Hej

Tänkte höra vad ni tror om följande variant på isolering, av en för närvarande oisolerad övervåning.

Förutsättningar:
Underlagstak av board. 300mm "takstolar" (egentligen takkasetter, utan riktiga takstolar).

Tänkte isolera med sprutad lösull av cellulosafiber, utan att bygga en luftspalt. Bara sätta en diffusionsplast, och glespanel direkt på takstolarna, samt täta vid takfoten. Celluloasaisolering skall ju vara godkänt utan luftspalt. Någon som har några erfarenheter?

Anledningen till att jag vill skippa luftspalten är att spara arbete/pengar, samt att jag vill undvika att bygga på takstolarna, eftersom en del av taket redan (från fabrik) är färdigisolerat med isolering, diffusionsspärr och glespanel direkt på takstolarna.

Kan tillägga att den färdiga delen saknar luftspalt trots att den inte är isolerad med cellulosafiber. Detta är husleverantörens (Hjältevadshus) standard sätt att isolera.
 
Hej igen,

Är det någon som har erfarenheter av att isolera med ekofiber eller thermoflock i snedtak utan luftspalt?

Skulle gärna veta om det är en OK eller helt fel idé.
 
Vad jag vet så är detta inte en bra idé. Kan inte se varför man skulle kunna skippa luftspalten med cellulosaisolering. Däremot brukar man ju skippa diffusionsspärren, ekofiber kräver till och med att man inte har någon sådan, om jag inte missminner mig. Det är inte det du tänker på?
 
  • Gilla
MrScharlz
  • Laddar…
Ekofiber har en konstruktion på sin hemsida som inte har luftspalt, den är förvisso baserad på att man har Halotex RS10 som underlagstak, (vilket jag inte har). Den släpper igenom fukten. Thermofloc har en liknande lösning, då med deras eget underlagstak.

Med tanke på att min husleverantör gör på detta sätt, utan att använda cellulosaisolering, borde det inte bli bättre med?
Antar att det beror på hur "duffussionsöppen" takboarden är?

Ekofiber har både plastfolie och vindtät duk som alternativ så den verkar vara OK med diffusionsspärr.
 
Jag skall isolera med Ekofiber. När en representant kom och räknade för en offert, då rådde han till både luftspalt och plast som diffspärr. Duken skall iofs räcka, men det var inget som han rådde till.
Själv lägger jag bara papp alternativ masonite som luftspalt, och sedan plast som han rekomenderade.
Jag har skapat en tråd om mitt projekt: http://forum.byggahus.se/isolering/77839-ekofiber.html
De jag kommer att anlita är Sjömarkens isolering: http://www.sjomarkens.se/index.html
Det finns en hel del information på deras hemsida om just Ekofiber isolering. De är som det verkar en av Sveriges största inom detta med.
 
Läste på lite till.
Detta finns att läsa på Sjömarkens hemsida.
Luftspalt (OBS, gäller snedtak): Luftspaltbildande skivan ( träfiberskiva typ masonite eller liknande ) ska understödjas mittemellan takstolarna. Om träfiberskiva används ska plastfolie användas som tätskikt. Orsaken är att träfiberskivan är för tät i kombination med andra invändiga tätskikt. Undvik oljehärdad träfiberskiva ( Masonite ) som luftspaltskiva.

Orsaken bör vara att plasten inte släpper igenom fukt, Duken är ju diffussionsöppen. Och då riskerar väl fukten att stanna kvar i isoleringen om träfiberskiva används. Detta tolkar jag också som att luftspalt är nödvändig. Dock vet jag inte hur det är med gavlar/väggar. Där byggs det väl med en automatisk luftspalt bakom fasad och skivor. Så då bör det ju inte behövas.

Hela filen kan du ladda hem här: http://www.sjomarkens.se/byggentrepr/pdf/Allm%E4nna%20avtalsvillkor.pdf
Det är deras avtalsvillkor med installationsanvisningar.
 
Anledningen till att jag vill skippa luftspalten är att spara arbete/pengar, samt att jag vill undvika att bygga på takstolarna, eftersom en del av taket redan (från fabrik) är färdigisolerat med isolering, diffusionsspärr och glespanel direkt på takstolarna.

Kan tillägga att den färdiga delen saknar luftspalt trots att den inte är isolerad med cellulosafiber. Detta är husleverantörens (Hjältevadshus) standard sätt att isolera.
Hänger inte riktigt med här. Ska du extraisolera taket ytterligare? Vilken del av taket är isolerad? Välj lämpligen den metod som Hjältevad förespråkar, det är trots allt deras huskonstruktion.
 
Jag har använd papp som luftspalt, men stött den under så att trycket av ekofiberisoleringen inte plattar till den. Sedan har jag diff. duk innan innertak. Om man måste ha plast, varför inte isolera med vanlig mineralull?
 
Tack Stellan för din input. Jag har varit i kontakt med representanter för både Ekofiber och Thermofloc, och de kan inte direkt rekomendera att inte ha luftspalt, men inte heller säga att det inte kan fungera. Helt klart verkar vara att det är mycket viktigt att diffspärren är så tät som möjligt, dvs plastmed väl tejpade skarvar etc. samt att reglar etc, är så torra som möjligt.

Fabian-Bom: Jag skall inte extraisolera, utan det är så att 1/6 av taket (där vi har en takkupa) är färdigisolerad av Hjältevadshus. Den delen är isolerad utan luftspalt. Det är en av anledningarna till att jag helst inte vill ha luftspalt. Jag skall isolera taket ända upp till nock, och luftspaleterna i facken på respektive taksida skulle mötas i nock för att få luftcirkulation, men för de fack som ansluter till de som redan är ispolerade så går ju inte det.

Jopp: anledningen till att cellulosa i stället för mineralull är att den (enligt leverantörerna) är mer "förlåtande" om man inte har luftspalt.
 
Har undersökt lite mer, och fått reda på att min takboard inte är oljehördad. Borde den i så fall inte kunna släppa ut fukt? Icke oljehärdad board kan ju användas till att bygga luftspalter med, och där måste ju fukten kunna komma ut.
 
Den är diffusionsöppen. Hör hur hjältevadshus själva gör när de levererar med isolerad övervåning upp i nock. Har själv läst att de gör det om man vill. Skulle tro att de sätter luftspalt och ventilerad nock, men det är bara en gissning. Jag kan för lite om ekofiber men den konstruktionen är godkänd för alla typer av isoleringar. Det absolut viktigaste om du kör utan luftspalt är att du har en tät diffspärr, vet ej med ekofiber dock, men det borde vara klart att föredra.

Att sätta luftspalt upp i nock är inget svårt eller dyrt arbete.
Ett budgetalternativ är att köpa/skaffa vanlig wellpappkartong och några 30mm cellplastskivor,lim och häftpistol, sen är du hemma. Min vind (ca 65kvm) kostade 50kr att sätta luftspalt på, dock bara en meter över bjälklaget.
 
wellpapp och celplast. Att jag inte tänkt på det. Har ca 100 flyttkatonger sedan vi flyttade in i huset :).
Tack för tipset. Där sparade man en slant :)..
 
Ja, du viker bara upp kanterna och nitar fast mot takstolen och sätter en till två cellplastremsor mellan så inte kartongen buktar in. Se tex Isovers Lufta för exempel på konstruktion.
 
Har kollat både den och boarden. Men detta tipset är hur bra som helst. Där sparade man några sköna lappar :)
 
Hjältevadshus sätter isoleringen utan luftspalt upp till nock. De säger att på grund av att takkasetterna byggs innomhus (dvs ingen fukt), och att de säkerställer en tät diffspärr så skall det vara OK även med mineralull.

När du satte wellpappen, satte du "kanalerna" i pappen horisontellt eller vertikalt? För att få pappen att följa underlagstaket (board) så borde man väl sätta den vertikalt, men då ökar väl risken att den buktar vid isoleringen. Kommer pappen att vara tillräckligt stark för att motstå buktning när man sprutar i lösull?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.