D Dublin skrev:
Med en så begränsad yta ska du inte ha mönstrad markbetong? [länk]
Det låter mycket intressant, har inte ens tänkt på!

Försökte googla snabbt vilken typ av grundarbete som behövs men blev inte klok på det. Slipper man hela biten med makadam? Lutning verkar inte vara något problem eftersom de beskriver uppfarter
 
G Galten skrev:
Det låter mycket intressant, har inte ens tänkt på!

Försökte googla snabbt vilken typ av grundarbete som behövs men blev inte klok på det. Slipper man hela biten med makadam? Lutning verkar inte vara något problem eftersom de beskriver uppfarter
Jag har ingen egen erfarenhet men tycker det är väldigt snyggt. Gör inte de sina jobb inkl underarbete? Det skulle ju kännas rimligt om de ska ge garanti på jobbet
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Så liten yta att gräver man utan problem ut på en dag.
3 kubikmeter, varje rullebör tar 80-100 liter så mindre än 30 fyllda rullebörar så är det klart.
Det som tar längst tid är att köra fram och tillbaka till ÅVC i Bunkeflo och tömma av det.
Du får räkna med 4 turer med ett överlastat släp.

Angående ojämna asfaltkanten så skär med en vinkelslip, du kan ha billigaste slipen men bör hör en diamantskiva men duger gott med billiga för runt 100-lappen.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Angående val av yta.
Gå runt bland grannarna och titta efter vad som ser snyggt ut och passar in i miljön.

Billigt alternativ är begagnade plattor med lite rader av gamla smågatsten.
Kostar 3.000 kr för plattor och smågatstenen för hela ytan.
Blir både funktionellt och snyggt passande till lite äldre hus (vilket platsgjutning av mönstrad betong inte blir).
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut nu!

Gjutit en kant på garaget och ett mot gatan. Det fanns en del gammal betong mot gatan (gömd under jord), så den kanten blev ganska bred.
Stålkant mot grannen. Grävt ur c:a 2.5 m3 och ligger just nu c:a 12 cm under där ytan skall vara Garageuppfart under konstruktion med skottkärra, grus, och en mörk öppning mot garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fortfarande inte bestämt vilken yta jag skall ha. Allra snyggast är ju gatsten men jag antar det är svindyrt att hyra in någon som är kunnig på det

Plan A är väl fortfarande den där gräsarmeringen i betong (bild tidigare i tråden), fast med singel i hålen
 
Varför inte prova att lägga gatsten själv? Det går ju att lägga om ifall du inte blir nöjd. På en sån liten yta skulle jag testa själv (har aldrig lagt men vill gärna prova att göra det nångång).
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Kom på att ett alternativ kan vara att lägga stor gatsten i "spåren" där man kör och ha gräs eller grus där emellan.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Om jag skall ha gatsten vill jag ha det riktigt gammaldags, i bågar. Finns kanske någon bra tutorial på youtube hur man gör..

Det är rätt liten yta som sagt och man lär ju märka rätt tidigt om det går åt h-e

Gatsten gårdsplan, person i bakgrunden, vågräta och lodräta linjer, byggnad, krukor, dämpad färgpalett, urbant landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag har fortfarande inte bestämt vilken yta jag skall ha. Allra snyggast är ju gatsten men jag antar det är svindyrt att hyra in någon som är kunnig på det

Plan A är väl fortfarande den där gräsarmeringen i betong (bild tidigare i tråden), fast med singel i hålen
Allt är relativt med vad som är dyrt men jag kan fixa fram en rutinerad stensättare som fixar hela läggningen på en dag.
Han är 75 år gammal men gör fortfarande lite jobb både här och där.
Vill Du också ha fint sliten handhuggen gatsten så har jag det.
Bild på Stensättaren !
 
  • En man lägger gatsten medan en hund går förbi på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gatstenar delvis lagda i svängande mönster på sand, ofärdig stenläggning, utomhusarbete pågår, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två män arbetar med att lägga gatsten, en med skottkärra i förgrunden, utomhus vid dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gatstenbelagd väg, klassisk böjd mönster, bakgrund bilar, dagtid, inga människor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jag hade lagt asfalt utan tvekan. Underhållsfritt och bara att sopa av smutsen.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Gatsten hade jag inte rekommenderat, blir väldigt svårt att underhålla med alla små fogar.

Betongplattor? Mönstrad gjuten betong? Asfalt? Allt funkar, beror på budget.
 
S SvanteC skrev:
Gatsten hade jag inte rekommenderat, blir väldigt svårt att underhålla med alla små fogar.

Betongplattor? Mönstrad gjuten betong? Asfalt? Allt funkar, beror på budget.
Finns kvadratkilometer med vägar belagda med gatsten.
Förstår inte vad du menar att problemet med underhåll är.
Det kan börja växa ogräs i fogarna men finns fog som hindrar ogräset att fästa eller så får man rensa manuellt ett par gånger om året.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Bild på Stensättaren !
Ser mer ut som en retriever än en setter? :)
 
  • Gilla
  • Haha
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.