D Daoe skrev:
Ja så är det nog. Skatboet får vara så länge.
Du känner ingen som har byggnadsställning, typ Haki
1.5 x 3 m, eller Burton.
Absolut inte nån smal fasad ställning, såvida du inte har en byggnad eller liknande att staga mot.
 
H Hybro skrev:
Du känner ingen som har byggnadsställning, typ Haki
1.5 x 3 m, eller Burton.
Absolut inte nån smal fasad ställning, såvida du inte har en byggnad eller liknande att staga mot.
Nej tyvärr inte.
 
Rep med krok så har du en rolig familjeaktivitet. Se bara till att böja till kroken av något du kan räta ut om den fastnar uppe i trädet
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Skator använder väl sällan sina bon flera år i rad (i alla fall inte de jag har på min tomt) så om du låter boet vara kvar minskar kanske risken för att det byggs ett nytt nästa år...?
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
S Surly skrev:
Skator använder väl sällan sina bon flera år i rad (i alla fall inte de jag har på min tomt) så om du låter boet vara kvar minskar kanske risken för att det byggs ett nytt nästa år...?
Grannens gran mitt emot mig har det bott skator i samma bo i alla de sex åren jag ägt mitt hus. Blir inte direkt tjusigare för varje år.
Där jag växte upp bodde de i en tall i 14 år innan föräldrarna sågade ner det.
Det var dock maffigt och vi hittade mycket skoj. Krocketpinnar och halsband bla.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
J
Förr rev man inte skatbon på tomten, då det bringade olycka över gården.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag kör denna med ett vasst föremål istället för själva borsten.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/biltvatt/tvattborstar/tvattborste-014722/

Ta en lång stege och stötta mot trädet om det går sedan är det bara peta ner skiten.

Skatorna här försöker bygga bo på samma träd år efter år. Samma procedur varje år för min del.
Gör man det tidigt på året runt mars/april ger skatorna upp och hittar ett annat träd i krokarna.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Skatboet syns väl inte så mycket att det stör med löv på trädet?
Jag skulle låtit det vara.
Å andra sidan gillar jag skator, tycker de är roliga och intressanta att studera. :)
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Skatboet syns väl inte så mycket att det stör med löv på trädet?
Jag skulle låtit det vara.
Å andra sidan gillar jag skator, tycker de är roliga och intressanta att studera. :)
Jo det gör det - det är en hög tuja haha. Ser tråkigt ut men håller med: skator är roliga!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
D Daoe skrev:
Jo det gör det - det är en hög tuja haha. Ser tråkigt ut men håller med: skator är roliga!
Framför allt när de undulerar!
 
Motorsåg? När trädet ligger når du väldigt bra!
 
  • Haha
  • Älska
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Motorsåg? När trädet ligger når du väldigt bra!
Jojomensan det är så sant som det är sagt, ja eller snarare skrivet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag och grannen lyckades riva ett skatbo i en tall med en blydank, lång lina och ett par tennisbollar. Kastade danken med linan fastsatt över skatboet så man hade ändarna på linan nere på backen. Borrade hål i bollarna, trädde dem på linan och drog dem till mitten på linan och slog knutar på ömse sidor av bollarna. Bollarna var ungefär 3 dm isär. Sen var det bara att dra bollarna fram och tillbaka. De fastnade några gånger men då var det bara att dra ner linan från andra hållet och göra ett nytt kast med danken.
 
K Kapsyl skrev:
Jag och grannen lyckades riva ett skatbo i en tall med en blydank, lång lina och ett par tennisbollar. Kastade danken med linan fastsatt över skatboet så man hade ändarna på linan nere på backen. Borrade hål i bollarna, trädde dem på linan och drog dem till mitten på linan och slog knutar på ömse sidor av bollarna. Bollarna var ungefär 3 dm isär. Sen var det bara att dra bollarna fram och tillbaka. De fastnade några gånger men då var det bara att dra ner linan från andra hållet och göra ett nytt kast med danken.
Tack för tipset och väl beskrivet!
 
Granträd mot blå himmel med några moln, röd struktur på toppen, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta genom skatboet fungerar också varje gång. Se till att köra igenom boet.
Hållit på så så i 3-4 år nu. Varje år börjar de bygga i samma träd. Kör igenom ”pinnen” och säkrar det mer starkt tejp så drar skatorna till ett annat lämpligt träd.
 
  • Gilla
Daoe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.