

//Daniel
Antag att du håller på att passa in något, en lucka, en låda, en list eller det som på svenska kallas för "scribing strip". Då är en stöthyvel ett utmärkt litet redakap. Man kan hålla arbetsstycket i ena handen och hyveln i den andra.

Det finns lite olika varianter av enhandshyvlar. När det gäller en stöthyvel (block plane) kan man välja mellan lågvinkel och standardvinkel. Lågvinkel är bäst på ändträ, men man riskerar ur-rivningar på vissa spröda träslag när fibrerna går år lite olika håll. Urrivningarna kan till viss del minimeras genom att använda en hyvel med justerbar spånöppning, och ställa öppningen så att spånan precis får plats.

En annan variant av enhandshyvel är en "apron plane". Som namnet antyder, är den tänkt att få plats i en ficka (på arbetsförklädet) Den är smidigare än en block plane, men har ingen riktig 90-graderskant, vilket man heller inte behöver vid inpassningsarbeten.

Tänk också att man behöver utrustning för att skärpa bladen också. De skall vara rakbladsvassa. En japansk kombinationsvattensten 1000/6000 och en Veritas honing guide MkII är en bra kombination.

Man kan skriva spaltmil om handhyvlar, man jag väljer att avstå.

Kolla upp om du kan beställa grejorna från USA. Det finns en svensk nätbutik, tools4wood, tysken i länken ovan och en annan tysk vid namn dick.biz.

Vad var det för tenta? Hur kan en student ha alla grejer i den listan du presenterade i den andra tråden?
 
Någon form av portabel arbetsbänk? Workmate-bänkarna är inte så dumma alls.

/Kent
 
Hej!

Tack för all hjälp med bra verktyg som jag faktiskt inte behöver utan bara vill ha:) ACME fick mig på rätt spår, det blir en gipsnos till c12an och en systainer till handverktyg.

Stöthyvel kommer garanterat att inhandlas framöver, kanske efter nästa tenta eller så:) Mattias: Visst måste väl en sheppach (typ tormek) våthyvel fungera bra att slipa sådana hyvelstål på också?

Riktigt sköna arbetsskor o byxor har jag redan....och hur "tråkiga" de än är att köpa i jämförelse med en skruvdragare så är de trots det några av de bästa "verktyg" jag har.

Jag har fått en gammal rostig b&d workmate med plywooden förstörd av vatten. Dock tror jag att den med rätt små medel kan räddas, så det blir en insats med den så småningom. Under tiden använder jag någon form av kopia från harald-nyborg, som är lite rapppligare, och väger för lite, men som oftast duger bra och har ett riktigt bra prestanda/pris förhållande:)

Jag försöker självklart intala mig att jag kommer att ha nytta av dessa verktyg när det så småningom blir dags att bygga eller renovera hus själv, och att det därför är fullt logiskt att köpa dem nu, exmepelvis på kampanjpris, auktion eller begagnade. Tyvärr motsäger mina kunskaper i nuvärdesberäkning detta å det grövsta, men då är det bara att blunda och låtsas som det regnar:) Mycket av verktygen har jag köpt i samband med att jag hjälpte min pappa att bygga hans hus, och nu när jag renoverar min mammas radhus.
 
Redigerat:
Om du pluggar med många sena kvällar så skulle jag ha köpt en espressomaskin (förutsatt att du gillar espresso).

Måste erkänna att jag har lämnat verktygsinhandlandet och införskaffat en riktig espressomaskin. Dessa kan man dels mecka med och dels lära sig hantverket av att laga en riktig espresso.
 
Martin_Blomberg skrev:
Om du pluggar med många sena kvällar så skulle jag ha köpt en espressomaskin (förutsatt att du gillar espresso).

Måste erkänna att jag har lämnat verktygsinhandlandet och införskaffat en riktig espressomaskin. Dessa kan man dels mecka med och dels lära sig hantverket av att laga en riktig espresso.
hehe, espressomaskin är precis en sådan typ av pryl som jag vid inköpt funderar över i stil med "om jag inte köpte denna skalle jag iställt kunna köpa en blå bosch vinkelslip." sen blir det ingen espressomaskin....som tur är ägde jag en säng innan jag upptäckte festool, annars hade jag nog sovit på golvet idag
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
...som tur är ägde jag en säng innan jag upptäckte festool, annars hade jag nog sovit på golvet idag
LOL !!!
:D :D :D :D
 
Lurer på om det finnes noen hjelp for oss med verktøy mani. Kan man får legen til å skrive ut en resept på verktøy når trenger det?
 
Jag blir väldigt nyfiken på hyvlarna Mattiasp! Det får nog bli en hyveltråd framöver... Den där stenen lät bra, den japanska alltså, men hur mycket skiljer den sig från Tormek? Har slipat rätt mycket hyvelstål med den större Tormeken och det har blivit väldigt bra (och rakt!), men det finns säkert bättre grejer.

Har också prövat att fylla en etta med verktyg, det är inte så svårt.
 
Jag har kört Tormek 1206 en del, men jag kommer faktiskt inte riktigt överens med den. Jag tycker att den avverkar för snabbt, och inte alltid med den precision som man kan önska.

Om man grundslipa ett eggverktyg tycker jag att den är bra, men om man skall skärpa till yttersta rakbladsskärpa med kontroll på vinklarna, tycker jag att man skall använda ett plant bryne med en "honing guide".

Veritas modell MkII har genomgående fått goda recensioner, man jag tycker att den funkar sådär på japanska handsmidda stämjärn. Jag skall nästa gång jag förtjänar en belöning prova med en Richard kell jigg som spänner om stämjärnets sidor.

Personligen gillar jag japanska vattenstenar. Det finns en metod som kallas för "scary sharp" med våtslippapper som sitter klistrade på planglasskivor också. Googla för information om detta.

Lite info om skärpning:
http://www.fine-tools.com/scharf.htm
 
Mikael_L
Mattias, sen rakar du dig väl också med dina hyvlar? :D :D :D
 
Det finns ju den här tråden:
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/75070-verktyg-foer-att-skaera-av-skaegg.html

..men det är inte en sådan hyvel jag menar. Har du någonsin provat att handhyvla med en välpreparerad, rakbladsvass hyvel? Det är i sanning en ren njutning.

Det går alltså inte att jämföra med de illa justerade och halvslöa hyvlar man fick använda till den blivande skärbrädan i slöjden.

En välpreparerad egg är spegelblank. Ljuset skall gnistra i eggen.
 
mattiasp skrev:
Jag har kört Tormek 1206 en del, men jag kommer faktiskt inte riktigt överens med den. Jag tycker att den avverkar för snabbt, och inte alltid med den precision som man kan önska.

Om man grundslipa ett eggverktyg tycker jag att den är bra, men om man skall skärpa till yttersta rakbladsskärpa med kontroll på vinklarna, tycker jag att man skall använda ett plant bryne med en "honing guide".

Veritas modell MkII har genomgående fått goda recensioner, man jag tycker att den funkar sådär på japanska handsmidda stämjärn. Jag skall nästa gång jag förtjänar en belöning prova med en Richard kell jigg som spänner om stämjärnets sidor.

Personligen gillar jag japanska vattenstenar. Det finns en metod som kallas för "scary sharp" med våtslippapper som sitter klistrade på planglasskivor också. Googla för information om detta.

Lite info om skärpning:
[länk]

Verkligen spännande, känns som att jag har mycket att lära mig om slipning/bryning/skärpning osv. Kom på att de 1000/6000 stenar du använt är otroligt mycket finare än min sheppach (som har samma grovlek som tormek) som är på 200 respektive 1000 (efter användning av en sk. "stenjusterare"). Och ändå har jag aldrig haft så vassa stämjärn som jag har nu, det är lyxigt att alltid ha skarpa verktyg:)
 
Mikael_L skrev:
Mattias, sen rakar du dig väl också med dina hyvlar? :D :D :D
För att testa min sheppach och lära mig hur det går till att slipa stämjärn tog jag ett billigt biltema stämjärn o efter rätt mycket provande blev det vad jag tyckte var vasst (slipade till 25 grader). Använde sen stenjusteraren till att få stenen till korn 1000, köra där o avslutade sen på läderhjulet, inoljat och med slippasta på. Blev vansinngt vasst, och inga problem att raka av hår på händer eller armar.
 
Mikael_L
Men ni är ju alldeles för sköna ...

"En välpreparerad egg är spegelblank. Ljuset skall gnistra i eggen."

"Lurer på om det finnes noen hjelp for oss med verktøy mani. Kan man får legen til å skrive ut en resept på verktøy når trenger det?"

"vill samtidigt varna för det kan bli mycket dyrt att börja med exklusiva handverktyg ."

Helt klart verkar det spännande med vassa handhyvlar och fina stämjärn och sånt, men för min del är nog siktet mer inställt på grovsnickeri närmast inpå här i livet ...
 
Mikael_L skrev:
Men ni är ju alldeles för sköna ...

"En välpreparerad egg är spegelblank. Ljuset skall gnistra i eggen."

"Lurer på om det finnes noen hjelp for oss med verktøy mani. Kan man får legen til å skrive ut en resept på verktøy når trenger det?"

"vill samtidigt varna för det kan bli mycket dyrt att börja med exklusiva handverktyg ."

Helt klart verkar det spännande med vassa handhyvlar och fina stämjärn och sånt, men för min del är nog siktet mer inställt på grovsnickeri närmast inpå här i livet ...
man behöver väl inte begränsa sig? kan man dessutom skjuta in lite bilbyggande/skruvande också är det en bonus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.